Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan du taue en elbil for å lade den opp?

Startet av oivindg, fredag 11. desember 2020, klokken 19:09

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er ikke sikkert bilene er konstruert for høyeffekts regenerering over lang tid.

Rav4_EV

Bare tull, det er den samme elektronikken som driver bilen framover som sørger for regenerering. Du kan taue til batteriene er fulladet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. januar 2021, klokken 15:59
Det er ikke sikkert bilene er konstruert for høyeffekts regenerering over lang tid.
Kor bratt og kor lang bakke kan den køyre ned då?
Ikkje for det, netto overskudd ned dei fleste norske fjelloverganger er ikkje all verden...


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

#18
Tauing er generelt ikke en god i da på å forflytte tunge elbiler, men i nøden går alt.

Bruk eleastisk slepetau. Når det gjelder slepeteau så har jeg sett en situasjon er truck dro av hele bakaksel på en fossil bil når den skulle dra en bil ut fra en parkeringsplass. Den videoen fra USA ligger på Facebook og gikk viralt. Den lille bilen fikk enten for stort rykk på bilen eller sto i gir eller hadde brekket på. Det så ikke uansett ikke bra ut. Ville trolig ikke skjedd like mye skade med bruk av elastisk slepetau.

Derfor er elastisk slepetau å anbefale. Det er en egen tråd her inne om dette med slepetau, se her https://elbilforum.no/index.php?topic=50881.0

Rav4_EV

Det er det som er perfekt med å slepe en elbil. Trenger ikke elastisk tau da tauet kan holdes stramt ved regenerering.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:12
Det er det som er perfekt med å slepe en elbil. Trenger ikke elastisk tau da tauet kan holdes stramt ved regenerering.

Enig i det :+1: 

Men mitt poeng var å sørge for at man ikke i verste fall river av bildeler på veien på grunn av for stor motstand. Har tauet en TMY en gang og da var jeg litt redd for bilen. Men det gikk bra :+1: Han satt i sin TMY med i mobilen med meg og vi koordinerte oss sakte bort til SC så han fikk juice...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA