Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dear PSA & Bertel O Steen - Friendly advice regarding Onstar

Startet av Vannkraft, mandag 14. desember 2020, klokken 20:43

« forrige - neste »

Vannkraft

Dear PSA & Bertel O Steen

Please consider this a friendly advice from an experienced and very dedicated Norwegian EV community.

Your decision to discontinue the Onstar service is rather difficult to understand. It's like if my old Dell computer no longer could be connected to the internet because the company was sold to HP and HP decided to discontinue the possibility to "connect", or if my iPhone not longer could get any new apps, because a new owner would rather have me buying a new phone and start to use their service instead.

Clearly it can't be that wrong you would ask - Sorry to say it is.

Your gift to me and all the Ampera owners in Norway on the 1st of January 2021 is:
- I can no longer  follow the charging progress in the restaurant while the car is DC fast charging
- Heat my care when I drive home from work in the winter
- Likewise I can no longer cool down the care in the summer
- or, most important open the door for my wife when she is done shopping earlier then me and is standing next to the car waiting

It's clear that the board of directors in PSA and Bertel & Steen doesn't understand these fundamental important elements of the modern EV ownership.

We could agree that the road assistance service is unnecessary, but why on earth would any customer focused business man turn off a simple online server that gives the customer access to so important features, and most likely to a very low cost. A cost the customer would be willing to pay.

Sadly, the effort from many of us to reach out to you, has not been heard and that make me, the writer and initiator of this statement no option then to draw the only conclusion I can.

- I will newer ever by an EV from you, you can simply not be trusted because you do not understand the fundamentals.

Sadly for PSA and Bertel & Steen  I will never buy anything but an EV and therefore we will never meet again.

For your sake and all the other Ampera owners in Norway I hope you reconsider.

I wish you all the best with your nice lineup of new EV's, but they are all out of range for me simply because of this one very strange and bad decision.











sjokomelk

Dette er en del av dealen da GM solgte Opel til PSA. OnStar er et GM-produkt, og det fulgte ikke med "på lasset" med Opel og Vauxhall. OnStar har holdt på siden midten av 90-tallet i USA, så det er ikke så rart at GM valgte å beholde dette selskapet selv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

saphran

At man kan tillate seg å kutte online-tjenesten til biler i det hele tatt, langt mindre bare noen få år etter kjøpet, er generelt en merkelig og utdatert tanke. Jeg er glad bil nr 2 i familien er en Tesla der vi 7 år etter fremdeles kan bruke alt av gamle og også mange nye funksjoner.

Egentlig burde alle eierne av Ampera laget et skikkelig rabalder av dette for det utgjør både tap av viktige funksjoner, og tap av verdi ved videresalg at bilene nå går offline permanent. 

Olemann

Jeg solgte min Ampera_e når jeg fikk vite det, er vel et par år siden nå om jeg ikke husker helt feil, så dette er gammelt nytt.

Da ble det sagt, ta det med ro, det kommer en annen løsning fra PSA innen den tid, med det har det altså ikke gjort?

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. desember 2020, klokken 12:11
Dette er en del av dealen da GM solgte Opel til PSA. OnStar er et GM-produkt, og det fulgte ikke med "på lasset" med Opel og Vauxhall. OnStar har holdt på siden midten av 90-tallet i USA, så det er ikke så rart at GM valgte å beholde dette selskapet selv.

Como

Jeg var litt overrasket at det ikke ble mer bråk rundt dette. Ikke fra de få hundre av oss som kjører Ampera-e, men fra alle Opel og Vauxhall eiere som mistet et sikkerhetsprodukt i bilene sine. Noe vi kjøpte bilene med. Som ga bilen mulighet å varsle ved ulykker, fortelle Onstar hvilke airbags som er løst ut. Forsøke å snakke med de i bilen, og om nødvendig tilkalle hjelp.
Rart de slapp så billig unna.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e


Tom E.

Det begynner å bli en lang rekke med irritasjonsmomenter her nå som, hver for seg, ikke er noen stor sak, men summen av det hele plager meg langt inn i sjelen. Jeg nevner følgende;

Bortfall av Onestar
Lading som nå må begrenses til maksimalt 90%
Delepriser som er helt hinsides for et billigmerke som Opel, særskilt med tanke på at bremsene på bakhjulene må skiftes etter kun 3 år fordi de ruster i fra hverandre.

Jeg føler meg lurt, utnyttet og ikke noe særlig verdsatt som en trofast Opel kunde i mange mange år. Jeg har klaget skriftlig men får ikke noe svar.

Hva gjør jeg nå?

Tellus

Tipper Opel Norge er livredde for å måtte betale ut store summer i erstatninger.  Heldigvis jobber tiden for Opel.
Jo lengre de kan skyve dette ut i tid jo mindre økonomiske forpliktelser får de.

Tenker jeg gir de til sommeren med å fikse dette. Da leverer jeg bilen fra meg og krever gratis lånebil eller tilbakekjøp. Opel har krav på rimlig tid til å utebedre feil. Jeg anser 6 måneder som rimelig.

Forøvrig mener jeg den midlertidige fiksen de nå gjør faktisk er mer utrygg enn å aktivere hilltop. Hilltop gir maks netto 88-89 % SOC mens den fiksen de nå dytter i bilene våre gir lading til 95% netto SOC. At GM fjerner hilltop er ganske utrolig. Det gir en ytterligere reduksjon i funksjonalitet i bilen.

Hvis det er en korrelasjon mellom elevert SOC og branner er det ganske opplagt at man er tryggere jo lavere SOC man holder bilen på.

sjokomelk

Opel/PSA står helt trygt siden OnStar var/er et tredjepartsprodukt som de hverken har solgt eller drevet. Hardware har vært i bilene, men det er OnStar kunden har hatt et forhold til. Og i vilkårene til OnStar står det nok noen linjer om hva som skjer hvis de velger å legge ned tjenesten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tom E.

Glemte også å ta med at jeg har ventet siden 28.12.2020. på en ny framlykt på førersiden. Fikk beskjed i dag om at jeg rykket opp i prioriteringskøen for forsendelse fra USA til Frankfurt. Nesten 6 uker og de er "snart" klar til å sende lykta fra USA.

chargedup

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. februar 2021, klokken 12:56
Opel/PSA står helt trygt siden OnStar var/er et tredjepartsprodukt som de hverken har solgt eller drevet. Hardware har vært i bilene, men det er OnStar kunden har hatt et forhold til. Og i vilkårene til OnStar står det nok noen linjer om hva som skjer hvis de velger å legge ned tjenesten.
Helt fram til juni 2020 (den gang alle solgte nybil for 335') reklamerte BOS ved nysalg på reklamen at bilen hadde app til forvarming uten noe som helst forbehold. Reklamen fra den tiden ble diskutert på facebook, så helt sikkert noen som har screenshottet den (ble også diskutert her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50113.0 ). Jeg spurte selger direkte om app i 2020 etter prøvekjøring av nybil og da "jobbet de med et alternativ som sannsynligvis var oppe og gikk før Onstar ble borte", som selvfølgelig ikke ble noe av. De som ikke leser forum satt sannsynligvis ikke med informasjonen om at appen sluttet å fungere om 6 mnd og selger nevnte det absolutt ikke uoppfordret til meg...
De som kjøpte bil etter Onstar var bestemt nedlagt, uten å få beskjed før de kjøpte bilen, tror jeg har en veldig god sak.
For de som kjøpte bilen i 2017/18 er saken annerledes, men de mister også en viktig tjeneste de kjøpte bilen med.

NAF mener alle kundene har en god sak. Ganske sikker på at BOS ikke kommer til å betale 3800 kunder 30' (114 mill) og da håper jeg det ender med rettsak. Spennende sak å følge hvis den skulle gå til retten, den vil da sette rettspraksis på app (der hovedfunksjonen er forvarming av bil, en tjeneste de fleste elbilkjøpere i Norge mener er ekstremt viktig) og dens varighet ved bilkjøp.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

zbk

Sitat fra: Tellus på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:34
Forøvrig mener jeg den midlertidige fiksen de nå gjør faktisk er mer utrygg enn å aktivere hilltop. Hilltop gir maks netto 88-89 % SOC mens den fiksen de nå dytter i bilene våre gir lading til 95% netto SOC. At GM fjerner hilltop er ganske utrolig. Det gir en ytterligere reduksjon i funksjonalitet i bilen.

Fjernes faktisk hilltop med oppdateringen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Sitat fra: zbk på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Tellus på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:34
Forøvrig mener jeg den midlertidige fiksen de nå gjør faktisk er mer utrygg enn å aktivere hilltop. Hilltop gir maks netto 88-89 % SOC mens den fiksen de nå dytter i bilene våre gir lading til 95% netto SOC. At GM fjerner hilltop er ganske utrolig. Det gir en ytterligere reduksjon i funksjonalitet i bilen.

Fjernes faktisk hilltop med oppdateringen?

De som har fått utført oppdateringen rapporterer dette.
Hvorfor GM har gjort det slik er nesten uvirkelig. Det skulle da ikke være noe i veien med å beholde hillptop.

chargedup

Sitat fra: Tom E. på torsdag 04. februar 2021, klokken 08:57
Glemte også å ta med at jeg har ventet siden 28.12.2020. på en ny framlykt på førersiden. Fikk beskjed i dag om at jeg rykket opp i prioriteringskøen for forsendelse fra USA til Frankfurt. Nesten 6 uker og de er "snart" klar til å sende lykta fra USA.
Opel brukte 5 mnd på å få tak i ny ladekladd (nødlader/schukolader) og den er jo EU spesifikk så ikke bare amerikanske deler det er lang ventetid på ;) Etter gjentakende klaging om rimelig tid fra meg endte det med at forhandler kjøpte en ny uorginal (som i ikke Opel, men Mennekes) ladekladd til meg, da Opel Norge/Europa ikke klarte skaffe ladekladder. Når batteriet ble ødelagt brukte de "bare" rundt 2 mnd på å få tak i delene og gjøre jobben (jeg fikk da leiebil).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

zbk

Sitat fra: Tellus på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:39
Sitat fra: zbk på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:36
Fjernes faktisk hilltop med oppdateringen?

De som har fått utført oppdateringen rapporterer dette.
Hvorfor GM har gjort det slik er nesten uvirkelig. Det skulle da ikke være noe i veien med å beholde hillptop.

Da tror jeg at jeg drøyer oppdateringen til de setter press på. Har alltid hilltop på uansett. Kanskje det er på tide med en forbrukersak og reklamasjon på hele pakken.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA