Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømprisen på Østlandet til himmels

Startet av ID4, onsdag 09. desember 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:47
Har kjøpt 10 kW batteripakke og Hybridinverter.

Blir dette en trend lader jeg batteriet opp på natta, og ut til huset på de kostbare tidene.  :)

Enda bedre om du kombinerer med solceller!

Du må lage en tråd om inverter+batteripakke du skal sette opp, sånne prosjekter er interessante  :+1:
2018 Tesla Model S 75D

arthur

Sitat fra: stefse på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:13
EU-pampene gir vel beng i at oppvarmingskostnadene kanskje er *litt* høyere nærmere nordpolen enn i det subtropiske klimaet de lever i.

Men siden det er så fryktelig varmt der så må de kjøles ned om sommeren, og det er enda dyrere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ferry

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. desember 2020, klokken 11:38
Lurt med timer på VVB:

En Sonoff til en drøy hundrelapp gjør jobben også. https://www.itead.cc/sonoff-pow-r2.html Med wifi, timer, appstyring etc. Kan flashes med Tasmota og sende data til f.eks. Home Assistant. Som igjen kan snakke med Tibber og styre etter pris. Mange muligheter.

stefse

Sitat fra: arthur på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:37
Sitat fra: stefse på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:13
EU-pampene gir vel beng i at oppvarmingskostnadene kanskje er *litt* høyere nærmere nordpolen enn i det subtropiske klimaet de lever i.

Men siden det er så fryktelig varmt der så må de kjøles ned om sommeren, og det er enda dyrere.
Da kan vi jo skru av et par vannkraftverk midt på sommeren, kanskje sånn spesielt midt på dagen, når de trenger strømmen mest.
...er bare et par timer i døgnet det blir dyrere, de kan jo bare vente til natta med å kjøle seg ned.  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på torsdag 10. desember 2020, klokken 21:14
Sitat fra: arthur på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:37
Sitat fra: stefse på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:13
EU-pampene gir vel beng i at oppvarmingskostnadene kanskje er *litt* høyere nærmere nordpolen enn i det subtropiske klimaet de lever i.

Men siden det er så fryktelig varmt der så må de kjøles ned om sommeren, og det er enda dyrere.
Da kan vi jo skru av et par vannkraftverk midt på sommeren, kanskje sånn spesielt midt på dagen, når de trenger strømmen mest.
...er bare et par timer i døgnet det blir dyrere, de kan jo bare vente til natta med å kjøle seg ned.  :D

Tja, for egen del benytter jeg nesten aldri AC når jeg befinner meg i subtropisk klima i EU i sommerhalvåret, takvifter, gjennomtrekk og godt hus gjør jobben for vår del.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#20
Sitat fra: z4rd på torsdag 10. desember 2020, klokken 10:30
Har personlig holdt meg unna Agva da de har hatt en tvilsom historikk, ref. denne saken: https://www.tv2.no/a/10396832/

Det opereres med lokkepriser i så stor grad i denne bransjen + mye tilleggsgreier og ulike forbehold med liten tekst. Merker at det er litt slitsomt. De burde bli sterkere regulert og ettergått...

Ikke noe problem bare du gjør som de skriver og ikke surrer med betaling som mange gjør. Hadde Agva i 3 år og tjente godt på det men hoppet av da de fant ut at jeg tjente mest... ;D

Nå har jeg dog bundet meg med fastpris for 3 år for dyrt, så prisen kan bare gå i taket for min del  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Sitat fra: stefse på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:13
De sier det blir dyrt bare noen få timer av døgnet, men få nevner at det er nettopp da folk bruker strømmen.

Min erfaring (riktignok bare basert på sporadisk sjekk av priskurven i Tibber-appen) er at det virker stort sett nojkså vilkårlig hvilken tid på døgnet prisene er høyest. Det er f.eks. ikke ofte jeg har sett noen utpreget topp hverken morgen eller ettermiddag når alle skal dusje/spise frokost og så sette bilen på lading og lage middag. Det er selvsagt ikke umulig at jeg vil se et mønster hvis jeg følger bedre med. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Det som er MEGET viktig å ha i bakhodet er at det kun er prøvedrift som er satt i gang. Skikkelig drift kommer ikke i gang før til våren, og det tar noen år før det elektriske systemet på begge sider er i stand til maks overførsel (tilsvarende Oslos strømforbruk).
Dermed vil nok disse toppene være et forbigående fenomen. Så jeg tror ikke det var dumt at jeg tegnet et 3-års fastprisabonnement på 39 øre per kWh. Vil anbefale det til andre...blir jo aldri veldig dyrt med strøm da. Fastandelen (nettleie osv) er større.
https://www.nrk.no/sorlandet/verdens-lengste-undersjoiske-stromkabel-apner-i-desember-1.15268549
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Sitat fra: Wibla på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:09
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:47
Har kjøpt 10 kW batteripakke og Hybridinverter.

Blir dette en trend lader jeg batteriet opp på natta, og ut til huset på de kostbare tidene.  :)

Enda bedre om du kombinerer med solceller!

Du må lage en tråd om inverter+batteripakke du skal sette opp, sånne prosjekter er interessante  :+1:

Har kjøpt solceller også, men bor i Stavanger og der er Solceller bannlyst:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/86Gad1/stavanger-holder-fast-paa-regelverk-om-solstroem-anlegg
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

#24
Ironisk å se at representant Bendiksen fra MDG støttet regler mot solcellepanel på trehus, mens FRP ville tillate solceller. Så MDG synes det er greit med fornybar energi hvis det ikke får TAKENE på trehus til å se mindre vakre ut....Tydelig at de ikke synes det er så viktig med klimagassutslipp da... Andre ganger sier de det er fullstendig krise med klimautslipp...men ikke dersom støgge hus fra 1950-tallet må ha solcellepanel. Kan og nevne at bydelene og husene det er snakk om slett ikke er vakre i utgangspunktet, og ofte utbygde i alle retninger, sånn at det ikke er særlig å bevare.
Tesla Model Y                         2021-

Wibla

Viktig å huske at MDG er kommunister med grønn t-skjorte. Solceller er skummelt fordi det potensielt gir personlig frihet.
Det estetiske argumentet er ganske tynt, all den tid man får sorte solcellepaneler med sorte rammer, som egentlig ikke synes noe særlig mot sort takstein.
2018 Tesla Model S 75D

kodax

Sitat fra: Wibla på fredag 11. desember 2020, klokken 18:18
Viktig å huske at MDG er kommunister med grønn t-skjorte...
Ja, pass dere, snart har vi kontroll over Teslaene deres også og tvinger dere til å si "Hei Kamerat!" hver gang dere vil gi en stemmekommando  :police:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GOLF-raider

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. desember 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Wibla på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:09
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:47
Har kjøpt 10 kW batteripakke og Hybridinverter.

Blir dette en trend lader jeg batteriet opp på natta, og ut til huset på de kostbare tidene.  :)

Enda bedre om du kombinerer med solceller!

Du må lage en tråd om inverter+batteripakke du skal sette opp, sånne prosjekter er interessante  :+1:

Har kjøpt solceller også, men bor i Stavanger og der er Solceller bannlyst:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/86Gad1/stavanger-holder-fast-paa-regelverk-om-solstroem-anlegg
Her hvor jeg bor har jeg en bekjent som har lagt
på takstein som har integrerte solceller i seg.
Jeg tror ingen som bor i nærheten har lagt merke
til at det huset har noe uvanlig montert på taket
https://www.tu.no/artikler/na-blir-de-virkelig-integrerte-dette-taket-er-fullt-av-solceller/276007
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

ToWalkOrDrive

Nye takpanner?!?!? Med solcelle?? Nei, fydda. Strengt ulovlig i "Trehusbyen" i Stavanger for en del hus, særlig på Våland. Dersom du f.eks. har råtne skiferstein må du ha skifer på nytt tak og....for her skal vi leve i et museum...
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/ma-skifte-ut-tak-til-220-000-1.518918
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

#29
Googlet adressen og de har tilsynelatende fremdeles ikke lagt tilbake skifersteinen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA