Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fantombremsing på Cruise Control.

Startet av LarsPe, lørdag 19. desember 2020, klokken 19:59

« forrige - neste »

LarsPe

Dette temaet har sikkert blitt tatt opp før, men jeg ser ingen nylige oppdateringer her på forumet.

Vi har to TM3; en sen august 20, og en nylig levert i desember.

Begge oppfører seg helt likt når det kommer til fantombremsing i mørket.

Vi har nå noe som har blitt en teststrekning for dette problemet, på E6 rett nord for Furnes Jernstøperi, på vei nordover.

To overganger/bruer passeres uten problem, men så etter noen hundre meter bremser begge bilene ned, ingen biler foran.

Dette skjer også mange andre steder, men på denne strekningen er det enkelt å se et mønster.

TM3 har kamera i alle retninger, 12 ultrasoniske sensorer – og radar.

Hva er det som gjør at disse bilene ser fantomer i mørket?

Er det den nye veibelysningen som skaper problemer for disse bilene?
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Contango

Mye om temaet i Tesla SW og AP. Gjelder alle modellene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

LarsPe

Takk for svar. Så helt ubrukelig i mørket da?

Vår gamle Golf og BMW takler dette uten problemer.

Ellers veldig fornøyd.
TM3 - 2020
TM3 - 2021

thebadger

Sitat fra: LarsPe på lørdag 19. desember 2020, klokken 20:26
Takk for svar. Så helt ubrukelig i mørket da?

Vår gamle Golf og BMW takler dette uten problemer.

Ellers veldig fornøyd.
De fleste biler bruker bare sensorer for å bedømme, mens Tesla (og sikkert andre) bruker kamera i tillegg.
Tesla har programmert bilene til å prioritere varsomhet, altså bremser den øyeblikkelig hvis den ikke forstår hva sensorene plukker opp.
Siden model3 har en skog av kameraer skjer dette ganske ofte, at den plukker opp ting den ikke vet hva er, og da bremser den.
Hvis du sammenligner med TMS så er det mye mer nødbremsing med TM3.
Tesla kunne fikset det ved å slutte å bruke kamera-feed, men dette er det de vil bli best på, og vi er hamsterne/labrottene/fans som hjelper dem å få det til.

Contango

Nei, M3 har ikke mer fantombremsing enn MS. Og den beste tråden for dette er altså ikke denne.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:34
Nei, M3 har ikke mer fantombremsing enn MS. Og den beste tråden for dette er altså ikke denne.
Ikke?
Jeg har ikke sett noen offisielle tall på det, men basert på de 9-10 TMS og 3 TM3 jeg har kjørt og de 2 jeg kjenner som har gått fra TMS til TM3 så er konsensus at det er mye verre på TM3.

LarsPe

Takk for at du deler relevant erfaring.

Min empiri består i at jeg har to biler med identisk oppførsel – og kun relatert til TM3, som for meg er det eneste relevante.

Hva som måtte stå i andre tråder er derfor ikke interessant for meg, med mindre problemet er konsistent for alle Teslas modeller.

Konstruktive tilbakemeldinger mottas med glede.
TM3 - 2020
TM3 - 2021

sjokomelk

Sitat fra: oysteine på søndag 20. desember 2020, klokken 00:04
Har ikke fått bilen ennå så har ikke noe erfaring selv, men ser at TB sier "bug report - phantom breaking", når dette skjer. Han gjør vel dette som en talekommando regner jeg med. Kanskje posisjonen blir sendt til tesla, og om nok rapporter på denne posisjonen kommer inn så vil Tesla analysere hva som skjer nettop der. Spør TB.
Du behøver ikke bruke "Bug report" og melde i fra om at fantomene har brukket. Det er ren placebo og bortkastet energi. "Bug report" lager bare en fotnote i loggen i bilen, slik at servicetekniker lettere kan finne frem til et spesifikt tidspunkt noe gikk galt. Og denne loggen lever bare et par dager i bilen før den blir borte. Ingenting blir sendt til Palo Alto, og ingen sjekker opp i det uten at du faktisk har en pågående servicesak med et verksted.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. desember 2020, klokken 21:45
Du behøver ikke bruke "Bug report" og melde i fra om at fantomene har brukket. Det er ren placebo og bortkastet energi. "Bug report" lager bare en fotnote i loggen i bilen, slik at servicetekniker lettere kan finne frem til et spesifikt tidspunkt noe gikk galt. Og denne loggen lever bare et par dager i bilen før den blir borte. Ingenting blir sendt til Palo Alto, og ingen sjekker opp i det uten at du faktisk har en pågående servicesak med et verksted.

Det er slik jeg har forstått det også, men merkelig at en ringrev som TB fortsatt driver med det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jorgenask

Vet ikke om andre har erfaringer med dette strekket, men kjørte i går fra Oslo til Stavanger langs kysten i min nye M3 2021 I går og det var svært få fantombrakes  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA