Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hopper/sklir på fremhjulene under hard sving i lav fart

Startet av geear, fredag 04. desember 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

geear

Har fått en merkelig oppførsel på bilen, den hopper litt bortover når jeg svinger brått og kjører sakte (både forover og bakover), typisk inne på parkeringsplasser. Det begynte egentlig å skje etter den var inne for å få reparert knirkelyd. Til tider har jeg tenkt at det er normalt basert på at den er 4WD, men blir mer og mer sikker på at det umulig kan være slik. Andre som har hatt det og funnet ut hva det var?

Kim-

Min var og sånn på glatte underlag, gjerne i garasjeanlegg som var malt gulv på. I lav fart er det kun drift på bakhjulene.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Counterpointer

Er ikke dette litt aggressivt oppsett av styring? Altså camber/caster/toe in i en viss kombinasjon.

pepauls

Hadde lignende oppførsel.

Tesla fikset på garanti:

Confirmed I-shaft is corroded. replaced i shaft. steering now feels normal

BOL

Jeg har også dette min X. Er det flere som har fått utbedret dette på garantien?
Muligens et dumt spørsmål, men kan dette være farlig? Jeg aner ikke hva et I-shaft er.
Er dette en dyr del å skifte dersom det ikke blir tatt på garanti?

o.b.lix

I-shaft er vel universalledd på rattaksel også kallet rattakselkryss, og ruster slik at rattet blir tungt-lett-tungt-tungt etter hvert som du dreier på det og er vel ikke god beskrivelse av hva du opplever?

Bytte av I-shaft ca en 5.000-kronersjobb og alle verksted kan bytte den. Definert som en 2-timersjobb, men kan fort ta 3 om den sitter godt og det gjør den som oftest.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

BOL

Har ikke merket at rattet har en unormal «gange». Ved full sving i feks parkeringshus så kjennes det ut som om forhjulene «kjører på kanten» og at bilen sklir/hopper litt som følge av dette. Litt merkelig følelse når dette skjer, men jeg har bare trodd at det kanskje skyldes at dekkene var så brede kombinert med en muligens noe rar vinkling av dekkene.
Får ta dette opp på neste service.

geear

Det er ingen unormal opplevelse å dreie på rattet på min heller, helt jevnt og fint, opplever ikke at det har endret seg noe. Derfor er jeg skeptisk til i-shaft teorien. Var ikke dette en tilbakekalling? Vår bil skal ikke ha vært av den batchen i så fall..

Det som er drit er at det ikke skjer alltid, tenkte å ta det opp med Tesla, men man får ikke ta prøvetur med tekniker pga korona, så er avhengig av å kunne fortelle hvordan det fremprovoseres..

Har også tenkt tanken om det er noe som kan føre til mer alvorlig feil i høy fart, men det er så rart at samtidig som det føles omtrent som om høyre og venstre fremhjul svinger uavhengig av hverandre i lav trillefart, og sklir/subber med, så er den helt fin og stabil med en gang det blir litt mer fart. Men skal sies at til og med madammen har lagt merke til det her - det sier litt!!

Espen Hugaas Andersen

I-shaft blir dårlig på en del biler omkring 80-90.000 km. Jeg fikk byttet I-shaft i fjor, men kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av at hjulene hopper/sklir.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rav4_EV

Hadde samme symptomer på min. Ble byttet bærekuler og noen stag.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA