Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: Contango på søndag 10. januar 2021, klokken 17:46
https://insideevs.com/news/465093/tesla-voltage-capping-panasonic-battery-packs/

Ser ikke at han sammenligner mot LG batteriet(?), gjenstår bare å se om LG batteriet viser 4,2V cellespenning for å bekrefte dette. Dersom det stemmer er det helt tydelig at LR Panasonic batteriet er softcappet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

#361
Jo, 11:25.

Edit: et par, tre ting fra videoen.
- Capping av Panasonic batteriet for å få samme nettokapasitet
- flere kwh tilgjengelig på 4,16v på det nye Panasonic batteriet vs det gamle, så muligens er det fire batterier - det gamle Pansonic, den nye «lille» Panasonic som er litt større enn det gamle, det nye «store» Panasonic på P, og LG.
- hvordan kan WLTP øke på ny Tesla når netto Kwh er vesentlig færre og WLTP testen er uten varmeapparat. (Er den?)
- mindre degradering på Panasonic siden man aldri lader til 4,2v


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Takk, ble så mye tullprat på slutten så fikk ikke den med meg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

emmern



Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 20:58


Dette er min nye hobby, istedenfor å fortelle det samme igjen og igjen så siterer jeg meg selv til alle de som er for triggerhappy på å svare til å lese tråden.

hva mener du med det?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Marre

Hei, kjapt spørsmål, er det flere her som har problemer med at power limit på Tm3P 2021?altså at prikkene kommer allerede rundt 30-40%? Forvarmer bilen godt, spesielt nå i dette været, men etter å ha kjørt en stund og den kommer rundt 30% så kommer prikkene. Tesla mente de var klare over dette, og er et kjent problem som de skal prøve å løse på en oppdatering! Jeg ser også på videoene til TB, at hans Wt/km som regel alltid ligger rundt 155-170, hvordan? Jeg ligger nesten aldri under 180-190, selv med forvarming av batteri osv.. ville bare høre med dere hva man gjør på vintertiden for å ikke bruke så mye energi og miste rekkevidde, er første vinter med Tesla. På forhånd takk!


Almis

Sitat fra: Marre på lørdag 13. februar 2021, klokken 14:19
Hei, kjapt spørsmål, er det flere her som har problemer med at power limit på Tm3P 2021?altså at prikkene kommer allerede rundt 30-40%? Forvarmer bilen godt, spesielt nå i dette været, men etter å ha kjørt en stund og den kommer rundt 30% så kommer prikkene. Tesla mente de var klare over dette, og er et kjent problem som de skal prøve å løse på en oppdatering! Jeg ser også på videoene til TB, at hans Wt/km som regel alltid ligger rundt 155-170, hvordan? Jeg ligger nesten aldri under 180-190, selv med forvarming av batteri osv.. ville bare høre med dere hva man gjør på vintertiden for å ikke bruke så mye energi og miste rekkevidde, er første vinter med Tesla. På forhånd takk!

Samme!
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

sidprinos

Sitat fra: Marre på lørdag 13. februar 2021, klokken 14:19
Hei, kjapt spørsmål, er det flere her som har problemer med at power limit på Tm3P 2021?altså at prikkene kommer allerede rundt 30-40%? Forvarmer bilen godt, spesielt nå i dette været, men etter å ha kjørt en stund og den kommer rundt 30% så kommer prikkene. Tesla mente de var klare over dette, og er et kjent problem som de skal prøve å løse på en oppdatering! Jeg ser også på videoene til TB, at hans Wt/km som regel alltid ligger rundt 155-170, hvordan? Jeg ligger nesten aldri under 180-190, selv med forvarming av batteri osv.. ville bare høre med dere hva man gjør på vintertiden for å ikke bruke så mye energi og miste rekkevidde, er første vinter med Tesla. På forhånd takk!
Jeg har bestandig power limit ( 3-6 prikker ) når det er mange minus ute på min M3P 2021 .Tros at bilen er parkert i oppvarmet parkeringshus. Husker ikke sist jeg kjørte uten at det kommer prikker ..
Tesla 3P
Registrering 27.12.2020

ladov

Jeg tror dette er noe av det som gir problemer med varmepumpa. Disse bilene kommer med octovalve og varmepumpe, noe som kan utnyttes for å flytte spillvarme fra batteriet til kupeen. Problemet ser ut til å være at bilen er alt for ivrig etter å flytte varme *ut* av batteriet. Da kjører bilen med forholdsvis kaldt batteri og det gir lavere effekt, både på kjøring å lading.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kim-

Ja, det stemmer. Foreløpig må en vente på SW oppdatering da varmen går til kupeen. LG batteriet har vist seg å være bedre der. Se teslabjørn sine 90-10% acceleration mellom Panasonic og LG
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Marre


lars667

Er det nå noen enighet om Panasonic-batteriet i 2021 LR er det samme (men cappet?) som i 2021 performance? Har ikke noe powerlimit på min LR når jeg starter etter 15-20 min oppvarming i ca -20. Litt når det kryper ned til -25-30 er det nok, hvis jeg ikke setter forvarming på enda litt lenger.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Lars667 :+1: ja det er slik jeg har forstått det ut fra dialogen på tesla forum og reddit. Men man kan jo ikke være sikker før Elon selv twittrer og bekrefter dette. Men det skjer nok aldri. Det var bedre i gamle dager med merkelapp/tags på batteri front enden og spesifisert informasjon. Nå blir det mye hemmelighets kremmeri... men men det er ytelse man betaler for og ikke merke eller levandør info på delkomponentene. Slik er det bare.. jeg tror dette ordner seg ila vår/sommer så neste vinter blir fin.

"Er det nå noen enighet om Panasonic-batteriet i 2021 LR er det samme (men cappet?) som i 2021 performance?
"

marcob

Har LR med panasonic, kan ikke si at jeg har merket noe særlig til ytelsesbegrensninger. Det eneste var kanskje da jeg på torsdag morgen kjørte uten forvarming etter at bilen hadde stått i minus 20..

trykkertor

Sitat fra: Marre på lørdag 13. februar 2021, klokken 14:19
Hei, kjapt spørsmål, er det flere her som har problemer med at power limit på Tm3P 2021?altså at prikkene kommer allerede rundt 30-40%? Forvarmer bilen godt, spesielt nå i dette været, men etter å ha kjørt en stund og den kommer rundt 30% så kommer prikkene.
Til sammenligning så oppførte vår Model 3 LR 2019 mars seg slik i går.
Vær. Tørt -8 til -12 i kjøreområdene.
Kom ut til kald bil 34% på batteriet.
Effektprikker helt ned til venstre side av det rattsymbolet. Bilen føltes som en sløv bensinbil hva motorkraft angikk.
Kjørte 15km til butikken. Handlet, kjørte 15km hjem igjen.
Da var det 22% igjen på batteriet, og kun 4 prikker effektbegrensning helt til høyre på skalaen.
Tok en 0 - 80km/t akselerasjon og det var rikelig med futt og fart i bilen. Reiv godt slik som Model 3 typisk gjør.

Bjørn Nyland la vel helt nylig ut video hvor han sammenligner akselerasjon mellom Long Range og Performance, hvor Long Range vinner i disse tider og temperaturer.


https://www.youtube.com/watch?v=N2s71w2W9UA

turfsurf

Prøvde å få svar fra Tesla om hva slags batteri det er i den som vi skal motta 1/3. Fikk beskjed om at det eneste h*n kunne finne ut om batteriet var "et 74D batteri". Kan det referere til netto kapasitet, og i så fall er det ett LG batteri?

Fikk i det minste bekreftet nye lykter, men LG batteriet er jeg skeptisk til...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA