Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021 Model 3 - facelift eller refresh eller...?

Startet av tornaldo, fredag 04. desember 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

tornaldo

2021 TM3 omtales ofte som facelift. Facelift betyr vel strengt tatt at det er gjort mer enn helt ubetydelige endringer i bilens design, i all hovedsak utvendig. Et godt eksempel fra Teslaverden er når nosecone forsvant på TMS, og den fikk ny front. Ergo facelift.

2021 Model 3 har noen endringer under panseret som ikke er ubetydelige, samt noe krom utvendig som er blitt sort, men i all hovesak ser 99.9% lik ut som en 2020 modell.

TMS og TMX har også forandret seg siste årene, mtp batteri og andre mindre forbedringer, men man sier likevel ikke at det er facelift. Noe jeg personlig er helt enig i.

Det er sikkert fristende når man kjøper seg ny TM3 å si at man har facelift, men det er nok å ta litt hardt i...? Er ikke refresh et mer treffende ord?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

apehest

Jeg har bestilt, og tenker på det som en minor change, ikke facelift.

jorgenask


poskare

Det mest korrekte burde være techfresh


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

lars667

Sitat fra: apehest på fredag 04. desember 2020, klokken 14:38
Jeg har bestilt, og tenker på det som en minor change, ikke facelift.

Jeg vil si at spesielt med varmepumpa, som også omfatter noe annerledes gjenvinning av varme fra batteri etc, så er vi over i litt større forandringer. Se TB-video av i dag. Så har vi de små kosmetiske greiene, og bakluka. "Refresh" er dekkende. Det er litt mer enn usynlige og uannonserte småendringer som de sikkert gjør på hver iterasjon.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Stiann

Her er det forandring utvendig, innvendig og mekanisk. Dette er da en Facelift

jorgenask

Ikke for å fornærme noen , og jeg deltok jo selv. Men dette må være forumets mest meningsløse diskusjon  :laugh:

ToWalkOrDrive

Kanskje det er en Asslift, siden det først og fremst er batteriet som har endret seg (fått 5kWh mer kapasitet). Varmepumpe som er dodgy er ikke særlig å skryte av ;-)
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Tja. Jeg ville kanskje forventet at noe hadde skiftet form på en facelift. Men det er kanskje bare meg heh.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jorgenask

Det er vel absolutt ikke "først og fremst batteriet som har endret seg" når dette ikke har blitt bekreftet og mest sansynlig ikke gjelder alle bilene

TøddiVedder


lars667

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. desember 2020, klokken 15:45
Kanskje det er en Asslift, siden det først og fremst er batteriet som har endret seg (fått 5kWh mer kapasitet). Varmepumpe som er dodgy er ikke særlig å skryte av ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=HityyIwWSmQ

Ja, noen har hatt problemer med varme. Det er ikke sagt om det er selve varmepumpa det er galt med, kan like godt være en sensor som avgir verdier programvaren ikke tolker rett e.l. Men klart, det skal jo funke :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jorgenask på fredag 04. desember 2020, klokken 15:47
Det er vel absolutt ikke "først og fremst batteriet som har endret seg" når dette ikke har blitt bekreftet og mest sansynlig ikke gjelder alle bilene

Ja, det er vel en overgangsperiode, hvor de rasker sammen det de finner på gulvet på noen biler, og setter inn State of The Art på andre, men at det blir litt tilfeldig hvilken produksjonslinje som har hatt gamle batterier igjen, uavhengig av VIN-nummer....kanskje, muligens....
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Den tradisjonelle bilindustrien gjorde mindre endringer år etter år, men etter 3-4 år kom en facelift. Disse kunne være store eller små. Se f.eks en BMW 5er E60/61 hvor den ser rimelig lik ut utvendig, men store endringer i interiør på nyeste modeller.

Vil det bety mye å ha -21 vs -19 3er? Jeg vil hevde det, så facelift i mine øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA