Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kommer model S

Startet av toppi, onsdag 23. mai 2012, klokken 11:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: cra på fredag 20. juli 2012, klokken 10:04
Kanskje, i alle fall hvis du tar med med på prøvekjøring først. Da vi vurderte og prøvekjørte Leaf'en var ikke ungene seine om å komme med lovnader om å vaske bil hver dag etc etc etc hvis vi pliiiiiis bare kunne kjøpe denne Leaf'en!  :D

Spørs om vi ikke skal svinge innom Oslo når vi snart skal på ferie sørover ja  ;D
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på fredag 20. juli 2012, klokken 13:11
Sitat fra: cra på fredag 20. juli 2012, klokken 10:04
Kanskje, i alle fall hvis du tar med med på prøvekjøring først. Da vi vurderte og prøvekjørte Leaf'en var ikke ungene seine om å komme med lovnader om å vaske bil hver dag etc etc etc hvis vi pliiiiiis bare kunne kjøpe denne Leaf'en!  :D
Spørs om vi ikke skal svinge innom Oslo når vi snart skal på ferie sørover ja  ;D

Det som virkelig falt i smak var at Leaf hadde bajskoker i baksetet!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: Aspiranten på fredag 20. juli 2012, klokken 13:06
Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 11:57
ps: 4.5 år gammel laptop? - aldri i livet om jeg ville brukt krefter på det..  men sikket noen folk der ute som har klaget på at en laptop batteri ikke har 100% kapasitet etter 4.5år.

Vet du, en seks år gammel Playstation 3 er fremdeles ikke utrangert. Nettopp på grunn av blant annet konsollgenerasjonen så er 4,5 år gamle laptoper fremdeles glimrende til vanlig bruk. Selv har jeg en 5.5 år gammel laptop som fikk nytt skjermkort, høyttalere og nye skjermskruer på reklamasjonsretten da den var 4,5 år gammel. Alt jeg trengte å gjøre var å ta en telefon til Dell, og siden de er ett seriøst firma som vet om lovverket om fem års reklamasjonsrett i Norge så fikset de den uten spørsmål. (Jeg tipper de inspiserte den på verkstedet dog for å utelukke slag- og vannskader.) Voila, så har jeg nå ett glimrende mediacenter som står under tv`n. Det kostet meg ihvertfall ikke en krone.  Faktisk så sparte det meg for 4.000,- som jeg heller kan legge i Tesla Model S krukken på kjøkkenet  :D

Laptopbatterier har reklamasjonsrett på to år, ikke fem.

hehe hvorfor er jeg ikke overrasket?  :D

5 år gammel dell er jo mindre verd enn tiden du brukte for å pakke inne laptoppen og bærer den til posten...  ;D

vi setter alle ulike prioriter her i livet, hva vi bruker krefter og tid på...  ;)

men å bruke det som unnskylding for at du kaster noen tusenlapper i krukken for spare til model s er helt ok!  ;D
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 13:22
5 år gammel dell er jo mindre verd enn tiden du brukte for å pakke inne laptoppen og bærer den til posten...  ;D

Det er viktig å skille mellom bruksverdi (å kjøpe en ny boks av et slag for å ha mediasenter ville koste mye mer) og teknisk verdi. På få områder blir dette klarere enn når det gjelder bil. ;)  Think'en min får jeg nok ikke mange kronene  for om jeg selger den, men duverden så mye det er verdt å ha den tilgjengelig!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 13:22
5 år gammel dell er jo mindre verd enn tiden du brukte for å pakke inne laptoppen og bærer den til posten...  ;D

Det er ikke salgsverdien som er interessant men bruksverdien. Min 5 år gamle Lenovo X61s har like stor bruksverdi for meg som en ny X1 carbon. Dermed sparer jeg de pengene så lenge den fungerer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

#110
Sitat fra: foxy på fredag 20. juli 2012, klokken 13:22
5 år gammel dell er jo mindre verd enn tiden du brukte for å pakke inne laptoppen og bærer den til posten...  ;D

vi setter alle ulike prioriter her i livet, hva vi bruker krefter og tid på...  ;)

Jeg synes det er det miljømessig rette å gjøre. Bruk&kast mentalitet er litt ureflektert og tåpelig.

Men nå må du også tenke på at den eneste årsaken til at folk fremdeles oppgraderer i hytt og pine er massiv reklame forkledd som "journalistikk" i de fleste store aviser. Siden 2006 har svært lite skjedd på softwarefronten. Konsollene Xbox 360 og Playstation 3 ble lansert, og "HD" ble allemannseie. Siden den gang har lite skjedd på spillfronten, for alt lages og tilpasses 6 år gammel hardware nå i 2012. I gamledager var spill selve pådriveren for hyppige oppgraderinger. I dag er det HD avspilling, filmredigering og fotoredigering som hovedsakelig er hastighetspådriverene. Den nye trenden er derimot mindre, lettere og tregere. Nettbrett og ultrabrooks er ett godt eksempel på denne nedgraderingstrenden.

En 2ghz core2duo med ett oppgradert ekstra kraftig skjermkort og oppgradert WUXGA 1920x1200 skjerm som totalt kostet 20.000,- (ja, jeg kjøper helst bare kvalitet når jeg først kjøper) i 2006, er fremdeles en glimrende datamaskin i 2012 - dersom du ikke driver med profesjonell videoredigering i HD, 4K eller 3D. Alt du trenger er å oppgradere RAM og sette inn en saftig SSD istedetfor gammeldagse (og ekstremt trege) HDD. Presto, en kongemaskin som vil fungere godt i svært mange år. Men nordmenn vil likevel oppgradere etter 2-3 år, fordi det står om noe ny teknologi i det nyeste TU, VG eller DN...
Nissan Leaf

kjølholdt

Hvorfor 2016? Jeg forventer å få min Model X i 2014. Smiley.

Vel noen av oss har bolig lån, og 650000 er mye penger for en bil............................
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kjølholdt på fredag 20. juli 2012, klokken 23:38
Hvorfor 2016? Jeg forventer å få min Model X i 2014. Smiley.

Vel noen av oss har bolig lån, og 650000 er mye penger for en bil............................
Den kan jeg forsåvidt skjønne. Jeg har akkurat kjøpt tomt og skal bygge hus, så 650 000 kroner er penger for meg også.

Men jeg tror ikke jeg tør å vente særlig lengre enn 2015-ish. Plutselig kan regjeringen finne på å legge på moms og avgifter på elbiler. Hvis en Model X ble avgiftsbelagt på lik linje med andre biler ville den koste ca 1,4 millioner, mens en Leaf ville koste ca 330 000 kroner. Regjeringen ville aldri ta med en luksusbil som Model X i vurderingene, og man vet aldri om de syns prisnivået på familiebiler som Leaf, Zoe, i3, osv er lavt nok til å introdusere skatter og avgifter.

Pris på 1,4 millioner ville gjøre Model X til en bil jeg bare kunne drømme om. Derfor tenker jeg at jeg går for Model X i 2014, selv om det kanskje vil gjøre litt vondt, økonomisk sett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 21. juli 2012, klokken 07:55
Men jeg tror ikke jeg tør å vente særlig lengre enn 2015-ish. Plutselig kan regjeringen finne på å legge på moms og avgifter på elbiler. Hvis en Model X ble avgiftsbelagt på lik linje med andre biler ville den koste ca 1,4 millioner, mens en Leaf ville koste ca 330 000 kroner. Regjeringen ville aldri ta med en luksusbil som Model X i vurderingene, og man vet aldri om de syns prisnivået på familiebiler som Leaf, Zoe, i3, osv er lavt nok til å introdusere skatter og avgifter.

Pris på 1,4 millioner ville gjøre Model X til en bil jeg bare kunne drømme om. Derfor tenker jeg at jeg går for Model X i 2014, selv om det kanskje vil gjøre litt vondt, økonomisk sett.

Det er litt av min grunn til å reservere en Model S også. Om det så legges på kun mva. vil prisen stige med ca. 170.000 kroner og da blir det fort litt vel dyrt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Det er klart at man vet aldri med politikerne, eller rettere sagt finans departementet . Kan godt hende at de bestemmer seg for å avgifts belegge en model x. På den annen side vil dette skape problemer i forhold til elbiler generelt. Hvilke skal man avgiftsbelegge, hva vil være kriteriene osv. Personlig tror jeg at det vil være volumet på el biler som blir avgjørende. Finansdep reagerer hvis det blir for mange. dvs et sted melom 50-100 tusen biler
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

foxy

@Aspiranten og @jkirkebo

ser den ref bruksverdien - enig i det særlig siste årene når det gjelder høykvalitets gadgets. min Hp workstation laptop som er nå 6 år gammel ( med oppgradering ref minne og ssd) er fortsatt bedre enn mange nye mainstream laptops. særlig takket være bra grafikk ytelse og konge skjerm. men man har jo betalt for det indirekte den gangen man har kjøpt den. ( var vel over 20k).
I-miev 2011
Asker

PAS

Sende i går en epost til TM:
Nå som Model S reservasjonsholdere opp til over P30000 er blitt kontaktet om konfigurasjon i USA, lurer jeg på når turen kommer til Europa/ Norge,
Vil vi som har tildige Signatur reservasjoner få epost om «time to build your Tesla» i okt/nov?
Hvordan skal Model S sendes til Norge? Blir hver enkelt bil sendt i container som en FedX pakke til Oslo? Hvor stor «batch» blir sendt om gangen og når?


SVAR: fra Chroistoffer Rortveid, Londonavd:

Vi jobber fortsatt med detaljene for hvordan dette kommer til å foregå i Norge og Europa.
Planlagt start for levering for Signature er i løpet av Q1 2013. Vi vet fortsatt ikke når i kvartalet dette blir, men vi vil si ifra så fort vi vet.
Reservasjonsholderne kommer også til å bli tilbudt prøvetur rundt årskiftet
Når det gjelder forsendelse og transport er også dette noe som jobbes med fortløpende.
Jeg forstår at dette ikke er mye info, men det er det jeg har tilgjengelig pr. dags dato.
Vi offentliggjør infoen så fort vi kan, og jeg håper det ikke tar altfor lang tid.

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

toppi

Kan da desverre se ut som de er litt forsinket til Europa :-[

Da jeg snakket med Ina i London i våres, estimerte hun prøvekjøring i Norge utover høsten, og første leveringer ved årskifte..

Men den som venter på noe godt...osv..
http://www.insideline.com/tesla/model-s/2012/2012-tesla-model-s-track-test.html

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Grunnet utfordringer med kvaliteten på finishen på dørhåndtakene blir det noe forsinkelse. Leste 2-3 uker forsinkelse grunnet dette på et amerikansk forum, men hvor lang tid det blir i realiteten er vanskelig å si.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA