Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp, usikker

Startet av Andrrs, torsdag 10. desember 2020, klokken 12:40

« forrige - neste »

Andrrs

Hei,

Jeg titter i utgangspunktet på Modell 3, kona og E-niro da disse har mye rekkevidde som jeg ønsker. Eneste som er at jeg blir veldig i tvil pga modell 3 er den eneste med awd og det er noe jeg har veldig lyst på.

Men så har jeg lest at det er litt mye tull med rust og lignende og at viss du tar eksempelvis en tektylbehandlig så frafaller Teslas rustgaranti. Så det jeg lurer på er hvilken ville dere anbefalt? Og er det ett så stort problem som jeg har lest ?

Også viss det er noe store forskjeller i generelle kostnader med bilene hvilken blir dyrest i lengden og hvilken merkeforhandler har folk best erfaring med ?

Tusen takk for svar!
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Andrrs på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:40
Hei,

Jeg titter i utgangspunktet på Modell 3, kona og E-niro da disse har mye rekkevidde som jeg ønsker. Eneste som er at jeg blir veldig i tvil pga modell 3 er den eneste med awd og det er noe jeg har veldig lyst på.

Men så har jeg lest at det er litt mye tull med rust og lignende og at viss du tar eksempelvis en tektylbehandlig så frafaller Teslas rustgaranti. Så det jeg lurer på er hvilken ville dere anbefalt? Og er det ett så stort problem som jeg har lest ?

Også viss det er noe store forskjeller i generelle kostnader med bilene hvilken blir dyrest i lengden og hvilken merkeforhandler har folk best erfaring med ?

Tusen takk for svar!

Jeg ville kjøpt Model 3 på generelt grunnlag, og har hatt en i 1,5 år og er veldig fornøyd. Det er jo 8 års garanti på motor/batteri (maks 192.000km), og 5 år på bilen ellers, og service etter 1 år var kun en liten bremseservice. Er generelt lave priser på service. På langtur er Tesla-superladeprisen (1,7 per kWh) under halvparten av hva annen billigste ladeselskap tilbyr, så der er det mulig å spare noen kroner. Det er forøvrig mye bedre plass til folk i Model 3 enn Kona (hvis du tenker å ha noen i baksetet). E-Niro føltes mye større enn Kona.
Akkurat nå i fjerde kvartal er det 0,25% rente hos Tesla for Model 3 i 3 år, så det blir faktisk ganske mye å spare der, hvis du skal låne penger. Historisk har jo Tesla-er holdt seg bra i pris hvis du selger etter 3-5 år.

Model 3 er forøvrig utrolig bra på vinterføre. Da jeg testet Konaen så ville den spinne på fremhjulene ved igangsettelse i kryss når jeg ikke var snill nok.

Etter 1,5 år og 30.000km så har i hvert fall ikke jeg sett noe til rust på Model 3, men jeg vasker den jevnlig. Er ikke så mange plasser som er eksponert siden det er et stort glatt batterideksel under...som ikke kan ruste.

Kjøper du LR (eller Performance) får du og med veldig bra lydanlegg og premium seter med varme i alle 5 seter, vegan-skinn som er lett å holde rent, og veldig komfortable seter, samt 4G, spotify, netflix osv.
Tesla Model Y                         2021-

Barid Bel

Niro og model 3 lr sto det mellom for oss også. (Hyundai) Kona er liten. Da vi bestilte hadde ikke den nye, lavere prisede m3 kommet ennå, og vi fikk bra pris på Niro, så vi gikk for den. Hadde prisen og rentetilbudet tesla har i dag vært tilgjengelig hadde det vært en mye hardere kamp i hjemmet. (Jeg tapte avstemningen 1-1 som det var).

Hvis du i praksis må lade en del utenfor hjemmet er tesla beste valg.

Fordeler m3: 4x4, bedre rekkevidde, overlegen teknologi og ota. Ladenettverk og priser på lading. Mye morsommere å kjøre, hvis du bryr deg om det. Lavere servicekostnader.

Fordeler Niro: sitter noe høyere, mer effektivt bagasjerom, lavere pris. Jeg synes også den er mye bedre å kjøre enn Kona - mindre støy og mer plantet på veien. Rekkevidden (naf test) på vinteren er overraskende nær m3 lr.

Niro er en tradisjonell god bil uten noe spesielt på multimedia / funksjoner i bilen, m3 er en smarttelefon/racerbil.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

amps

Spørs jo hvor mye det haster å kjøpe. Men antar du har sjekket ut VW ID4. Det kommer jo mange biler i 2021.

Men verdt å nevne er Nissan Arya.

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/nissan-ariya/

Ifølge Naf så starter 63kwh varianten på 350k, som er en ganske grei pris. Jeg synes E-niro er litt overpriset.


Syklist

Kia Niro er en fin bil, naboen vår med e-Niro er godt fornøyd.

Men på vinterføre kommer nok en Tesla Model 3 lettere opp bakkene. Min erfaring med SR+ er at grepet i glatte bakker er meget bra også med bakhjulsdrift, p.g.a. vektfordelingen.  I tillegg kan en krypekjøre uten hjulspinn med elbil på en annen måte enn med fossilbil som krever turtall.

Spørsmålet er hva slags form og funksjon du er ute etter, og hvor mange langturer det blir. Superladernettverket til Tesla er en fordel her. 
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Contango

Har hatt Kona og har M3. Treern er en vesentlig bedre bil både komfortmessig og praktisk. Konaen går langt men lader mye saktere enn treern - ikke minst om vinteren. Vi har rustbehandlet vår treer med Fluidfilm.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

elektrolux

Aptera tilbyr inntil 1600 km rekkevidde og AWD og er bygget i rustfritt kompositt materiale.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Firehjulstrekk har den dog ikke Men kul bil. Men. Er litt skeptisk til hjulstørrelsen, ser litt små ut? Ikke noe særlig for komfort, og med veistandarden i Norge blir det veldig utsatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Må vel og utstyres med flagg slik liggesykler har  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Ville ikke følt meg veldig trygg i den der farkosten. Neppe 5 stjerner i euro ncap
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA