Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance vs LR på vinterføre

Startet av kernelbash, fredag 11. desember 2020, klokken 14:45

« forrige - neste »

kernelbash

Vurderer kjøp av Tesla 3, kjører endel på dårlige vinterveier.

Har mest lyst på Performance , men misstenker at LR er bedre på vinterføre.

Er det noen som har erfaringer å dele, evt har sammenlignet dem?

Vil en Performance med piggdekk være koko?

tibber73

Høyrefoten avgjør om P er god eller dårlig på vinterføre.
Piggdekk på elbil er noe tull (bare min mening). I tillegg må du slite med støy hele tiden.

Vi har piggfri på vår TMS og er godt fornøyd med det.
Før 2014 kjørte vi med piggdekk, men gikk over til piggfri da vi kjøpte en Leaf. Leaf var ok på vinteren. Tesla er rett og slett i en helt annen liga.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cra

Piggdekk i det heletatt er koko (med noen få unntak). Uansett vil du vel neppe få særlig utnyttelse av P-delen på glatt føre. Automatikken (antispinn osv) er fantastisk på alt jeg har kjørt av Tesla, så begge vil nok fungere like bra på vinterføre. På sommerføre mister du førerkortet bittelitt raskere med performance enn med LR.  :laugh:  Personlig hadde jeg definitivt gått for LR da jeg ikke ser vitsen i den lille ekstra ytelsen. Kuult første gangen kompisene sitter på, men jeg gidder ikke betale ekstra for å underholde dem med slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Erlingni

#3
Dette tenkte jeg også på. Har LR i dag, og Performance i bestilling.
Konkluderte med at Performance er problemfritt, også på vinteren.

Dette er vurderingene jeg har gjort.

Lavprofil. Jeg leste denne artikkelen om lavprofil vinterdekk (merk at artikkelen er sponset):
https://www.vg.no/annonsorinnhold/dekkmann/artikler/UHP

Høyde. I en sammenligning som jeg ikke finner i farten, er det minst en annen standard elbil (var det Leaf?) som faktisk er lavere enn M3P. M3P er altså ikke spesielt lav ift. bakkeklaring. Og kun 1cm forskjell ift. LR merkes ikke.

Akselerasjon. Bare å bruke "Chill" modusen eventuelt i den grad bilen blir for "mye" på glatt føre.

Piggdekk. Tenker litt koko, og litt unødvendig med AWD+++ I hvert fall med aktiv kjørestil blir nok piggdekkene piggfrie rimelig kjapt.... :D

Lys. Jeg vurderer en ledbar for bedre fjernlys. Det blir i så fall denne:
https://www.bilkomponenter.no/products/fjernlyspakke-tesla-model-3-lazer-linear-elite-12
Ikke for mye, og ikke for lite lys.

Bonus. Mulighet for bakhjulstrekk på vinterføre via "track mode" 8)

Cato76

Sitat fra: cra på fredag 11. desember 2020, klokken 15:02
...Personlig hadde jeg definitivt gått for LR da jeg ikke ser vitsen i den lille ekstra ytelsen. Kuult første gangen kompisene sitter på, men jeg gidder ikke betale ekstra for å underholde dem med slikt.

Pfft, har kjørt Tesla med performance siden 2013 og gliser like mye ennå  ;D Men man får kun utnyttet P'en dersom det er tørre og fine veier, men det er absolutt verdt det  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Cato76 på fredag 11. desember 2020, klokken 15:06
Sitat fra: cra på fredag 11. desember 2020, klokken 15:02
...Personlig hadde jeg definitivt gått for LR da jeg ikke ser vitsen i den lille ekstra ytelsen. Kuult første gangen kompisene sitter på, men jeg gidder ikke betale ekstra for å underholde dem med slikt.

Pfft, har kjørt Tesla med performance siden 2013 og gliser like mye ennå  ;D Men man får kun utnyttet P'en dersom det er tørre og fine veier, men det er absolutt verdt det  8)

Er enig med at Performance er verdt det. Blir bare mer og mer glad i det. Har satt på 18" vinterdekk, og er den beste vinterbilen jeg har hatt. Dekk er viktig. Continental Viking Contact 7 piggfritt er utrolig bra på denne bilen. Har ikke prøvd noe annet på denne bilen, men koser meg på vinterføre. Kan være fjørene kunne vært bedre på dårlig vei, men har ikke testet LR.
Tesla Model Y                         2021-

kernelbash

Talk for god respons.

Jeg skjønner at jeg ikke får brukt «performance delen» på glatte vinterveier.
Men tenker det er gøy om sommeren.

Så spørsmålet er mer om jeg får dårligere vinteregenskaper med i en P enn LR? Virker som om dere er unisont enige om at dette ikke er tilfelle 😁.

Er det uproblematisk å kjøre 18tommer på Performance? (Det er ikke opsjon om dette ved bestilling)

Erlingni

Sitat fra: kernelbash på fredag 11. desember 2020, klokken 17:37
Er det uproblematisk å kjøre 18tommer på Performance? (Det er ikke opsjon om dette ved bestilling)
Da kan du kun bruke uoriginale felger, fordi bremseskiver og calipere på performance er fysisk for store for 18 tommers originalfelgene.

olekvi

Sitat fra: kernelbash på fredag 11. desember 2020, klokken 17:37
Jeg skjønner at jeg ikke får brukt «performance delen» på glatte vinterveier.

Det er på dette føret jeg synes jeg har fått mest igjen for å ha performance - bilen blir veldig mye morsommere å kjøre på vinterføre med trackmode aktivert.

Sitat fra: kernelbash på fredag 11. desember 2020, klokken 17:37

Er det uproblematisk å kjøre 18tommer på Performance? (Det er ikke opsjon om dette ved bestilling)

Ja, men du må finne felger som går over bremsekalipperene i tillegg til at de naturligvis må ha korrekt innpress og senterhull.  Jeg er på tredje vintersesongen med 18" nå, og foruten at bilen ser mye kjipere ut enn med 20" så ser jeg ingen ulemper.
'19 TM3P

ToWalkOrDrive

Vet ikke hvordan det er nå, men i mars 2019 så var det en utfresing som Bil og Anleggsdekk på Sandnes gjorde for 18" hjul til 3 Performance. Tror de fleste hjul/dekk-forhandlere har kontroll på hvilke felger som passer til Performance.
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Sitat fra: kernelbash på fredag 11. desember 2020, klokken 14:45
Vurderer kjøp av Tesla 3, kjører endel på dårlige vinterveier.

Har mest lyst på Performance , men misstenker at LR er bedre på vinterføre.

Er det noen som har erfaringer å dele, evt har sammenlignet dem?

Vil en Performance med piggdekk være koko?
Det er hipp som happ. Kjører du uten track mode er traction control like god på begge bilene. Basert på min erfaring, og jeg har eid begge deler. Kjørt i snøstorm med begge.

Piggdekk er jo bedre på noen typer føre, så det må du nesten velge selv. Eventuelt sjekk med din lokale NAF, de kan gi deg en anbefaling. Piggfri er noe annet i dag enn for 10 år siden, men å kjøre over Dovre er noe annet enn å kjøre ring 3, og Vesterålen er noe helt annet enn Tønsberg.

Handyman

#11
Sitat fra: Erlingni på fredag 11. desember 2020, klokken 15:03
Høyde. I en sammenligning som jeg ikke finner i farten, er det minst en annen standard elbil (var det Leaf?) som faktisk er lavere enn M3P. M3P er altså ikke spesielt lav ift. bakkeklaring. Og kun 1cm forskjell ift. LR merkes ikke.
Jeg har kjørt LR siden 15. mars. Min vurdering er den ikke er høyere enn den absolutt må være.
Dette avhenger selvfølgelig helt etter hvor du kjører, men å si at 1cm ikke merkes her jeg helt uenig i. Dersom du mangler 1cm når du tar nedi et sted, er det meget merkbart!
Jeg har tatt nedi (ingen synlig skade) ved innkjøring i en parkeringskjeller. Det var mange spor etter at biler hadde tatt nedi. Ved utkjøring gikk passasjerene ut, og det var nok til at jeg ikke tok nedi.
To andre ganger har vi tatt nedi telehiv i relativt moderat fart. Det smalt godt, men kunne ikke finne andre skader enn at filten under fronten og en skrue hadde fått skraper.
Min påstand er at 1cm kan utgjøre en stor forskjell, og det kan være det som gjør om du tar i eller ikke.
Har kjørt en -09 Avensis i mange år på de samme veiene og tilsvarende forhold uten å ha tatt nedi.
Min erfaring er at LR er lav nok når bilen er feriepakket på ujevne veier, men må bare ta sine forholdsregler så går det helt fint. Jeg sier ikke at jeg vil ha en høyere bil, men at man må være klar over at TM3 er en litt lav bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på lørdag 12. desember 2020, klokken 13:35
Min vurdering er den ikke er høyere enn den absolutt må.
Samme erfaring. På skarpe fartsdumper har jeg tøtsjet nedpå med jekkfestene bak forhjulene. Jeg har faktisk  vurdert å la jackpaddene stå i.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thebadger

Sitat fra: jlan på lørdag 12. desember 2020, klokken 15:52
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. desember 2020, klokken 13:35
Min vurdering er den ikke er høyere enn den absolutt må.
Samme erfaring. På skarpe fartsdumper har jeg tøtsjet nedpå med jekkfestene bak forhjulene. Jeg har faktisk  vurdert å la jackpaddene stå i.
Ikke opplevd det etter 9 måneder med LR, 1 år med performance.
Så igjen, spørs hvor du bor.
10cm er forresten maks høyde tillatt for fartsdumper. Ikke at det hjelper siden det ofte ikke stemmer i praksis, men i tilfelle noen av dere tar stygt nedi kan dere ta det videre. Har fått erstattet felger av Trondheim kommune før.

Handyman

Sitat fra: jlan på lørdag 12. desember 2020, klokken 15:52
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. desember 2020, klokken 13:35
Min vurdering er den ikke er høyere enn den absolutt må.
Samme erfaring. På skarpe fartsdumper har jeg tøtsjet nedpå med jekkfestene bak forhjulene. Jeg har faktisk  vurdert å la jackpaddene stå i.
:police: hvor finner fartsdumper. Jeg har kun sett fartshumper  :police: :P :P
.... men hvordan klarte du å ta nedi jekkfestet som er rett bak hjulet? De må da ha vært en svært bratt kant (eks. fortauskant)?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA