Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Mondeo

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:37
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:34
Kan skape skadelig overoppheting i lykten.
Overoppheting av en lykt som ikke en gang fjerner isen på linsen?

Led's blir jo varme på baksiden.
Det ser man jo tydelig på ledpærer til hovedlykter. Kjøleribben er på baksiden.

Mondeo

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.

https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC

Er vel minst 4 forsjellige lykter levert på bilen til nå. Usikker på om det er så store forsjeller på baksiden men burde sjekke ut til den bilen du har for å være sikker.

Ingeniøren

#107
Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:02
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.

https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC

Her er et eksempel på den ventilen jeg snakket om. Dette er i fra baklykten på Tesla Model 3.
Alle lykter må ha en form ventilasjon. Jeg vet det var en sak på dette hos Tesla der det var brukt antirust middel på lykta og at Tesla nektet skifte den pga dette.
https://youtu.be/HgLlj04SLrA?t=248

Denne filmen vil garantert gro igjen på norske saltede og pigghakkede vinterveier !

På den annen side skal det lagers sprøyteskjema på alle modeller og som skal følges ved behandling. Er det kritisk at denne pustende duken ikke sprøytes, så skal det angis på skjema og ikke sprøytes og da må antirust firma ta denne regninga om lykta ryker. Vanskeligere er det vel ikke, men det blir kanskje vanskelig om Tesla ikke vi snakke med slike firma ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

thebadger

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. desember 2020, klokken 09:22
Vanskeligere er det vel ikke, men det blir kanskje vanskelig om Tesla ikke vi snakke med slik firma ?
Det er akkurat det som er problemet etter min mening.
Tesla burde ha samarbeidet med noen om dette så det hadde vært enklere.
Tror ikke bilen blir en rustbøtte uten så lenge man tar vare på den, men understellsbehandling hadde vært en kjærkommen luksus for mange. Spesielt småbarnsfamilier der det ikke er så realistisk å stå en halvtime/time med høyttrykkspyler og bøtte 2-3 ganger I januar

Contango

@mondeo og @elbil66. Dere er sikkert velmenende, men dere teoritiserer problemer og så anmoder meg om å finne ut av det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Har kjørt langtur og er rimelig sikker på at bilen støyer mindre. Men her vet jeg at fantasien kan være større enn virkeligheten, så hvis noen planlegger en «Funderud behandling» med deksler hadde det vært interessant å få en før og etter støymåling. TB tar sikkert jobben om han får muligheten.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Sitat fra: Contango på søndag 20. desember 2020, klokken 14:10
Har kjørt langtur og er rimelig sikker på at bilen støyer mindre. Men her vet jeg at fantasien kan være større enn virkeligheten, så hvis noen planlegger en «Funderud behandling» med deksler hadde det vært interessant å få en før og etter støymåling. TB tar sikkert jobben om han får muligheten.


Selv om det sikkert ikke er det beste støydempematerialet, så er det tross alt noe. Så rimelig sikker på at det ikke bare er innbilt, da lydbølgene brytes og dempes i disse, før lyden går gjennom det som ellers ble passert før. Spørsmålet er vel mer hvor mye det merkes, men målt endring er ikke nødvendigvis det samme som opplevd forskjell. Men av og til så er det målbart, men ikke så veldig merkbart, men du merker nok at du blir mindre sliten på tilsvarende langtur før disse tiltakene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Regen

Har fått steinsprut allerede etter 200km og en liten flekk uten lakk på den ene framskjermen. Tips til dekkstift eller lakk for å hindre rust i nakent metall mottas med takk. Ellers helt fantastisk bil
TM3 2021 LR hvit

Ingeniøren

#113
Jeg her en sprayboks men Tectyl for hulrom stående i garasjen. En lite spray på en fyrstikk er nok til å legge en dråpe i skaden. Så kan man legge i lakk når været og temp er mer egnet. Lakkstift får man i bilrekvisita butikker. Bruk ikke penselen i stiften men en tannpriker til å fylle opp skaden og ikke mer. Husk å avfette med White spirit og alkohol før du legger lakken. Rekvisita forretninger har og Tektyl og liknende.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Regen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. desember 2020, klokken 19:25
Jeg her en sprayboks men Tectyl for hulrom stående i garasjen. En lite spray på en fyrstikk er nok til å legge en dråpe i skaden. Så kan man legge i lakk når været og temp er mer egnet. Lakkstift får man i bilrekvisita butikker. Bruk ikke penselen i stiften men en tannpriker til å fylle opp skaden og ikke mer. Husk å avfette med White spirit og alkohol før du legger lakken. Her får du og Tektyl og liknende.

Takker  :+1:
TM3 2021 LR hvit

jasken

Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?

arv

Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jasken

Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:45
Jeg har tenkt å beholde TM3 i >10 år, så jeg skal behandle min den 12/1.
Arne

Hvilken behandling tar du da? Hvor og hva evt koster det?

Bmwi3

Sitat fra: jasken på fredag 25. desember 2020, klokken 15:07
Denne tråden ble veldig lang, men hva ble det til egentlig.
1. Anbefales det å montere Funderud sine TM3 beskyttere?
2. Hvis ja på 1, vil dette bortfalle Tesla sin rustgaranti?
3. Kommer du til å gjøre det eller tror du at det ikke er så farlig og at Tesla sin garanti er god nok?

1. Ja.
2. Den er ikke verdt papiret den er skrevet på, i grunn bare ment hvis bilen ruster fra innsiden, noe som aldri vil skje. Bilen vil ruste pga ytre påvirkning og da gjelder den ikke...
3. Ja, men kun den enkle med masse plastdeksler og fluidfilm bak dekslene. Koster vel totalt 4 lapper for hele jobben.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

royturbodiesel

Sitat fra: arv på fredag 25. desember 2020, klokken 15:52
Hos Funderud, ca12000 med plast
7900 med deksler
+ 10% rabatt til medlemmer av TOCN
Snakket med Funderud tidligere i uka.
Jeg har sveiset rust i 35 år, så jeg skal behandle bilen.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA