Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av golo, torsdag 03. desember 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

Trond.m

#135
Har heller ikke fått VIN nummer,selv om bilen er ferdig produsert og sendt fra fabrikk.

Siste: Fikk VIN nummer nå  :+1:

Luna

Det er egentlig bra at bilen er forsinket. Rett på med sommerdekk og bedre føre å bli kjent med bilen. Men noen sier langt uti april. Håper ennå på mars :)

Luna

Jeg snakket med selgeren av bilen. Det jeg fikk høre var at vi som bestilte først ikke får bilen først. Bilene våres er produsert og skal få oppdatering av softwaren. De som bestilte senere får bilen produsert og sendt rett ut til kundene. Det syntes jeg var en merkelig prioritering. Det var ikke sikkert at jeg får bilen før påske. Bilen ble bestilt i september. Andre med samme erfaring fra selger.

unik42

Merkelig prioritering, ja. Jeg har gratis leiebil fra Møller, så det blir jo enda billigere bilhold fremover.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

magfred

Sitat fra: Luna på fredag 26. februar 2021, klokken 11:15
Jeg snakket med selgeren av bilen. Det jeg fikk høre var at vi som bestilte først ikke får bilen først. Bilene våres er produsert og skal få oppdatering av softwaren. De som bestilte senere får bilen produsert og sendt rett ut til kundene. Det syntes jeg var en merkelig prioritering. Det var ikke sikkert at jeg får bilen før påske. Bilen ble bestilt i september. Andre med samme erfaring fra selger.
Jeg bestilte også i september ifjor, og iflg min selger skal ikke min bil produseres før neste fredag (skulle opprinnelig gått i produksjon uke 6). Det virker derfor som at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom når man bestilte og når bilen blir produsert/levert. Mulig det er forskjell på 1st og 1st Max, jeg har i hvert fall bestilt en Max.

Selger turte ikke love levering innen påske, selv om han nevnte det samme som er skrevet tidligere her, at de bilene som produseres nå sendes ut forløpende mens allerede produserte biler havner i "oppdateringskø" før de sendes til Norge.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Luna

Kanskje forskjell på hvilken farge. Jeg har bestilt gul bil. Det er helt OK at den kommer i mars og ikke i februar. Rett på med sommerdekk så kan jeg lære å bruke bilen på fine veier. Blir det isete vei tar jeg bare gamlebilen. Men vil jo gjerne ha gul bil til påsken :)

Trond.m

#141
At de første skal bli de siste er vanlig VW / VAG strategi der det ut til. Men med en kontrakt med «siste levering» i dag - uke 8, så må det jo ha noen følger. Min bil ligger ute for salg, og det er begrenset hvor lenge jeg vil være fotgjenger.

ENTO

Sitat fra: Trond.m på fredag 26. februar 2021, klokken 15:07
At de første skal bli de siste er vanlig VW / VAG strategi der det ut til. Men med en kontrakt med «siste levering» i dag - uke 8, så må det jo ha noen følger. Min bil ligger ute for salg, og det er begrenset hvor lenge jeg vil være fotgjenger.
Det står i bibelen det: Matteus 20:16 at de første skal bli de siste og de siste skal bli de første.  :D

Trond.m

Ha,ha...ja Møller menigheten har en sterk forankring i Matteus-evangeliet 😉

Roy Aasen


Houseman

Her kan man følge med på skipet som frakter bilene til Drammen:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:299721/mmsi:255801570/imo:9131967/vessel:AUTOPROGRESS

Skipet er på vei tilbake til Tyskland forbi Danmark i skrivende stund.

Trond.m

#146
Sitat fra: Houseman på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:48
Her kan man følge med på skipet som frakter bilene til Drammen:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:299721/mmsi:255801570/imo:9131967/vessel:AUTOPROGRESS

Skipet er på vei tilbake til Tyskland forbi Danmark i skrivende stund.
Hjelper ikke å følge med på båten når biler produsert i 2020 står å støver ned (og ruster ?) på en opplagringsplass et eller annet sted 😥

Det er foruroligende stille fra Møller og forhandlerne om kundeleveringer. Hvis de fortsatt har planer om å starte kundeleveringer i mars, så må de kunne bekrefte at programvaren er klar. Og det naturlige fra en kundes ståsted er at leveringer så langt det er mulig er i henhold til ordredato eller produksjonsdato. Millimeter-nøyaktighet er umulig, men biler produsert i 2020 bør jo prioriteres ved oppdatering og forsendelse.

ihaal

#147
Jeg har fått indikert levering i løpet av mars.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Storg

Sitat fra: Trond.m på lørdag 27. februar 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Houseman på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:48
Her kan man følge med på skipet som frakter bilene til Drammen:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:299721/mmsi:255801570/imo:9131967/vessel:AUTOPROGRESS

Skipet er på vei tilbake til Tyskland forbi Danmark i skrivende stund.
Hjelper ikke å følge med på båten når biler produsert i 2020 står å støver ned (og ruster ?) på en opplagringsplass et eller annet sted

Det er foruroligende stille fra Møller og forhandlerne om kundeleveringer. Hvis de fortsatt har planer om å starte kundeleveringer i mars, så må de kunne bekrefte at programvaren er klar. Og det naturlige fra en kundes ståsted er at leveringer så langt det er mulig er i henhold til ordredato eller produksjonsdato. Millimeter-nøyaktighet er umulig, men biler produsert i 2020 bør jo prioriteres ved oppdatering og forsendelse.
De bilene som nå går av samlebåndet har trolig riktig SW, og da er det jo bare å sende de til Norge for utlevering.  De bilene som er produsert før, må jo gjennom oppgraderingen. Og den må trolig gjøres på samme måte som id.3 blir tatt hos forhandler. Altså ganske manuelt. Dette vil ta tid. Og for VW er det viktigste å få levert flest biler og ikke nødvendigvis i riktig rekkefølge. Det er jo ikke sånn at de kan flytte kapasitet fra fabrikken ut for å oppgradere bilene som er ferdige. Da de blir oppgradert på en helt annen måte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

Det ville nok vært mulig for importøren å omfordele biler, siden det er et lite antall varianter. Kia gjorde det på denne måten med e-Niro. Men VW lar nok den enkelte biler følge bestiller helt fram til levering....bortsett fra at de trolig omfordelte en god del biler til Nederland før nyttår.

Nå tror jeg bilene har oppgradert programvare når status endres til sendt fra fabrikk. Det henger jo ikke på greip at bilen vår som ble produsert i uke 50 ikke fikk status «sendt fra fabrikk» før 19.2. Inntil da hadde den kode 7, ferdig sammensatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA