Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av Sandra87, lørdag 12. desember 2020, klokken 22:17

« forrige - neste »

Sandra87

Hei.
Har en etron 50. Nå viser den 72 % og 132km. Det vil si at når den er er fulladet så har den 183 km.

Skal det være sånn? Det er ca 150km lavere en det de markedsfører den som. Det er nesten en halvering det. Og det er 5 plussgrader ute.

ThomasEL

For å kunne si noe om dette er normalt eller ikke, så er du nødt til å fortelle oss:

- Gjennomsnittsforbruk (ca) på de forrige turene dine. Guessometeret bruker forbruket fra tidligere turer for å beregne.

Når det er sagt: Det høres veldig lavt ut.

Anbefaler deg å:
1) Kjøre en tur på minimum 8-10 mil
2) Nullstill kjørecomputer før du begynner, og merk deg nøye hvor mange prosent batteri du starter med.
3) Merk deg hvor mange prosent batteriet er på etter kjøreturen, og regn ut hvor mange prosent d har brukt
4) Multipliser antall km du har kjørt med forbruket pr km(Wt/km) på turen du kjørte
5) Del dette produktet på antall prosent (40% = 0,40) du brukte
6) Du bør da få et svar på  60-64 (batteristørrelsen er teoretisk 64,7kWt netto)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 12. desember 2020, klokken 22:17
Hei.
Har en etron 50. Nå viser den 72 % og 132km. Det vil si at når den er er fulladet så har den 183 km.

Skal det være sånn? Det er ca 150km lavere en det de markedsfører den som. Det er nesten en halvering det. Og det er 5 plussgrader ute.

Det er helt normalt, det kommer an på hvordan du/dere har kjørt i det siste mm. Småkjøring f.eks. gir høyt forbruk. Det er stort sett et veldig konservativt anslag. Tast inn en destinasjon i navigasjonen, da vil tallet endre seg, for da vet i alle fall bilen hvor dere skal. Om det er opp, ned, motorvei osv. Trykker du på det lille flagget på høyre side, får du opp ruteplanleggeren som viser estimert batteriprosent ved ankomst.

Det skal veldig mye til at du ikke kommer i alle fall 220 km. Selv med mye motorvei vinterstid, i Norge. Normalt lenger, ved blandet kjøring.

PS! Taster du inn en destinasjon som du mener du bør kunne nå, men får beskjed om at det ikke er nok batteri, forsøk å trykke «Avbryt» på spørsmål om å starte e-tron ruteplanlegger. Da kan det hende at det viser seg at bilen estimerer f.eks. 8% igjen ved ankomst. Dette er normalt helt safe. Med mindre du skal krysse fjell, ikke har mange gode ladealternativer på veien og/eller ikke vet at du får ladet ved ankomst. Som på egen hytte, eller eget hus el.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hemi

Høres vel ca riktig ut med litt ymse småkjøring og stopp & start i kulda. Vil bli litt lenger på langtur med forvarming uten pauser og lavere fart. Men kan være lurt å kjøre en 100 til 2-5% om du mistenker batterifeil.

elbil og tall wltp/nedc/whatever er bare svada ofte i realworld og iaf i norge på vintern, med snev av småkjøring og motorvei.

e-tron 50 er vel primært for nærområdet og de som liker hurtiglading

turfsurf

Sitat fra: hemi på søndag 13. desember 2020, klokken 05:34
e-tron 50 er vel primært for nærområdet og de som liker hurtiglading
Sant. Litt som at fossilbiler er for de som liker bensin/dieselfylling
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Brisken

Jeg har opplevd akkurat samme. Vi kjör typisk 2stk turer om 5km på hverdager med kallstart på begge nå når det er kalt. I tillegg er det en del höydeforskjell (levering i barnehage). Tror "rekorden" er 147km rekkevidde ved 80%.

Men, så tar vi en tur til hytten, 182km og en del bakker på slutten, og klarer det uten problem, gjerne med 60km igjen når vi kommer frem (starter på typisk 95-98%).
Så vil vi ha "resettet" rekkeviddsestimeringen.

hELgenen

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-50-quattro/

Denne testen viser 259 km - gitt 100% ladet batteri.
Med 80% som maks har e-tron 50 eiere : 207 km til rådighet på vinteren.

Og når gradestokken kryper ned mot -15 er den ennå kortere.

Bilen er rålekker, spesielt i sportsback utgaven, men hele rekkevidden er en gedigen vits.
Å reise over fjellet med denne på vinteren i godt snødrev -10, og en takboks på taket krever god planlegging, en porsjon gode nerver og en dæsj flaks.  I praksis er dette en by SUV

PF

Prøv å kjøre unga til trening, sitte i bilen mens de trener med motoren i gang og kjør hjem igjen de fem km flere ganger på rad uten noe særlig andre turer. Da får du rekkevidde estimater med litt svung over.

Brisken

Akkurat kommet hjem fra hytten, noen som vil gjöre matten for meg ;)

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. desember 2020, klokken 10:02
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-50-quattro/

Denne testen viser 259 km - gitt 100% ladet batteri.
Med 80% som maks har e-tron 50 eiere : 207 km til rådighet på vinteren.

Og når gradestokken kryper ned mot -15 er den ennå kortere.

Bilen er rålekker, spesielt i sportsback utgaven, men hele rekkevidden er en gedigen vits.
Å reise over fjellet med denne på vinteren i godt snødrev -10, og en takboks på taket krever god planlegging, en porsjon gode nerver og en dæsj flaks.  I praksis er dette en by SUV
Hvor mye planlegging og flaks kreves det egentlig? Det er sjelden mer enn 7-8 mil over en fjellovergang. Fra siste lader før fjellet (i Sør-Norge). Risikoen for ladekø er vel det største problemet.

Og man må jo ikke kjøre TMX for å ha boks på hengerfestet istedet for på taket.

Men kjører man mange lange turer, og ofte over fjellet, så er nok ikke dette den rette bilen. Det er en bil for de som kan og vil kompromisse litt på rekkevidde.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond.m

Det gir jo heller ingen mening å referere til 80 % lading ved kjøring over fjelloverganger. Da lader man naturligvis til 100 % ved hjemmelading og 90+ % ved hurtiglading underveis.

Sandra87

Takk for alle svar. Men snakket med en som har hatt en bmw i3. Den viser ikke på den måten. Har Audi e tron en annen måte å «beregne» på da?

Uansett. Det var en kort tur og våt vei.
Ikke kjørt noe i dag. Men skal sjekke om den trekker fra tilsvarende km som vi skal kjøre i morgen, eller om «rekkevidden» endrer seg.

ThomasEL

Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 21:36
Takk for alle svar. Men snakket med en som har hatt en bmw i3. Den viser ikke på den måten. Har Audi e tron en annen måte å «beregne» på da?

Uansett. Det var en kort tur og våt vei.
Ikke kjørt noe i dag. Men skal sjekke om den trekker fra tilsvarende km som vi skal kjøre i morgen, eller om «rekkevidden» endrer seg.

Ja, e-tronens GOM beregner på bakgrunn av forbruket de siste milene du har kjørt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Det er vel i egentlig ingen forskjell på GOM i e-tron og i3. Begge baseres på historiske data men dersom destinasjonen settes i navigasjonen tar den hensyn til topografi og informasjon i kartene om fartsgrenser.

hemi

i3 har gom(gjettometer) på lik linje med etron, så infoen stemmer ikke, dvs er det kaldt og mye småkjøring/herjekjøring viser den lavere rekkevidde på 100% SOC

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA