Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endelig ryggelys!

Startet av mahuns, tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:16

« forrige - neste »

mahuns

Nå kan jeg se hvor jeg rygger. Kjempefornøyd.
Levert og montert av Gumpens Auto Øst, Kristiansand
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

Viking800

Så flott. Kan jeg spørre hva det kostet?

Amatøren

#2
Hiver meg på interesse for pris.

Så lurer jeg på hvordan de styres.

Er det via tilhengerkobling (tilhengerkontakt) så bilen er i tilhenger modus, trukket kabel fra originalt ryggelys eller satt inn relé styrt via OBD bussen?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mahuns

#3
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:52
Hiver meg på interesse for pris.

Så lurer jeg på hvordan de styres.

Er det via tilhengerkobling (tilhengerkontakt) så bilen er i tilhenger modus, trukket kabel fra originalt ryggelys eller satt inn relé styrt via OBD bussen?

Styres med denne boksen (se bilde) Bilen er ikke i tilhengermodus. Er montert som arbeidslys med bryter og signal fra ryggelyset. Har ikke fått fakturaen enda
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

Contango

Det der er det et marked for i Tesla-land også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oll1954

Det ble bra! Har du link (evt. typebetegnelse) til hvilke lys som ble brukt, og et bilde som viser hvordan lysene er montert (når det er slukket slik at det ikke blender)?

Hadde et alternativ til egen bryter vært å koble ut de originale ryggelysene (de har du jo ikke bruk for likevel ...)? Da hadde du fortsatt hatt to ryggelys (to er innenfor typegodkjenningskravet, det er ikke fire), om du da ikke hadde fått andre avvik (lysmengde, plassering etc.).

Det kunne også vært interessant og sett et bilde av skjermen for ryggekameraet i mørke, med og uten de nye lysene tent.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

oivindg

Sitat fra: oll1954 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:06
Hadde et alternativ til egen bryter vært å koble ut de originale ryggelysene (de har du jo ikke bruk for likevel ...)? Da hadde du fortsatt hatt to ryggelys (to er innenfor typegodkjenningskravet, det er ikke fire), om du da ikke hadde fått andre avvik (lysmengde, plassering etc.).
Er det lov til å koble ut de originale ryggelysene?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mahuns

#7
Sitat fra: oll1954 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:06
Det ble bra! Har du link (evt. typebetegnelse) til hvilke lys som ble brukt, og et bilde som viser hvordan lysene er montert (når det er slukket slik at det ikke blender)?

Hadde et alternativ til egen bryter vært å koble ut de originale ryggelysene (de har du jo ikke bruk for likevel ...)? Da hadde du fortsatt hatt to ryggelys (to er innenfor typegodkjenningskravet, det er ikke fire), om du da ikke hadde fått andre avvik (lysmengde, plassering etc.).

Det kunne også vært interessant og sett et bilde av skjermen for ryggekameraet i mørke, med og uten de nye lysene tent.

De originale lar seg ikke kople ut.
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

mahuns

#8
Fikk akkurat prisen.

Ferdig montert kr 11500.-

Gumpens Auto Øst,  (Audi forhandler i Kristiansand)
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

jwi

Det er 7000 i arbeid. Betyr at det er litt arbeid om noen skulle ønske å gjøre dette selv. Kanskje Audi kunne tilby en "ryggelyspakke" blant alle de lyspakkene de tilbyr... Og med ett års erfaring med bilen er dette kanskje den lyspakken jeg ville ha valgt foran de andre som er tilgjengelige...

Ingeniøren

Gror vel fort ned med møkk der det sitter, spesielt i slik drittvær vi på østlandet har om dagen og når du trenger det mest....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

josje

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. desember 2020, klokken 20:13
Gror vel fort ned med møkk der det sitter, spesielt i slik drittvær vi på østlandet har om dagen og når du trenger det mest....
I 'gamle dager' ble slike ekstra ryggelys ofte plassert i en påmontrt rør under bilen for å unngå slikt.
Ulempe med slikt montering er dårlig spredning av lyset (men også enklere å justere hvor du vil ha lys)

elektro

Sitat fra: josje på onsdag 09. desember 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. desember 2020, klokken 20:13
Gror vel fort ned med møkk der det sitter, spesielt i slik drittvær vi på østlandet har om dagen og når du trenger det mest....
I 'gamle dager' ble slike ekstra ryggelys ofte plassert i en påmontrt rør under bilen for å unngå slikt.
Ulempe med slikt montering er dårlig spredning av lyset (men også enklere å justere hvor du vil ha lys)

Ser ut som de sitter ganske langt under, at man har boret i det "filt"-aktige materialet nedenfor bakfangeren. Rett bak den lille kanten som jeg antar at er der for å hindre sprut. Ikke sikkert det er så ille, og lysene er jo kraftige nok til at 50% reduksjon nok ikke er noen krise. Vet ikke om snø og is kanskje er et større problem, om noe.

Noen ganger må man rett og slett ut av alle biler og fjerne snø, is eller skitt, enten det er fra ryggelys eller kamera (det siste gjelder ikke VW Golf, Passat mf.). Men her har man i alle fall muligheten til å se hvor man rygger når man vel har gjort det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Min "gjør det selv"-løsning til ca 300 kr .... ikke for permanent bruk men for å sette på tilhengerkontakten om jeg trenger det. Standard tilhengerstøpsel, 10W LED-lampe, og litt lurium imellom for at bilen skal tro det er en tilhenger der så den legger ut spenning på ryggelyspinnen i kontakten. Slik ser det ut på bilen, det er med vilje litt vinkel mellom kontakt og lampe siden kontakten peker mer nedover enn ønskelig:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bilder innenfra bilen nedenfor, sammenlignet med vanlig ryggelys. LED-lampen har hvitt langlys pluss et gult nærlys, og kan velge mellom en eller begge av disse ved å legge inn 0-2 mellomgiringer i til N før R. Styrelinjene på skjermen forsvinner når lampen er plugget i, siden bilen tror den har henger. Ser det skulle vært litt større spredning i linsen (trenger ikke lang smal stråle ved rygging), men den er utskiftbar så skal se om det finnes 120-grader eller mer i denne dimensjonen for mer flombelysning.

Bildene er ovenfra og ned:

  • Standard ryggelys
  • Ekstralampe m/langlys
  • Ekstralampe m/lang- + nærlys (gult)
  • Ekstralampe m/nærlys (gult)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Langlys i 3D:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mroek

Snedig! Hvor fikk du kjøpt den lampen?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA