Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blåtann TPMS

Startet av Contango, lørdag 05. desember 2020, klokken 19:54

« forrige - neste »

hemi

#15
3 part felger er akkurat så gode eller dårlige du gjør de til, jeg har flere 3 part felger til 5-10.000+USD, de fleste er da bra kvalitet. Jeg har tilsvarende opplevd å få 3 part med brukte biler jeg har kjøpt og ofte vært veldig lite imponert, myke, problemer med oksidering/finish, manglende riktig centerhull, ikke kompatible hjulbolter, dårlig kvalitet hjulbolter osv. Det absolutt billigste du får OK felger for vil være rundt 4-5000 per stk.

På biler jeg har 3 part felger, ofte av ytelses og estetikkhensyn  velger jeg alltid å bruke original TPMS, forskjellen i kvalitet er garantert, og der det finnes en god 3 part, er ofte 3 part enda lettere enn oem å kopiere, og du vet rett og slett ikke hva du får. Eksploderende TPMS og sporadiske TPMS feil er ikke veldig optimalt.

Gode felger koster penger, og tar tid å utvikle, og produksjonsmetoden er prismessig en stor faktor i kvaliteten på produktet.

Hovedproblemproblemet med 3 part felger på model 3 er at 99% ser kun på pris, og ikke etter datablader som viser materialkvalitet, , produksjnsmetode, styrkeberegninger osv, overaskende mange har jo ikke engang riktig center borret, og har da manglende styring for felgen, og den henger på boltene.

Med det sagt har jeg sett flere med veldig fine felger på sine 3'ere, fellesnevner er at de nok koster mer enn org.

Tesla velger også ca alltid å skylde på "du har uorg hjul" (uten at det nødvendigvis holder mål), og når vi får kjøpt felger/dekk uten å betale 25% mva til staten når vi bestiller det med bilen, er egentlig eneste argument at du vil ha noe fetere/annerledes, for for velger du noe billigere har du mest sannsynlig gått på akkord med kvalitet

Steffinho

Sitat fra: hemi på onsdag 09. desember 2020, klokken 11:30
Tesla velger også ca alltid å skylde på "du har uorg hjul" (uten at det nødvendigvis holder mål), og når vi får kjøpt felger/dekk uten å betale 25% mva til staten når vi bestiller det med bilen, er egentlig eneste argument at du vil ha noe fetere/annerledes, for for velger du noe billigere har du mest sannsynlig gått på akkord med kvalitet
Da er disse uberturbinefelgene noe sykt dyre! Koster vel nesten 35k nå for dekk og felg, uten moms. Også har de fått kritikk for at de er sykt tunge, dvs 21" uberturbine på Model Y. Bare felgen veier 25-30 kg. Hadde forventet at de klarte å få til noe smidde eller semi-smidde felger til den prisen der.

Jeg tenker å kvitte meg med dem og kjøpe noe Zax fra Megahjul. Teslabjørn bruker vel det merket samt Frigus EV vinterdekk.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

hemi

Man får mange KG felg per krone med tesla 20" ja! de er helt komisk tunge, men ser ut til å tåle mye må sies. Mine 19x13 CNC frest fra billett emne er rundt 9kg ish... Model 3 20" er tyngre enn cayenne SUV felgsettet i 22/21 om jeg ikke husker feil.

Teslabjørn er god på mye EV ting, men bremser, dekk, felg har har han "forbedringspotensiale" vinterkjøringen hans avslørte jo også kjøreskillsa også har litt å gå på.

Kjenner ikke til Zax så kan ikke uttale meg om de.

Kjettern

Bare tull det tesla driver med når det kommer til ny tpms. Folk her inne kan hate alt de vil på aftermarket felger som er billigere enn tesla sine. Jeg har valgt uberturbine på sommerfelg for de synes jeg er fine, men jeg har overhodet ikke tenkt til å ha 20" som vinterfelg. Synes forøvrig at de vanlige tesla felgene ikke er noe fine heller. Turbin II felgene som selges flere steder er 100 ganger penere og mye billigere. Blir nok å kjøre uten tpms i vinter og kanskje montere tpms etterhvert når dette kan bestilles fra tesla. Håper virkelig konkurransetilsynet eller EU slenger seg på her og forbyr monopol på slikt
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

krister461

Kommer disse i både sølv og sort fra Tesla?

helge89

Jeg bestilte og fikk de en uke senere. Det var ikke noe spørsmål om sort eller hvit.

Bilen parret opp to av de mot forhjulene da de lå i førersetet på vei hjem. Så nå har det gått fra TPMS warning, til low pressure red alert på skjermen, fram til jeg får de montert.

krister461



Sitat fra: helge89 på onsdag 03. februar 2021, klokken 19:30
Jeg bestilte og fikk de en uke senere. Det var ikke noe spørsmål om sort eller hvit.

Men hvilken farge fikk du?


krister461

Men på sport/performance-felgene i sølv vil jeg tro det også er ventiler i sølv?

Kjettern

Finnes i sølv og sort. Pass på at dere får rett pris. Betalte 3040kr for 4 stk. Tesla skøyen prøvde å flå meg og krevde 4400kr så vær obs.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Contango

Hvordan er det nå hvis man kjøper dekk og felg fra tredjepart? Antar de ikke har egne TPMS for blåtann ennå og må bruke originale Tesla? Ordner de i så fall det eller må man «ha med egne» TPMS? Noen indikasjoner på når det kommer tredjeparts TPMS?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Daniel_0007

Sitat fra: Contango på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:25
Hvordan er det nå hvis man kjøper dekk og felg fra tredjepart? Antar de ikke har egne TPMS for blåtann ennå og må bruke originale Tesla? Ordner de i så fall det eller må man «ha med egne» TPMS? Noen indikasjoner på når det kommer tredjeparts TPMS?

Må ha tesla ja, ser på megahjul så har man valg av tpms og et av valgene er tesla blåtann tmps men ser ut som de skaffer for kunden


TPMS ZAX 433/315 Mhz -PROGRAM BLACK/GUNMETAL/SILV (1990 NOK)
Vare: TPMSCUBPROGRAM
TESLA TPMS BLE 2021-UP (Tesla original) not in stock (3500 NOK)
Vare: TESLATPMSBLE
Model 3 2019 LR Rwd

Kjetil1986

Jeg bestilte TMPS sensorene fra Tesla selv, dro til Megahjul for montering. De tok 625,- kroner for jobben.

Andre dekkforhandlere jeg hørte med skulle ha fra 1000-1600,- kroner for samme jobb.
Model 3 long range 2021

Steffinho

Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 04. februar 2021, klokken 10:42
Jeg bestilte TMPS sensorene fra Tesla selv, dro til Megahjul for montering. De tok 625,- kroner for jobben.

Andre dekkforhandlere jeg hørte med skulle ha fra 1000-1600,- kroner for samme jobb.
Ja, Megahjul er billig på å montere de. Vianor skulle ha 1000 kr. En annen dekksjappe skulle ha 3000 kr!!
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Øyvind.h

Etter 5-6 besøk hos Megahjul med forskjellige forsøk på å rette problemer før kjøpet måtte heves kan jeg på ingen måte anbefale dem til noen.
Vibrasjoner, dekk som ikke passer til bilen,  oppskrapede felger, rot med boring av felger osv. En del uredelig kommunikasjon på nettsiden også, selv om både Frigus og Firemax rett nok hadde godt grep.
Vil anbefale alle å holde seg langt unna dem, selv om de sikkert har forøyde kunder også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA