Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av golo, torsdag 03. desember 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

Bjoris

#60
Sitat fra: Olemann på fredag 08. januar 2021, klokken 18:15

Rabatter og forsinkelser er i alle fall gode nyheter for de som har sett seg lei på den såkalte "flippingen" og overpris.
Tipper det blir mange biler når proppen først trekkes ut, (når software funker, bilene står jo ferdig produsert) - så selv de som vil ha bil tidlig slipper handle 1 dag gammel bil på FINN til overpris :D

Vi får se hvordan ID4 1ST viser seg å være priset ifht de som kommer etterpå. I tillegg er det jo ett spørsmål om VW har klart å selge alle "sine" 1ST eller om dette blir lagerbiler sammen med de andre utgavene.

Jeg hadde tenkte å ha 1ST til AWD kom så jeg er spent på om vi snakker om stort eller lite verdifall, blir det stort så blir det ingen AWD, men hadde iallefall en stund tro på at 1ST var meget bra priset når en så mot Enyaq, men usikker når som det gis store rabatter på toppen, vi får håpe det bare var ett blaff for å få ut de siste bilene. Syns også det er rart at dette tilbudet bare er en butikk som gir...

Enig i at det neppe blir mye flipping slik dette har utviklet seg og det er jo bra, samtidig syns jeg flipping er greit også. Det er frivillig å kjøpe bil:)

Min erfaring med bilsalg er at svært mange som kjøper bil kjøper fordi den gml blir for dyr å fikse og da må de ha bil fort. Du kan få godt betalt for en ny bil om du tilfeldigvis har den klar i garasjen, men om forhandler har den samme bilen klar så faller grunnlaget bort for flipping. Det er jo en helt annen situasjon enn før da forhandler hadde +1 års leveringstid og du satt med den i garasjen, det gav fort +50 kNOK

turfsurf

#61
* slettet *
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#62
Er det noen som har fått beskjed om at bilen er ferdig produsert ?
Min bil som hadde produksjonsuke 50 står fortsatt pr. 26.1 bare med status 7 - ferdig sammensatt.  Ingen VIN nummer.

Det må da være et rimelig krav at man får vite estimert (ny) leveringsuke nå som det bare er 4 uker til mars. Forhandlerne får ikke vite noen ting, så jeg har ingen ting å utsette på forhandler.

Bjoris

Leste vel ett rykte på Facebook at datoene kommer neste uke. Min skulle også produseres uke 50, hvor ser du «ferdig sammensatt»? Min selger sier at ingen blir ferdigstilt i systemet før denne SW oppdateringen er gjort og det var den ikke på noen biler ifølge selger tirsdag 26.1 når jeg var innom.

Håper det blir før Påske!

Trond.m

Forhandleren sa at det stod det. Nå er det bare 3 uker til «siste levering» i kontrakten og da er det rimelig å forvente en dato.

Bjoris

#65
Sitat fra: Trond.m på søndag 31. januar 2021, klokken 10:45
Forhandleren sa at det stod det. Nå er det bare 3 uker til «siste levering» i kontrakten og da er det rimelig å forvente en dato.

Mange har passert siste levering i kontrakten for flere uker siden, jeg hadde selv uke 4. Det er ikke bra, men heller ikke noe spesielt lengre i elbilverden, veldig mange sliter med å holde disse leveringstiden da produktene ikke er spesielt ferdige, samme på Mach-E feks.

Dette hadde vært ett stort problem for selger dersom alternative produkter stod klar hos andre, men slik det er i dag om du ikke vil ha ENiro eller en hybrid, har ikke vi kjøper mye alternativ så det beste en kan gjøre er å be om leiebil om det kniper

hakotorg

Snakket med min forhandler i dag. Bilen min er ferdig produsert men venter siste klargjøring, med andre ord software update. De skulle få de første kunde og demobilene i starten av mars, ingen info om når min bil kommer, men forhåpentligvis Mars. De hadde også en visningsbil på vei. Sto på havna i Tyskland nå så den skulle være her om et par ukers tid.

Trond.m

#67
Det er ekstremt skuffende at ikke Møller kan gi bedre forutsigbarhet. Det er ikke første gang jeg opplever Møller Bingo...når man får gevinst er helt i det blå.

Bestiller man derimot en BMW så får man raskt estimert leveringsuke. Har kjøpt 10-12 BMW og de har hittil tilgode å levere senere enn oppgitt uke.
Kjenner en som bestilteq iX3 i november med estimert produksjon uke 3 og estimert levering uke 17. Nå har de fått VIN nr, og kan laste ned instruksjonsboken til bilen på norsk. De kan gå inn i en database og får ut informasjon om at bilen ble sjekket ut fra fabrikk 25.1 og de kan se eksakt konfigurasjon og utstyr på bilen. VW har mye å lære 😯

hELgenen

Sant nok..men vi får trøste oss med at Skoda eierene også må vente..og leveringstiden på Ford Mach e er heller ikke god om dagen..Og TMY fra Berlin i år virker jo mer som et eventyr

Trond.m

Jo da, men det er jo synd at vi må sammenlikne VW / Møller med de dårligste i klassen.

Tjafsaren

Er ikke vw/møller blant de dårligste i klassen? :P

Trond.m

Sitat fra: Tjafsaren på mandag 01. februar 2021, klokken 18:46
Er ikke vw/møller blant de dårligste i klassen? :P
Vet ikke, men de likner veldig 😎

magfred

#72
Snakket med forhandler igår, og det virker som at det ikke nødvendigvis er noen direkte sammenheng mellom når man har bestilt og når bilen produseres. Jeg bestilte 29.09.20, og min bil skal visstnok produseres il.a. februar. Ser at andre som har bestilt både samtidig og senere enn meg har fått info om at deres ble produsert rundt jul, men mulig det henger sammen med utstyr og farge (jeg har max og grå)?

Ellers spurte jeg også litt rundt vinterdekk nå som det er lagt ut priser for andre modeller enn 1st. Slik det har sett ut fram til nå har jeg antatt at lanseringspakkene for vinterdekk kom med lik dimensjon foran og bak siden det kun er beskrevet en bredde for enten 19" eller 20". De nye prislistene viser dog at det er ulik bredde foran og bak på de andre modellene med 77kWh batteri, og i følge forhandler gjelder det samme for 1st og 1st max (selv om prislistene altså antyder noe annet). Dvs at det er 235 bredde foran og 255 bak også på vinterdekkene.

Ikke helt lett å bli klok på hva som gjelder når prislistene gir inntrykk av en ting og forhandler noe annet, men får kanskje vente med å bestille hurtigkjetting til bilen faktisk er her :) Mulig noen andre har sjekket dette med sin forhandler?

Til slutt kan jeg nevne at forhandler også mente at visningsbiler kunne komme allerede om et par uker, noe som passer med at andre har nevnt uke 6 her. Dette er altså biler som kun kan stilles ut og prøvesittes, ikke kjøres. Demobiler for prøvekjøring kommer sammen med kundebiler i mars (fikk ikke vite noe mer spesifikt om når i mars dette var).
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Trond.m

Da de åpnet for bestilling valgte min forhandler blant biler som allerede var i bestilling og produksjonsbekreftet. Forhandlere som la inn en helt ny bestilling ville få senere produksjon. Det er nok det som gjør at produksjonstid varierer.

Luna

Jeg har fått beskjed om at bilen ikke kommer før i mars. Den skulle komme mellom uke 3-8. Men noen sier at de vet at bilen er produsert etc. Hvor finner man informasjon om bilen og når den blir/er produsert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA