Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

DagfinnN

Kan svar litt meg selv.
At en som lever av rustbehandling kan seg for et stor marked i alle TM3 som ruller på veien er helt åpenbart. Hvor habil vedkommende er, er et helt relevant spørsmål. Men kanskje er han en ærlig person?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Wisd0m

Jeg støtter meg på 12-års garantien.

En kommentar på kanskje litt på siden som gjør at jeg automatisk er skeptisk - de som jobber med antirust har en lei tendens til å snakke i store bokstaver. Litt overflaterust så høres det ut som bilen ikke er kjørbar lengre, selv om de samme bilene finnes på veien 10 år etterpå uten tiltak. Om min Model 3 må skrotes om 12 år lever jeg helt fint med det, da er den antagelig totalt utrangert uansett og veldig lav markedsverdi.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:34
Kan svar litt meg selv.
At en som lever av rustbehandling kan seg for et stor marked i alle TM3 som ruller på veien er helt åpenbart. Hvor habil vedkommende er, er et helt relevant spørsmål. Men kanskje er han en ærlig person?

Jeg tror det - det han driver med er ikke unikt - det er hard konkurranse i dette markedet.
Det han påpeker er relevant for alle TM3 eiere. Og tilbakemeldingene fra andre TM3 eiere i f.eks Finland og Canada viser jo at dette er reellt problem. Bilen leverer rett og slett ikke slik man skulle ønske mhp. rustbeskyttelse. At Tesla "head dude" bare kjører på med sin generelle uttalelse rett fra bibelen i freemont betyr ikke at man som eier i Norge skal høre på alt som kommer derfra.  Tesla er kjent for å være toppstyrt - så ledelsen kan være litt overkjørt mhp. sunt norsk bondevett. Vi har f.eks et ganske sterkt lovverk som beskytter forbrukere i Norge - og skulle det dukke opp en sak som helt åpenbart ikke er relatert til f.eks egen rustbestkyttelse og Tesla prøver seg på en unnamanøver og skylder på rustbeskyttelsen - vel så risikerer de og gå på en voldsom smell......Det er nå slik jeg tenker om den saken.........

Contango

Jeg synes også at ikke alt Tesla har gjort - ref S og X - har vist at de alltid er langsiktige når de har vurdert design og salg mot driftssikkerhet og bestandighet. Og at de tar problemene når de oppstår mer enn å forskuttere de. Meldingene om rustrisiko synes jeg har kommet ganske jevnt fra flere kilder, men uten at jeg kan vurdere kvaliteten selv. Da jeg rustbehandlet var i alle fall energien hos vedkommende som tok meg i mot ekte. Jeg opplevde henne som genuint rystet over hvordan bilen manglet rustbeskyttelse.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

#34
Overflaterust er vanligvis ikke farlig. Noe annet har ikke vært rapportert. Her får vi nok ikke svaret før om 5 - 10 år. Innen den tid har jeg nok for lengst byttet ut vår SR3+ til rustfri Cybertruck versjon Europa :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 15. desember 2020, klokken 15:05
Overflaterust er vanligvis ikke farlig.


Overflaterust er ikke farlig om man tar det så snart som mulig, men den rusten som danner seg der du ikke ser den, eller man velger og overse den, blir det etterhvert til et stort problem. Det er nemlig som overflaterust det starter...


På noen biler kom de jo med dette fra fabrikk (les: MB, VW, Audi med flere) slik at bilene rustet fra innsiden, og så så man det ikke før det krøp gjennom. Og rust er ofte årsak til problemer som sender bilen til huggeren raskest, vil jeg tro. Rustne fjærer, bremser mm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Det beste middelet mot rust generelt sett (bortsett fra å bruke rustfritt materiale), er grundig hyppig vask inkludert undespyling.

Absolutt alle biler ruster, eller korroderer hvis de er aluminium. En av de værste jeg kan dra frem fra husken er Mercedes E klasse fra rundt 2000, mens E klasse fra sent 1980 tall er kjent som en av verdens beste. Det er ingenting som er opplagt.

Er enig med de som påpeker at understellsbehandlingsaktørene ofte er ute å krisemaksimerer og det tjener de jo på............ Det er også en del understellsbehandlingstyper/metoder som har gitt MER rust, typisk tykke masser som gamle asfaltyper. Også boring av hull har øket eksponeringen.

På den annen side er det en temmelig usmakelig at Tesla ikke skiller på preventive tiltak og bare blankt sier det fjerner garanti.

_OE_

Jeg fikk bilen rusbehandletme med sauefett... Luktet litt sånn ca  måneds tid.... Fikk en kommentar fra mekaniker på 2 års service "bilen ser jo helt ny ut under" så jeg ble jo fornøyd he he {Kia soul EV}

#FTS#


Haggish

Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

GOS

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:

1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?

2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?

Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.

Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tom

Sitat fra: GOS på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:

1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?

2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?


Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.

Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Over baklyktene er det en stor plast mutter,skru ut denne så tenker jeg du finner rust..

GOS

Sitat fra: Tom på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:55
Sitat fra: GOS på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 15. desember 2020, klokken 13:43
Så valet er som følgjer:

1. Gjera ingenting og risikera store rustproblem om eit par år?

2. Rustbehandla og risikera diverse trøbbel med Tesla når det gjeld garanti?


Min er nå snart 2 år gsmmel og kjørt 41' den har ikke falt fra hverandre enda....og ikke ser jeg noe rust heller.

Tror ikke en skal være så veldig redd for problemet.
Over baklyktene er det en stor plast mutter,skru ut denne så tenker jeg du finner rust..

Ikke når jeg sjekket på forsommeren. Har ikke sjekket etter det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1317142119

Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:38
Sitat fra: Haggish på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:38
Hvis Teslan er galvanisert slik min gamle 92mod. Audi 100 var er det ikke noe problem, den rusta ikke selv om lakken var borte ;)
Det finnes vel ikke en moderne bil i dag som ikke er dyppet i et sinkbad? Det er derfor det ofte er over dobbelt så lang garanti på rust innenfra, som det er på resten av bilen. Allikevel ruster stort sett hver eneste bil. Rusten kommer tross alt oftest fra ytre skader som steinsprut. Såkalt galvanisering hjelper ikke mot det.

En Tesla ruster både innenfra og utenfra ;-) Er bare å åpne baksetene....
https://www.youtube.com/watch?v=HYWeo13G6IA
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

De aller første Model 3ene må jo begynne å vise tegn hvis det er skikkelig ille, spesielt i USAs rust belt.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA