Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En av Norges mest solgte biler er en rustfelle

Startet av BMW850, mandag 14. desember 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Bensinkanna

Og med den nye saltblandingen som skal binde bedre for ikke og havne i veikanten ruster alle biler i rekordfart, tviler på at tesla er noe dårligere her. Så dog naf plukket ned en 2019 m3 som hadde gått her på østlandet, ingen tegn til rust etter 80k hvor eier ga lite/ingen vedlikehold. Regelmessig spyling er tingen, og da i skjermer og under bilen. De aller fleste tenker på utseende og dropper den biten.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 14. april 2022, klokken 20:15
Men miljøet skal tydeligvis reddes med forbruk i dag. Ny iphone hvert 2. år og ny tesla hver femte.
Her er du inne på et veldig viktig punkt. Industrialiserte land har alt for høyt forbruk og produkter varer generelt alt for kort og kastes ved minste feil eller på grunn av ny modell.

Tror uansett at en Tesla varer generelt lengre enn 5 år, kanskje både to og tre ganger så lenge. En ser fremdeles orginale Model S fra 2012 ute i trafikken. De har jo ikke rustet bort på 10 år i hvertfall.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Wisd0m

#138
Sitat fra: Radial på torsdag 14. april 2022, klokken 19:19
Jeg skal ikke kommentere andres standpunkt, men det er lønnsomt på sikt å behandle for å unngå rust-arbeid... Selv for meg som fikser ting selv.
Det betinger at du beholder bilen selv lenge. Så lenge ikke andrehåndsmarkedet verdsetter godt holdte biler så spiller det ingen rolle. Skulle gjerne sett at det var en god del titusener differanse mellom tectylbehandlet og ikke, men ser ut som den store massen ikke bryr seg. Og deretter blir prisene. 

Edit: Og for de som sier at det er godt at ikke alle Tesla-eiere tenker som meg. Hvor stor prosentandel 3'ere tror dere er rustbehandlet? Det viser akkurat hva de tenker. Dermed tenker faktisk de fleste 3'er eiere akkurat som meg.  Hva 0,1 prosent tenker er ikke spesielt interessant.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på torsdag 14. april 2022, klokken 21:21
Model S er laget i aluminium...
Det er aluminium på Model 3 også (dog vesentlig mindre enn S). Men det som er viktigere er at det er flere ting på biler som både ruster og korroderer.

Hovedpoenget var at Tesla ikke er noe dårligere enn snittet på rust.

filtvet

Er vel typisk i dag, "alle" tenker på miljø men ingen gidder å gjøre noe med det.

Nytt, kjøkken, bad, bil, iphone må byttes ut ofte for å "henge" med.

Vi som henger her på forumet er nok outlinere. De fleste som skriver her har nok god råd.

Burger

Jeg vasker min 2021 tm3 sr+ jevnlig igjennom vinteren og ekstra når det blir varmere mens det brukes salt.

Inn i børstemaskin med dekk og underspyling. Satser på at det holder.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA