Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har Tesla fjernet muligheten til å justere regenerering?

Startet av Molteni, onsdag 09. desember 2020, klokken 14:52

« forrige - neste »

Wabby

Litt festlig å se alle som forsvarer hvordan bilen oppfører seg på vinteren.
TM3P 2021 - Oslo

trykkertor

Sitat fra: Wabby på mandag 15. februar 2021, klokken 14:00
Litt festlig å se alle som forsvarer hvordan bilen oppfører seg på vinteren.
Det er fordi et knippe Tesla-folk ser på bilen som perfekt og ikke noe trenger å forbedres. Da er det kun snakk om å bortforklare eller finner måter å omgå forbedringspotensialet på.
Dette finner vi i diskusjoner på hvorfor vi ikke trenger rattvarme, vi kan jo bare bruke 3-4 kwh på å varme opp bilen i forkant. Trenger ikke Winter-mode på regen. Kan jo bare lære å "kjøre bilen". Osv. osv.

Spør de samme folkene så.
Du kan velge mellom en Model 3 med winter mode på regen og rattvarme, eller en Model 3 uten.
Så kan det hende de velger den med likevel. Selv om de ikke "trenger det".

geear

At du er uenig gir deg ikke rett til å dra i gang med hersketeknikker. Latterliggjøring bidrar ikke til god stemning på et forum.

Jeg er på fjerde vinteren med Tesla nå, kjører på utfordrende veier, titalls mil i strekk, med piggfrie dekk og gjerne med henger, og har enda til gode å bruke low regen. Justerer det stort sett bare med pedalen, men har vippa bilen i N noen ganger, og det er mer effektivt. Hadde jeg gitt fra meg valgmuligheten på bilen i dag? Ikke uten videre, men det hadde neppe vært dealbreaker ved nybilkjøp.

Det er/kan også være forskjell på regen med AWD og RWD/FWD, avhengig av oppsett.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Er jo ikke en hersketeknikk når jeg gjengir det som er blitt sagt gang på gang. Da er noen som har behov for å vri diskusjonen.

Eksempel med mangel på low regen eller enda bedre, winter mode.
Jeg har en reaksjon som sier at jeg vil la bilen rulle i fri/nøytral hvis jeg mistet litt styring på glatten. Dette klarte jeg før ved å trampe inn klutsjen.
På Kona Electric kunne jeg sette regen til nærmest null. Samme i e-Niro.

I en panikksituasjon vil jeg ikke klare å balansere wattpedalen til seiling, og heller ikke flikke bilen i nøytral. Det tar også for lang tid.

Winter mode med null regen tipper jeg er så lett å lage at en Tesla-koder hadde fikset det på under en time.
Da er det et mysterium for meg at enkelte som ikke trenger denne funksjonen argumenterer for at bilen er "perfekt" til vinter slik den er.
Vi snakker om forbedringspotensiale som er meget lett og nesten kostnadsfritt å implementere.

kTesla

Jeg tror grunnen til at «low» er fjernet kan ha noe med kravene ift. å oppnå markedsført rekkevidde. Det er hvertfall den mest logiske forklaringen jeg ender opp med.

Dette henger også sammen med det at Tesla tidligere anbefalte å bruke «low» regenerering på vinterstid, blant annet for at vi skulle bruke bremsene mer aktivt. Mulig jeg husker feil, men lurer på om det faktisk var en liten notis på det i menyen når man såg på valget av low/standard.

jlan

Sitat fra: kTesla på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:30
Jeg tror grunnen til at «low» er fjernet kan ha noe med kravene ift. å oppnå markedsført rekkevidde. Det er hvertfall den mest logiske forklaringen jeg ender opp med.
Det tror jeg du har rett i. Jeg tror også det kan være slike grunner til at det ikke er mulig å velge konstant firhjulstrekk, TACC bruk av bremser, batterivarme manuelt av/på osv.

Jeg må si jeg er skuffet over hvordan Tesla har stagnert når det gjelder valgmuligheter og visning av data. Selve menyene virker gammeldagse og lite kompakte. Det som var bra for 8 år siden er ikke bra i dag.  Ofte må en skrolle nedover forbi mye "tomrom" for å komme til settinger nederst.

Se på båtinstrumenter for eksempel, hvor en kan sette en rekke parametere for autopilot mm. , og hvor så å si alle data som er tilgjengelig på databus kan velges for display.  I tillegg til informasjon om vær og andre fartøy.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Jeg har ingen problemer med at low er fjernet, har dog aldri hatt den i low på gamle bilen, men det jeg ikke liker er at den slipper så lett bak ved lite gasspådrag, her kunne jeg virkelig ønske man kunne sette på awd/snowmode konstant
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA