Fikk testet både bil og fører i går med en tur fra Rælingen og til Tretten ovenfor Lillehammer.
Delvis regn, snø og tåke med +-0 grader.
Valgte 16" felger med 205/60 GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 og de fungerte meget godt på dette vekslende føret som det er mye av i området jeg kjører om vinteren.
Startet med 100% batteri og hadde den obligatoriske stoppen på Espa for boller og frokost. Hadde ikke helt tenkt at det var utfartsdag i går, men vi var ikke helt alene på Bolleland. Det var 58% igjen på batteriet etter ca 93km på vått føre med adaptiv cruisekontroll på 110km/t og 23 grader i kupeen.
Batteriet hadde holdt helt fint til Lillehammer som var neste stopp, men vi valgte å forsøke å lade litt allikevel. Var mye tull med ladeapp som stoppet og diverse, og da vi fikk satt i gang lading, fikk vi bare 31kw lading. Dette var også gjengs for de andre bilene ved siden, bl.a. ny e-golf, Leaf og andre, så kan ikke skylde på bilen her.
Ble veldig lite og kontrollert lading, så dro til Lillehammer i god fart, med kø inn til sykehuset.
Etter litt roting rundt i Lillehammer, var det kun 12km igjen på GOM ved lading på Hafjell ved Øyer.
Her var det gamle ladere uten visning av kW, men den lå nok på ca 35kwh.
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.
Var oppe i fjellskråningene ved Tretten på tildels bratte og svingete, mer eller mindre glatte vinterveier, og jeg synes bilen oppførte seg meget bra. Traction control fungerte veldig bra og vi hadde ingen problemer med å igangsette bilen midt i bakker og ABS/motorbrems tok oss trygt ned igjen.
Hadde en situasjon dagen før i en bratt bakke med glatt slaps på Rælingen hvor det stod 3 biler på tvers og en 4-hjulstrekker som nesten stoppet foran meg. Var sikker på at jeg ble stående, men med nye dekk dro Euniq'en seg sakte forbi👍
Jeg har kjørt Chevrolet Astro i mange år tidligere, før jeg gikk over til el-bil, og føler endelig jeg har fått tilbake plassen og kjørestilen med Euniq med grønn teknologi😀
Ja , det er en stor kasse og det er litt støy avhengig av dekkene spesielt, men det er mye bil for pengene. Litt frustrerende menyer og visninger i display, men dette tas opp med importør, og vi satser på litt bedre software.
For meg som bestefar med mye dyi-prosjekter, kjøring av vaskemaskiner for barn og opptil 6 stk. i bilen med barnebarn, noen langturer i året, er dette helt i blinken for meg👍