Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med hurtiglader-prisene?

Startet av Radial, torsdag 03. desember 2020, klokken 22:00

« forrige - neste »

DeepFu

Jeg sa jeg har ikke sett dokumentasjon, jeg har ikke bedt andre finne noe som helst. Men det vanlige er i alle fall at når man kommer med en påstand, så kan man også dokumentere den. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor det er så mye dyrere med elektrisitet enn fossilt drivstoff. Og det er mange som synser mye om hva en hurtiglader koster, for eksempel. Men det er kul umulig å finne en pris som faktisk kan spores tilbake til en produsent, jeg har i alle fall ikke funnet det. Det er nok av "eksperter" som mener de koster alt fra 250k til 750k pr stykk. Det samme med en drivstoffpumpe, er den dyrere eller billigere enn en lader? Og det påstås at Tesla sponser meg, og da implisitt, at hver eneste ladesesjon er et tapsprosjekt for dem. Det har jeg heller ikke funnet noen dokumentasjon på, men det brukes som forklaring på hvorfor de andres ladepris er "riktig". Og hvis det er fornuftig at elektrisitet koster det det gjør, så begriper jeg ikke at fossilt drivstoff kan selges så billig som det da gjør, når man tar høyde for alt som skal skje før den dieselen havner på tanken opp mot det som skjer fram til elektrisiteten havner på batteriet.
Og det er ikke det at jeg er så jævlig gnien og ikke vil betale for å bruke bilen, men i mitt hode vil lavere priser føre til økt bruk, som gir økt utbygging, økt konkurranse på brukervennlighet, noe som gir økt stabilitet, som forhåpentligvis akselererer overgangen fra fossilt til elektrisk.
Men det er tydeligvis helt feil tankegang.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Thomas Parsli

#31
Sitat fra: DeepFu på torsdag 10. desember 2020, klokken 09:53
Jeg sa jeg har ikke sett dokumentasjon, jeg har ikke bedt andre finne noe som helst. Men det vanlige er i alle fall at når man kommer med en påstand, så kan man også dokumentere den. Jeg har virkelig prøvd å finne ut hvorfor det er så mye dyrere med elektrisitet enn fossilt drivstoff. Og det er mange som synser mye om hva en hurtiglader koster, for eksempel. Men det er kul umulig å finne en pris som faktisk kan spores tilbake til en produsent, jeg har i alle fall ikke funnet det. Det er nok av "eksperter" som mener de koster alt fra 250k til 750k pr stykk. Det samme med en drivstoffpumpe, er den dyrere eller billigere enn en lader? Og det påstås at Tesla sponser meg, og da implisitt, at hver eneste ladesesjon er et tapsprosjekt for dem. Det har jeg heller ikke funnet noen dokumentasjon på, men det brukes som forklaring på hvorfor de andres ladepris er "riktig". Og hvis det er fornuftig at elektrisitet koster det det gjør, så begriper jeg ikke at fossilt drivstoff kan selges så billig som det da gjør, når man tar høyde for alt som skal skje før den dieselen havner på tanken opp mot det som skjer fram til elektrisiteten havner på batteriet.
Og det er ikke det at jeg er så jævlig gnien og ikke vil betale for å bruke bilen, men i mitt hode vil lavere priser føre til økt bruk, som gir økt utbygging, økt konkurranse på brukervennlighet, noe som gir økt stabilitet, som forhåpentligvis akselererer overgangen fra fossilt til elektrisk.
Men det er tydeligvis helt feil tankegang.

Jeg vil igjen anbefale deg å bruke en halvtime på å sette deg inn i de reelle kostnadene.

Bensin kostet i snitt 14,55 de siste 3 mnd, og innholdet 9,1kWh.
Det gir 1,60/kWh som er 6% dyrere enn Tesla sin hurtiglading til 1,70/kWh.
Fossilbiler bruker 2-3x så mye energi som en elbil, så den reelle kostnaden er altså over dobbelt så høy.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Det første en bør gjøre er å gravlegge sammenligningen med bensin/diesel. Greit nok at både fossil og el brukes i personbiler, men det blir som å være frustrert over prisen på mais sammenlignet med smør. Det gir ingen mening å forsøke å forklare det ene med det andre.

Saktelading hjemme og hurtiglading på på langtur er også epler og pærer, men de ligner i det minste litt mer.

For Teslas del er de for øvrig tydelige (konkrete uttalelser) på at produsenter som vil ha tilgang til nettverket også må investere i det/betale en andel per bil. Det kommer da i tillegg til pris sluttkunde må betale per kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Så skal det heller ikke glemmes at Tesla har enorme praktiske og økonomisk fordeler i å produsere laderne selv.

De har allerede en superladerfabrikk i New York, men er nå i ferd med å bygge en ny superladerfabrikk i Kina, som vil ha kapasitet til å bygge 10 000 ladestolper pr år.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. desember 2020, klokken 14:43
Så skal det heller ikke glemmes at Tesla har enorme praktiske og økonomisk fordeler i å produsere laderne selv.
Akkurat. Jeg vil tro Tesla ligger godt under halvparten av det bkk m.fl. betaler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Tesla sine kostnader er vesentlig lavere enn andre produsenter siden de kan bruke samme utstyr til flere forskjellige ting. Supercharger v1 og v2 var 12 ladere fra Model S koblet sammen, og v3 er inverter/likeretter/lader fra energilagringsløsningene deres.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Myrvang

Dyrt å hurtiglade, men når jeg drar på hytta (en gang i fremtiden, den er i Sverige) koster det meg ca 200 i hurtiglading med Evalia 40 kW. Et stopp hver vei, ser jeg kommer på mellom 90 og 100,- pr lading. 250 km hver vei. Med dieselpurka kommer det på ca 500,- i diesel og 200,- i bom, totalt ca 700,-. Med elbil koster det 8,- å kjøre gjennom Oslo 2 ganger, ca 40 i strøm hjemme og ca 200 i hurtiglading, totalt omtrent 1/3 av kostnaden. Kjører 20.000 km i året og har snart spart inn laderen vi satt inn i brl i sommer til 25.000,-

De gangene jeg kjører langt har jeg råd til hurtiglading, selv om enhetsprisen er høy der og da. Regner man over hele året er det fortsatt billigere med elbil for de fleste.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA