Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Charger på flyttbar stolpe?

Startet av Trinity, lørdag 05. desember 2020, klokken 10:32

« forrige - neste »

Trinity

Jeg har i dag en TWC på hytteveggen, montert med 400V 32A av elektriker ved bygging. Det er ca 1 m fra sikringskap til laderen.
Sommerstid funker det supert, da jeg kan rygge helt inn til hytteveggen. Men på vinteren gjør store snømengder det verre, og kabelen på laderen er nok en 5 meter for kort med mindre jeg spar metervis med snø (som brøytebilen ikke klarer å ta)

Jeg ble introdusert for en ide;
Montere 32A rødstikk der laderen er i dag. Med dertil egnet kabel videre til TWC som blir montert på en påle. Sommerstid henger pålen på veggen med ekstra kabel kveilet opp, men på vinteren kan den flyttes noen meter bort fra hytten avhengig av snø.

Jeg mener selv det er forsvarlig, men hvordan stiller det seg forskriftsmessig?
Har jeg noen andre alternativer som å f.eks få lengre kabel på selve TWC?

Selvsagt må pålen merkes med refleks og brøytepinne, slik at ikke den går i snøfresen :)

Erik Ola Ulvestad

Ved bruk av kontakt blir utstyret pr def å rekne som pluggbart/mobilt, dvs Mode 2. Mode2 utstyr har andre krav til egenhet (vanntett?, tåle overkjøring?). Mode 2 har absolutt krav om TypeB vern på kursen, men sidan TWC vel heller ikkje har dette innebygd så har du sikkert fått det i sikringskapet frå før?
Du kan kanskje "redde deg inn" dersom denne pålen du vil bruke er ein fast installasjon og mobil kabel kan sikrast mot overkjøring, osv.

Ellers er det vel mange som har konkludert med at dette er 'tvilsomt', ref: https://elbilforum.no/index.php?topic=27718.465 , m.fl.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Trinity på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:32
Jeg har i dag en TWC på hytteveggen, montert med 400V 32A av elektriker ved bygging. Det er ca 1 m fra sikringskap til laderen.
Sommerstid funker det supert, da jeg kan rygge helt inn til hytteveggen. Men på vinteren gjør store snømengder det verre, og kabelen på laderen er nok en 5 meter for kort med mindre jeg spar metervis med snø (som brøytebilen ikke klarer å ta)

Jeg ble introdusert for en ide;
Montere 32A rødstikk der laderen er i dag. Med dertil egnet kabel videre til TWC som blir montert på en påle. Sommerstid henger pålen på veggen med ekstra kabel kveilet opp, men på vinteren kan den flyttes noen meter bort fra hytten avhengig av snø.

Jeg mener selv det er forsvarlig, men hvordan stiller det seg forskriftsmessig?
Har jeg noen andre alternativer som å f.eks få lengre kabel på selve TWC?

Å bytte kabel på TWC er vanskelig, da den er svært mye tykkere enn andre kabler så man får ikke tettet skikkelig.

Jeg ville nok vurdert å selge TWC på finn og sette opp en ladestasjon med type 2 uttak. Da kan du bruke en 10m kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trinity

Ja har alt montert i henhold med type b vern i skapet. Jeg må nok minst ha 10 meter til for å være sikker med tanke på vinteren og snømengden. Var derfor jeg ønsket noe som kunne flyttes fram etter snøfresen har vært innom.

Da høres det egentlig enklere og billigere ut å lage en permanent ladesolpe 10-15 meter fra hytten med TWC. Samt ikke ha rødt stikk på veggen, men direkte koblet i sikringsskapet?

Så får jeg grave ned kabelen i rør også og håpe ladestolpen ikke går i fresen :)




geear

Hva med å bytte ut TWC med industristikk av ønsket slag, selge TWC på Finn, og bruke UMC? Da kan du også bruke skjøteledning med industristikk når det er behov. Ikke egentlig lov, men riktig dimensjonert skjøteledning med industristikk, i snø/kulde, hadde jeg ikke tillagt noen som helst bekymring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA