Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mellomstor familiebil max 300k-ish

Startet av KapteinSabeltann, torsdag 28. januar 2021, klokken 22:48

« forrige - neste »

KapteinSabeltann

Hei,

førstegangs elbilkjøper her. Har kjørt en gammel fossilbil i mange år (begynner å bli 15 år), så er opplagt ikke veldig bilinteressert.

Bruksområde: primært bykjøring, 1-2 lengre turer i året sannsynligvis max.
Har 2 barn hvorav 1 som er under året, så trenger litt plass til barneseter + ganske brukbart bagasjerom (barnevogner tar stooor plass!).
Få krav til funksjonalitet, plass er viktigst.
Kan godt kjøpe brukt, men fint om verditap ikke er altfor massivt. Åpen for ny også.
Kan vente litt hvis nødvendig.
Kjører ikke langt på et år, vi snakker rundt 10k km (vi sykler begge til jobb, men bil er litt uunværlig likevel pga handling, besteforeldre, besøke venner etc).

Har sett på Nissan Leaf, både 2018-modell brukt og ny (er en del tilbud nå, ser birger n haug selger 40 kwh accenta til 250k). Bittelitt skeptisk pga Chademo, men det er kanskje ikke så big deal med få langturer - men påvirker det salgsverdi (anta at jeg selger om 4-5 år) mye?

Hvis noen har tips til gode bruktbilskjøp i 200k-klassen er jeg også veldig åpen for det.

Har ingen sterke preferanser så helt åpen for forslag, det viktigste er egentlig verdi for pengene og god plass - takk på forhånd! :)



Daniel_0007

Prøvekjør mg zs ev tror ikke du får no bedre elbil for rundt 200k hvis man og trenger plass.
Model 3 2019 LR Rwd

Barid Bel

Citroen e-c4? Ligger rundt 300k, skal være romslig, bagasjerom er kanskje litt for lite for deg. Prøv en. Prøv mange, det kan være gøy det også:)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

KapteinSabeltann

Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
Citroen e-c4? Ligger rundt 300k, skal være romslig, bagasjerom er kanskje litt for lite for deg. Prøv en. Prøv mange, det kan være gøy det også:)
Morsomt, satt akkurat og så på denne - veldig sterk kandidat! Bagasjerommet er på kanten, men tror det akkurat kan gå. Skal definitivt testes!

Etter å ha lest litt om MG tror jeg jeg vil spytte i de ekstra pengene for å få komfort++ et nivå opp som med e-c4...

Barid Bel

Sitat fra: KapteinSabeltann på fredag 29. januar 2021, klokken 12:29
Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
Citroen e-c4? Ligger rundt 300k, skal være romslig, bagasjerom er kanskje litt for lite for deg. Prøv en. Prøv mange, det kan være gøy det også:)
Morsomt, satt akkurat og så på denne - veldig sterk kandidat! Bagasjerommet er på kanten, men tror det akkurat kan gå. Skal definitivt testes!

Etter å ha lest litt om MG tror jeg jeg vil spytte i de ekstra pengene for å få komfort++ et nivå opp som med e-c4...

Ja så veldig bra ut generelt. Hydrauliske dempere er klassisk Citroën, og jeg kan ikke si jeg har hørt noe om store problemer med denne platformen.
Vi testet e2008 i høst, og synes det var en solid pakke til en folkelig pris, men desverre dekket den ikke rekkeviddebehovet vårt. Den har forøvrig hakket større bagasjerom hvis c4 blir for liten.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

KapteinSabeltann

Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 12:36
Sitat fra: KapteinSabeltann på fredag 29. januar 2021, klokken 12:29
Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
Citroen e-c4? Ligger rundt 300k, skal være romslig, bagasjerom er kanskje litt for lite for deg. Prøv en. Prøv mange, det kan være gøy det også:)
Morsomt, satt akkurat og så på denne - veldig sterk kandidat! Bagasjerommet er på kanten, men tror det akkurat kan gå. Skal definitivt testes!

Etter å ha lest litt om MG tror jeg jeg vil spytte i de ekstra pengene for å få komfort++ et nivå opp som med e-c4...

Ja så veldig bra ut generelt. Hydrauliske dempere er klassisk Citroën, og jeg kan ikke si jeg har hørt noe om store problemer med denne platformen.
Vi testet e2008 i høst, og synes det var en solid pakke til en folkelig pris, men desverre dekket den ikke rekkeviddebehovet vårt. Den har forøvrig hakket større bagasjerom hvis c4 blir for liten.
Det blir nok prøvekjøring e-c4, og evt også av e2008 hvis vi ser at bagasjerommet blir problematisk. Takk for tips!

Tjomsas

Sitat fra: KapteinSabeltann på søndag 31. januar 2021, klokken 18:59
Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 12:36
Sitat fra: KapteinSabeltann på fredag 29. januar 2021, klokken 12:29
Sitat fra: Barid Bel på fredag 29. januar 2021, klokken 10:03
Citroen e-c4? Ligger rundt 300k, skal være romslig, bagasjerom er kanskje litt for lite for deg. Prøv en. Prøv mange, det kan være gøy det også:)
Morsomt, satt akkurat og så på denne - veldig sterk kandidat! Bagasjerommet er på kanten, men tror det akkurat kan gå. Skal definitivt testes!

Etter å ha lest litt om MG tror jeg jeg vil spytte i de ekstra pengene for å få komfort++ et nivå opp som med e-c4...

Ja så veldig bra ut generelt. Hydrauliske dempere er klassisk Citroën, og jeg kan ikke si jeg har hørt noe om store problemer med denne platformen.
Vi testet e2008 i høst, og synes det var en solid pakke til en folkelig pris, men desverre dekket den ikke rekkeviddebehovet vårt. Den har forøvrig hakket større bagasjerom hvis c4 blir for liten.
Det blir nok prøvekjøring e-c4, og evt også av e2008 hvis vi ser at bagasjerommet blir problematisk. Takk for tips!

Vær obs på at det ikke er spesielt god plass i baksetet på 2008. Siden ene barnet ditt ihvertfall sitter bakovervendt, vil passasjeren merke dette veldig godt. Vi testa med Axkid minikid, og det gikk akkurat for samboeren min på knappe 160. For meg, som ikke heller er spesielt høy med mine 178, var det veldig ukomfortabelt.

Bagasjerommet er OK  :)

elektrolars

Vi kjøpte en 2018 Nissan Leaf ny og har to barn som nå er 2 og 8 år. Mye bil for pengene, veldig driftssikker, vi kjøpte den pga plass/pris-forholdet, i tillegg til at rekkevidden var "god nok" og at den hadde mange fine sikkerhetssystemer. Jeg vil tro du kan få den rimelig brukt og at verditapet ikke blir stort i årene fremover.

Du sier ikke noe om hva slags barnesete nr 2 har, men hvis begge har bakovervendt, kan det være en dealbreaker på Leaf'en. Det bakovervendte hos oss var på passasjersiden og da hadde samboer (som er 170 cm) grei plass foran. Jeg er litt høyere og tror ikke jeg ville vært fornøyd om det barnesetet var bak meg. Samtidig er jeg usikker på om noen av de andre du foreslår er store nok til å ha to bakovervendte barneseter og samtidig sitte OK foran. Og det er sikkert forskjell på hvor mye plass disse setene krever - vi kjøpte det som ADAC vurderte som det sikreste.

Ang. dine spm, Chademo hadde jeg ikke vært så bekymret over, blir det et problem med manglende hurtigladere med den kontakten, vil det nok raskt dukke opp en overgang. Ang. barnevogn til 1-åring (jeg antar det ikke er sånn liggevogn?), vi hadde en av de største (Emmaljunga et-eller-annet) og den måtte legges på tvers (i Ford Focus st.v. gikk den på langs) og tok derfor en del plass, men skulle vi på ferietur med mye bagasje så tok vi av hjulene og da gikk den på langs. Etterhvert kjøpte vi en egen bilvogn som ikke tar mye plass sammenlagt (et-eller-annet GT med tre hjul) og det funker fint.

Til info vurderer jeg nå å bytte ut Leaf'en, men det er få rasjonelle argumenter for å bytte, kun et ønske om mer opplevd luksus i hverdagen fordi jeg har bedre økonomi. Leaf'en er et godt fungerende fremkomstmiddel, men kan ikke falle meg inn å bare kjøre en tur i den som jeg gjorde med f. eks. motorsykkel.

Og en siste ting; Leaf'en har greit med utstyr, i hvert fall den Launch-utgaven jeg har. Apple Carplay (et must!), 360 ryggekamera, adaptiv cruise og kollisjonsvarsling er utstyr som du vil sette pris på. Så uansett hva du velger, anbefaler jeg dette.

KapteinSabeltann

Takk for veldig fyldig og informativt innlegg elektrolars!

Ser poenget med at Leaf er veldig god verdi for pengene. Det ene barnesetet er fremoverlent og vil fungere greit bak førersetet, mens det andre til minstemann er av typen isofix som tar en del plass ja. Så vi kommer vel akkurat unna det uavhengig av valg, tror ikke e-c4 er mye større en Leaf innvendig.

Vi har forøvrig også en Emmaljunga av brukbar stor type som tar hinsides mye plass baki, men for størstemann har vi også brukt å ha egen vogn med på ferieturer som minstemann arver, så det er ikke et problem på langturer.

Det blir nok en prøvekjøring på e-c4, så får vi se om behovet for litt mer komfort (som den modellen scorer veldig bra på) trumfer fornuften og en billigere, brukt Leaf fra 2018 f.eks :)

elektrolars

Jeg ville nok også prøvd MG'en som på bildene virker som den har god plass. Den kan også ha gitter ml baksete og bagasje så du kan laste helt opp til taket hvis du må (jeg legger da til grunn at rekkeviddeproblemene jeg har lest om er/blir løst rimelig raskt).

Og ja, blir nok fort et spm om penger, Leaf'en får du vel brukt for 200k, MG ligger vel på rundt 250k og e-C4 må vel opp på 300k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA