Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsekloss og skive-størrelser, SR+, LR, LR-P

Startet av VilfredoPareto, mandag 04. oktober 2021, klokken 19:20

« forrige - neste »

VilfredoPareto

Hei EF.

Lurte på om noen har kjennskap til om det er forskjell på bremsesystemet til SR+ og LR-utgaven av Model 3 og da primært etter oppdateringene som kom h20/v21. Performance-utgaven regner jeg nesten med at har en oppgradering kontra de to andre utgavene, men hvordan er det med de to rimeligste?

Det jeg i all hovedsak er mest interessert i å vite, er om det er forskjell i dimensjon på bremseklosser og skiver i mellom disse to modellene. Jeg observerer at de har lik tillatt tilhengervekt, og i den sammenheng er det interessant å vite før man går til innkjøp, da jeg regner med å kjøre en del bratte veier med tilhenger. Kanskje ett av de få, legitime stedene hvor man faktisk er genuint opptatt av bremsekapasiteten på en elbil? (Utenom å kjøre som en tulling, naturligvis..).

Kontaktet salg hos Tesla på Skøyen. Der fant de ingen som kunne svare på dette (Til tross for at man skulle trodde at de kunne gått ut i showroomet med en tommestokk og målt), er spent på om det sitter noen glupere hoder her inne.

Erfaringer knyttet til å losse lastet model 3 med tung henger ned div. fjelloverganger og generelt fjell mottas med takk. Er systemet robust nok til å stoppe god kok og svampe-pedal om man legger opp kjøringen taktisk og snegler nedover på regenerering, eller må man regne med hyppige kloss og skive-bytter uansett?




På forhånd,
Takk!


TRK

Nei, det er ingen forskjell på SR+ og LR.

På SR+ / LR er skivene ø320 foran, T=25, med Brembo kaliper, bak er de ø335, T=20, med en mando kaliper.
Skivene er i støpejern

Performance er annerledes. Skivene foran er ø355 med en annerledes (lukket) Brembo kaliper.
Bak er de ø335 med Brembo kaliper. Performance bruker og en såkalt "2-piece" bremseskive foran og bak.
Trolig fra Brembo sin lighweight series. De er da noe lettere ved at skiva er festet til en relativt tynn stålhatt.
Den er da give or take ca. 5mm tynnere i hatten enn støpejernsskiva, noe som gjør at hjulnavet stikker litt ut av hatten. En må derfor hensynta at felgen på en performance har en utfresing for dette.

Du kan enkelt sette performance bremsene på en 3'r som ikke har de. Jeg har byttet litt rundt på min, fra vanlige til Performance, og tilbake igjen. Det er fort gjort. Du trenger da bremseskjold foran siden skivene er større, og bremseskjold bak,selv om skivene er like store,  siden kaliperen har en litt annen utforming. Det er mulig du kan tilpasse skjoldet bak, men det er ikke bryet verdt siden de er relativt billige. Bak må du og klippe det gamle / nye skjoldet for å ta det av siden det er montert før navet og er omsluttende. Der er imidlertid ikke noe problem. Alternativt må du trekke av hjulnavet, og det gir ingen mening. Foran er det åpent, så det er bare å løsne de 3 torx skruene og skli det rett av / på. Så må du ha skiver og klosser, samt kalipere. Du må og ha kabelen som går fra motor på bakre kaliper og inn til 1 kontakt da denne er annerledes enn på SR+ / LR, alternativt må du lage noe, men det er heller ikke bryet verdt.
Hvis du gjør dette så har du fine røde bremser som sikkert tåler litt mere varme, men som ruster som heia i forhold til SR+ / LR sine støpejernsskiver og som er noe mere irriterende å vedlikeholde. Foran må du skru av kaliperen for å komme til klossene.

Tviler sterkt på at du trenger å bytte bremser for å kjøre med lasta henger. Det må være en lang bakke. Bilen regerererer normalt sett godt.

jlan

Sitat fra: VilfredoPareto på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:20
Erfaringer knyttet til å losse lastet model 3 med tung henger ned div. fjelloverganger og generelt fjell mottas med takk. Er systemet robust nok til å stoppe god kok og svampe-pedal om man legger opp kjøringen taktisk og snegler nedover på regenerering, eller må man regne med hyppige kloss og skive-bytter uansett?

På forhånd,
Takk!
Jeg har kjørt over fjelloverganger både med campingvogn med brems og båthenger uten brems. Det er ekstremt sjelden at en må bremse vedvarende i det hele tatt, så lenge en er innenfor de tillatte vektene (som jo ikke er veldig tungt). En bør kanskje tenke seg litt om hvis batteriet er iskaldt eller toppladet når en starter utforkjøringen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA