Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømprisen på Østlandet til himmels

Startet av ID4, onsdag 09. desember 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

kodax

Fyren i denne artikkelen mener at det er en misforståelse at (moderne) varmtvannsberedere er et energisluk: https://www.tu.no/artikler/hull-i-hodet-med-direkteoppvarmet-vann-i-norge/232235
Derimot vil jeg tro at utfasingen av olje til fordel for varmepumper typisk har bidratt mye til at strømforbruket har steget merkbart, særlig i de kalde dagene vi har hatt nå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

stefse

Sitat fra: stefse på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:28
Jalla he he he...

"Jalla skrev:
Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!
De fleste biler suger også fra strømnettet når forvarmingen går på, selv om bilen var fulladet om natta. Folk går ikke ut for å ta ut kontakten av bilen om morgenen, før de starter forvarming med app etc.
Antagelig er det her problemet ligger.
Tesla kan vel enkelt fikse det med SW utrulling, resten ikke, bortsett fra ladebokser som er online.

Ser videre at det snakkes om dugnad bla bla. Jeg har foreløpig ikke tenkt å delta i dugnaden for å gå å plugge ut bilen om morgenen.
For å bygge ut kraftnettet kan vi jo ikke, selv om vi elektrifiserer og blir flere innbyggere. Her er det effekttak på 2010 nivået som gjelder, i rene Parisavtalen-stil, selv om effekten er omvendt med klimamålene. >:(

Her tales det med 2 tunger, vi skal kjøre på elektrisk kraft og varme opp med strøm, men når det kommer til å bruke pengene som betales inn avgifter til å øke effekttilgangen, neida. Det er kun den delen av det som sørger for å sende kraft ut av landet som skal rustes opp!  :police:
En rettelse her. Ved å aktivere avreisetidspunkt vil Tesla lade i off-peak hours, nærmere bestemt fram til kl 06. Forvarming ser da ut til å gå kun fra batteriet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: AlfaPolo på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:41
For installasjoner etter 2010 er det faktisk ikke lov med støpsel til VVB på mer enn 2000W (ble justert ned til max 1500W i 2014). Nå er det fast montering som gjelder.

Kan bruke en Sonoff Pow i stedet da. https://www.itead.cc/sonoff-pow-r2.html. Med litt voodoo kan den styres av Tibber e.l.

Ferry

Sitat fra: goggo på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:53
I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Det gjøres noen steder. Hos Glitre f.eks. 14 øre/kWh reduksjon om natta. I tillegg til de kr 2,-/kWh differanse i spot fra natt til dag nå  :o

Jeg betaler gladelig 14 øre/kWh for en prosentandel av strømmen min for å slippe å styre med masse remedier. Det er det ærlig verdt. Jeg er egentlig imponert over at utbygging av nett ikke koster mer. Det blir bare noen hundrelapper ekstra i året. Får ikke mye elektroutstyr for den summen. Og langt mindre elektrikertimer.

Ingeniøren

Sitat fra: AlfaPolo på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:41
Sitat fra: trykkertor på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:26
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. februar 2021, klokken 20:19
En rimelig og effektiv måte å løse forbrukstoppen om morgenen når alle har dusjet, og lager frokost etc. er å montere tidsur på VVB.

Brukte 120 kr på et slikt og monterte det mellom Schuko stikket og støpselet til 200l 2kW VVB til jentungen. Nå varmes vannet kun mellom kl 01:00 og 05:00 og hu merker ingen forskjell på varmtvannet, kun på strømregningen.

https://www.thansen.no/verktoy/hus/elartikler/tidsur-24-timers/n1113536/pn1115301/
VVB er et av de kritiske el-punktene i norske husholdninger. Å installere billig elektronikk i det støpselet kan medføre en forhøydet brannfare. Ikke anbefalt.
For installasjoner etter 2010 er det faktisk ikke lov med støpsel til VVB på mer enn 2000W (ble justert ned til max 1500W i 2014). Nå er det fast montering som gjelder. For de av dere som fortsatt har støpsel til VVB ser jeg det anbefales å kontrollere for varmgang jevnlig.

Ikke bra - forundret over at en som selget ladeutstyr kan forslå noe slikt !

Ellers er det ikke bare Tesla som kjører oppdatering over nett - ganske mange merker som gjør dette om dagen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#65
Støtter den.

Stikket til vår 300l/3 kW VVB viste tegn til varmgang etter kun 20 års drift og ble byttet til fast opplegg inkludert tidsur og kontaktor for optimal sikkerhet.

Kostet rundt 400 kr i deler. Dessverre ikke alle som kan gjøre dette selv, eller kan ta seg råd til profesjonelle, så her bør reglene lempes slik at flest mulig kan bytte ut deler som viser tegn på varmgang.

Vil påstå at reglene for vedlikehold på eget el-anlegg både har positive og negative sider. Mange utsetter enkelt vedlikehold som bytte av stikk og brytere forde det blir for dyrt å gjøre det på lovlig måte,  samtidig som det også mange som mangler basis kunnskap og derfor bør ligge langt unna alt av energikilder
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: Ferry på fredag 05. februar 2021, klokken 00:09
Sitat fra: goggo på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:53
I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Det gjøres noen steder. Hos Glitre f.eks. 14 øre/kWh reduksjon om natta. I tillegg til de kr 2,-/kWh differanse i spot fra natt til dag nå  :o

Jeg betaler gladelig 14 øre/kWh for en prosentandel av strømmen min for å slippe å styre med masse remedier. Det er det ærlig verdt. Jeg er egentlig imponert over at utbygging av nett ikke koster mer. Det blir bare noen hundrelapper ekstra i året. Får ikke mye elektroutstyr for den summen. Og langt mindre elektrikertimer.

De må jo endre såpass mye at folk responderer på det da, 14 øre er som du sier altfor lite.

Her på Sørlandet med Agder Energi så betaler jeg  36 øre/KWh i nettleie døgnet rundt. Pluss 313 kr i fastpris pr mnd.

Hvis de tok bort den variable nettleia f.eks mellom kl 01:00 og 07:00 så ville jeg ha spart et par hundre kr i måneden og jeg hadde da gladelig investert penger i styringsutstyr fra den lokale elektrikerstanden for å flytte enda mere forbruk til denne tiden på døgnet. Det er jeg sikker på veldig mange andre ville gjort også.

mvh
Hugo
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Sitat fra: kodax på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:50
Fyren i denne artikkelen mener at det er en misforståelse at (moderne) varmtvannsberedere er et energisluk: https://www.tu.no/artikler/hull-i-hodet-med-direkteoppvarmet-vann-i-norge/232235
Derimot vil jeg tro at utfasingen av olje til fordel for varmepumper typisk har bidratt mye til at strømforbruket har steget merkbart, særlig i de kalde dagene vi har hatt nå.
Ja, det er spesielt et problem at mange varmepumper er lite effektive i ekstrem kulde. Dermed blir det høyt strømforbruk akkurat når det er minst ønskelig. Det bør satses mer på bergvarmepumper, som også ofte har innebygde varmtsvannberedere (som da typisk blir 3 ganger mer effektive enn vanlige varmtsvannsberedere).  Det eneste jeg har å utsette på min bergvarmepumpe er at jeg ikke får styrt automatisk når på døgnet den skal varme forbruksvannet. Men det er enkelt å gjøre manuelt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. februar 2021, klokken 07:32
Vil påstå at reglene for vedlikehold på eget el-anlegg både har positive og negative sider. Mange utsetter enkelt vedlikehold som bytte av stikk og brytere forde det blir for dyrt å gjøre det på lovlig måte,  samtidig som det også mange som mangler basis kunnskap og derfor bør ligge langt unna alt av energikilder
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En god del gjør jo slikt uansett, og da hadde det vært greit med en formalisering, samt en god anledning til å holde disse hobbyelektrikerne oppdatert på forskriftene. Selv vanlige elektrikere gjør feil fordi de ikke er oppdatert på dette området.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på fredag 05. februar 2021, klokken 10:24
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#70
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 10:43
Sitat fra: stefse på fredag 05. februar 2021, klokken 10:24
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.

Spørs og om det hadde vært lurt siden det er mange drit-produkter der ute, som den vanlige mann i gata ikke monterer riktig, mens en ekte elektriker ser ikke kommer til å være trygt. Et annet eksempel er om folk skrur fast ledningene med riktig moment. Ikke bra om slappe kontorrotter ikke skrur hardt nok, eller ikke helt treffer rent....så kan heller de som føler seg ekstremt kvalifiserte lure seg til å montere ulovlig, hvis de ikke vil bla opp. Det er jo ikke akkurat krav til at alle elektriske småting i hjemmet skal være dokumentert hvis en bor i et eldre hus som har skiftet eier flere ganger.

#HarFastprisPåStrømI3År
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 10:43
Sitat fra: stefse på fredag 05. februar 2021, klokken 10:24
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.

Regelverket er litt strengt - jeg har lært opp montører og elektrikere i regelverket og praktisk gjennomføring, og jeg har sittet og kontrollert forhåndsmeldinger  - men å gjøre ting i eget hus selv om jeg hadde alt på stell krever masse papirarbeid - jeg må dokumentere både utdannelse, praksis osv...Jeg har ikke giddet å rote med dette og har endt opp med å betale dyrt for de enkleste jobbene. 

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. februar 2021, klokken 11:00
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 10:43
Sitat fra: stefse på fredag 05. februar 2021, klokken 10:24
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.

Spørs og om det hadde vært lurt siden det er mange drit-produkter der ute, som den vanlige mann i gata ikke monterer riktig, mens en ekte elektriker ser ikke kommer til å være trygt. Et annet eksempel er om folk skrur fast ledningene med riktig moment. Ikke bra om slappe kontorrotter ikke skrur hardt nok, eller ikke helt treffer rent....så kan heller de som føler seg ekstremt kvalifiserte lure seg til å montere ulovlig, hvis de ikke vil bla opp. Det er jo ikke akkurat krav til at alle elektriske småting i hjemmet skal være dokumentert hvis en bor i et eldre hus som har skiftet eier flere ganger.

#HarFastprisPåStrømI3År
I dette ligger jo at det vil bli utført stikkprøvekontroller. 
Dette opplegget må komme fra det offentlige, DSB f.eks. De pålegger godkjente opplæringsbedrifter å sertifisere folk også på denne måten.
Selvsagt vil ikke elektrikere like dette, men en god del av det er jobber de uansett ikke ville fått. Bedre da at det formaliseres og kontrolleres.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Svein_H

Stiller meg veldig tvilsom til at hengerlappen er et eksempel til etterfølgelse. Vi har klasse B med sine regler, BE med sine regler, og i de senere år også B96 som er et slags halvhjertet og tafatt forsøk på en mellomting av de to andre.

Hver for seg har de ulike klassene veldig tydelige regler, men i praksis er det vill vest når det gjelder hengerkjøring her i landet, det får vi gjentatte eksempler på i media omtrent hver eneste uke. Hvis elbransjen skal legge seg på samme nivå av "sertifisering" er jeg stygt redd for at det blir vill vest på dette området også, og det er noe vi absolutt ikke trenger! Nei, da velger jeg heller en faglært og godkjent elektriker, selv om det koster dyrt.

Det er mer enn nok av "proffe" hjemme-elektrikere allerede, om vi ikke skal få enda flere av de.

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

stefse

Sitat fra: Svein_H på fredag 05. februar 2021, klokken 18:19
Stiller meg veldig tvilsom til at hengerlappen er et eksempel til etterfølgelse. Vi har klasse B med sine regler, BE med sine regler, og i de senere år også B96 som er et slags halvhjertet og tafatt forsøk på en mellomting av de to andre.

Hver for seg har de ulike klassene veldig tydelige regler, men i praksis er det vill vest når det gjelder hengerkjøring her i landet, det får vi gjentatte eksempler på i media omtrent hver eneste uke. Hvis elbransjen skal legge seg på samme nivå av "sertifisering" er jeg stygt redd for at det blir vill vest på dette området også, og det er noe vi absolutt ikke trenger! Nei, da velger jeg heller en faglært og godkjent elektriker, selv om det koster dyrt.

Det er mer enn nok av "proffe" hjemme-elektrikere allerede, om vi ikke skal få enda flere av de.
Mulig hengerlappen ikke er det beste eksempelet, men du misser litt av poenget her.
Man skal melde inn arbeidet som gjøres, slik at det er formalisert og kan kontrolleres.

Det er fint at du velger å benytte elektriker, men en god del av den voksne mannlige befolkningen mener seg i stand til å skifte en lysarmatur eller en stikkontakt. Det ligger litt i vår natur å fikse ting selv, og kanksje spesielt på hytta. Og en god del av dem igjen kunne hatt nytte av kjennskap til beste praksis og regelverk når de skal gjøre dette, samt å bli kontrollert på det de gjør. Å bli gitt tillit til at du klarer en jobb, vekker også ansvarsfølelse og mange vil antagelig legge flid i å gjøre arbeidet "etter boka" sågar bedre enn det en travel elektriker rekker å gjøre.
Vi har hvert år tragiske hyttebranner, men jeg tror fremdeles ikke løsningen er påbud om elektriker for den minste ting som skal gjøres, da dette vil bli resurskrevende og dessuten ignorert  av de som kanskje trenger opplæringen og informasjonen mest.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA