Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan du taue en elbil for å lade den opp?

Startet av oivindg, fredag 11. desember 2020, klokken 19:09

« forrige - neste »

oivindg

Så at Rivian sine SUV'er kan taues for å lade batteriene. Kjekt hvis man er tom for strøm langt fra en kontakt og har en ICE-bil i nærheten og et slepetau. Er dette noe man kan gjøre på noen av elbilene som er på markedet i dag?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Edison

Det blir som å køyre i ein lang nedoverbakke. Bilen vil vel regenerere uavhengig av om det er tyngdekrafta som virkar på den eller ein annan bil som drar. Så ja, det vil eg tru! Om det er heilt innanfor garantivilkåra skal eg ikkje uttala meg om;)

Erik Ola Ulvestad

Det kan du.
Leit feks på YouTube etter dette. Såg engang en video der dei taua en elbil med tomt batteri rundt ei bane ei runde. Deretter prøvde dei å køyre same runda. Kom nesten heilt rundt igjen, om eg huskar rett.

Men, om du har jæ... sterk regenerering, vil øyebolten /slepetau halde? Eg reknar med det er vesentlig lettare å slepe ein trillande bil?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

oivindg

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 11. desember 2020, klokken 20:44
Det kan du.
Leit feks på YouTube etter dette. Såg engang en video der dei taua en elbil med tomt batteri rundt ei bane ei runde. Deretter prøvde dei å køyre same runda. Kom nesten heilt rundt igjen, om eg huskar rett.

Men, om du har jæ... sterk regenerering, vil øyebolten /slepetau halde? Eg reknar med det er vesentlig lettare å slepe ein trillande bil?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Det går vel an å styre hvor mye regenerering du får med å bruke bremsepedalen, kanskje?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Egil Fonn

#4
Det anbefales ikke. Men det fungerer i nødstilfelle om det utføres riktig. Bruk i såfall svak regenerering og ikke for langvarig. Vær klar over at noen biler også bruker bremsene på bilen for å simulere regenerering. (For eks ved  kaldt batteri, høy soc eller glatt underlag). I tillegg sliter denne metoden unødig på dekk og drivverk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

DagfinnN

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 12. desember 2020, klokken 06:30
Det anbefales ikke. Men det fungerer i nødstilfelle om det utføres riktig. Bruk i såfall svak regenerering og ikke for langvarig. Vær klar over at noen biler også bruker bremsene på bilen for å simulere regenerering. (For eks ved  kaldt batteri, høy soc eller glatt underlag). I tillegg sliter denne metoden unødig på dekk og drivverk.
Jeg kan ikke tenke meg at noen gjør dette uten av det er et nødstilfelle.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TB

#6
Dette har vært et tema flere ganger. Slik jeg forstår er det flere bilprodusenter som skriver i instruksjonsboken at bilen ikke må taues. Andre skriver at det kan gjøres i moderat hastighet og distanse.

Som det skrives i tråden, det blir en lang nedoverbakke. Men, taues det langt vil nedoverbakken være lengre enn det produsent har dimensjonert elektronikken til å håndtere. Kraftelektronikk kan bli varm, men trolig vil det være innebygget beskyttelse mot dette, og regenereringen bli redusert, eller koblet helt ut - med feilmelding i bil. Men, produsent skriver gjerne en ikke må taue for å sikre seg.

Selve tauingen krever at begge sjåfører er samstemt, for å reduser risiko for trafikkuhell. Mange historier om tauing med "uheldig" utfall.

At tauing medfører skade på bil henger nok også igjen fra biler med forbrenningsmotor og automatgir. Oljepumpen er ofte koblet på motorsiden. Ved tauing går normalt sett ikke motor rundt, derav en må taue. Da vil det ikke være noe oljetrykk som smører girkassen. Deler av girkassen roterer når bilen taues, som kan medføre varme, slitasje, skade og til slutt havari. På større kjøretøy er det ikke uvanlig å demontere mellomaksling før tauing.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux


Jeg kan ikke tenke meg at noen gjør dette uten av det er et nødstilfelle.
[/quote]

Har brukt tauing flere ganger i forbindelse med forflytting av elbiler. Tauer da bilen opp lange bakker med Diesel Mercen og kjører på slettene og nedoverbakkene. Mer enn dobler rekkevidden med slike enkle triks.

Har også "haiket" med tilfeldig passerende og brukt samme teknikk.

Funfact:  Tesla brukte dette for å lade sin Roadster i forbindelse med Viking rally i 2009. Bilen ladet så tregt at de måtte hyre inn NAF for å tauelade for å ha nok strøm ombord til neste dags etapper. Thunder team med LiFePo4 ombygget Think Classic brukte i stedet ombygde plastmakuttere til å lade 3 fase IT.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Helt uproblematisk (utover de generelle utfordringene med tauing; man ligger jo rett i ræva på bilen foran), og jeg har kjørt lengre nedoverbakker på vanlig vis enn jeg hadde gidded å bli slept for å lade. Vi snakker nedoverbakker på 10-20km. Skulle jeg slept bilen for å få strøm så var det for å få nok til å kjøre inn på ladeplass på vanlig vis.

At produsentene sier man ikke skal gjøre det kan jo være relatert til at man kanskje ikke har servostyring og servobrems om driftsbatteriet er tomt. (Har ikke sjekka hva som er tilfelle for ulike bilmerker)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

#9
Det meste går greit med måte.

Jeg vil tru at normal tauing er ganske uproblematisk, men det går sikkert ann å gjøre dumme ting.

Kjører du utfor bakker som normalt, så har du kun egen vekt som senkes.

Taues du av et tyngre kjøretøy, og du holder igjen for vekta av begge kjøretøyene utfor lange nedsenkinger,  så blir det en helt annen belastning på bremsesystemet.

Bilen har begrensa regenereringseffekt. På Leaf er det f.eks max 30kw. Er batteriet kaldt, eller fullada, og kanskje gammelt, så får du kanskje 6 kw eller mindre med regenerering. Da er veien kort til at bilen bruker friksjonsbremsene nedoverbakke.

Folk kan ha ulike oppfatninger om hva tauing er.  De former for tauing som vi oppfatter med begrepet tauing, kan være forbudt i andre land, hvor det kan være vanlig med andre former for tauing, som å sette personbilen på slep bak en campingbil i dagesvis over prærien.
Derfor er det vanskelig å forstå hva fabrikantene mener, når de mener at bilene ikke kan taues.

Tredemølle bør kunne brukes til lading, men det er sikker mulig å gjøre dumme ting der også.

12V-batteriet kan du ikke trille i gang, uten mekanisk 12V-dynamo: Dc/dc-konverteren trenger 12V før den starter i gang, så jeg vil anbefale å ha med startkabler og gjerne en batteridrevet booster i bilen.

Electrix

Som andre nevner her så blir tauing som å kjøre en lang nedoverbakke, og skal gå bra. Men man bør(må?) da ha noe strøm igjen på bilen slik at man får slått den på som normalt og satt den i "drive". Jeg tipper produsentene er redde for at noen tauer bilen uten at den er ordentlig på slik at sikkerhetssystemer virker og motorkontrolleren har kontroll og styring på strømmer som induseres i motoren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Egil Fonn

Forsiktig med dette! Kreves kompetanse om det enkeltes kjøretøys funksjonalitet.
Vær oppmerksom på at noen biler også bruker bremsene ved regenerering.
BMW i3 bruker bremser ved kaldt batteri eller høy soc.
Mercedes EQC bruker også bremser om den registrere glatt underlag.
Må det taues for lading i et nødstilfelle så pass på:
Ikke gjør dette på glatt underlag.
På biler der regenererings styrke kan stilles. Tau med lav regenerering.
På biler regenerering ikke kan stilles (eks BMW i3) hold effekt pedal slik at regenerering blir moderat.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

sjokomelk

Video fra en nederlender som tester dette tilbake i 2011 med en Leaf som taues i 90km/t:
https://youtu.be/5Sujv90PLLY
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

oivindg

Ser i manualen til Volvo at man ikke skal taue XC40 utover de meterne som trengs for å få den opp på flatvogn. I følge Volvo er ikke elektronikken bygget for at bilen skal kunne taues over lengre avstander.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

sjokomelk

Det betyr nok uten "motoren i gang". For ellers kunne du ikke kjørt i nedoverbakker med den. Antageligvis pga. oljepumpe for drivverket som må være i gang. Elektronikken må tåle å være i bevegelse, for den følger med bilen uansett hvor den befinner seg. Spesielt når bilen kjøres. Men det stemmer nok at det ikke er lurt å prøve å bevege kondensatorer og ICer rundt på kretskort i bilen mens den er i bevegelse. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA