Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sliter med å finne nok folk i Tyskland.

Startet av Ellemelle, søndag 13. desember 2020, klokken 11:13

« forrige - neste »

Ellemelle


hELgenen

Nå stenger Tyskland ned aktiviteten til over nyttår :
https://www.dagbladet.no/nyheter/stenger-ned-tyskland---verre-enn-noensinne/73175787

Jeg tror Tesla selv er alt for optimistiske mhp. når det første bilene vil rulle ut fra fabrikken i Berlin
Jeg kan ta feil, men Tyske arbeidere vil trolig ønske å organisere seg - det er kanskje et større problem for ledelsen i USA å svelge. Dette kan nok ta tid - og dersom de skulle lykkes med leveranser høsten 2021 så vil det kanskje skorte litt på kompetansen til de som skrur sammen de første bilene? Er mange skjær i produksjonen her - blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Zero-talent

Litt problematisk for min del å kjøre Tesla hvis de er fagforeningsfiendtlige og behandler ansatte dårlig - men hvor mye av dette er rykter og hvor mye er fakta? Jeg leser både om fornøyde ansatte og fagforeningsknusing, litt etter hva slags agenda skribenten har virker det som
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

hELgenen

At ansatte er fornøyd og behandles bra har ingenting direkte med fagforeninger å gjøre. Både organiserte og uorganiserte kan trives på jobben - og Tesla er, slik jeg tolker det, en populær bedrift for f.eks ingeniører. Men Tesla liker generelt ikke fagforeninger og ser helst at de ansatte ikke er organisert.

https://sifted.eu/articles/tesla-musk-berlin-unions/

I Tyskland, som i Norge, er arbeidstagere ofte organisert. Dette har både arbeidsgivere og arbeidstagere stort sett vurdert som en vinn-vinn situasjon. I USA er nok den holdningen litt annerledes. Tesla er topptung - det ledelsen bestemmer gjelder og ingen protester ønskes. I Norge, og sikkert også Tyskland, er arbeidstakere sett på som en ressurs som man både kan og skal lytte til - ikke nødvendigvis slik i USA. Så når Tesla bygger fabrikk i Berlin vil de møte en helt annen arbeidskultur enn det de har brynet seg på i Kina og USA. 

Tesla er et innovativt selskap - et selskap som lever av innovative ansatte som står på for selskapet. De er avhengig av å ha alle ansatte med på laget  - ikke bare ingeniører på høy lønn, men også personer som arbeider i lakkerings og plateverkstedet - og den ekte stoltheten som trolig finnes helt nede hos fagpersoner på gulvet i Tyskland - den er jeg ikke sikker på at Elon helt har forstått ennå.  Og dersom disse folkene som skal skru sammen bilene mener de må være organisert for å føle trygghet nok til å bære frem yrkesstoltheten sin - vel så tror jeg ikke Elon har noe valg. Men veien dit - den kan nok bli litt lengre og mer humpete enn hva Tesla ledelsen i USA tror akkurat nå.

RJK

Veldig viktig å være klar over at arbeidsgivere i USA generelt er negativt innstilt til fagforeninger, delvis fordi fagforeningene visst nok er litt mer på kanten. Dette er mer et uttrykk for tilstandene i USA, mer enn noe annet.


Ikke at jeg mener det unnskylder, men det forklarer mye, og viser også at det ikke er det at EM skiller seg veldig mye ut fra andre arbeidsgivere over pytten/dammen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zero-talent

Helt annen kultur og neppe noen tradisjon for trepartssamarbeid i USA nei... Det merker man jo også på reise i USA, hvor man stadig må "speak to the manager" om ting som vanlige ansatte i Norge har myndighet til å finne ut av delv. Det blir interessant å se hvordan det går seg til på den tyske fabrikken.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA