Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:21
Trenger jo strengt tatt ikke alle hestekrefter i dette vær, men likevel litt kjedelig å se power limit alerede ved 41% på nye 2021 M3...
I hvert fall på min TM3P så merker jeg det mest over 60km/t, og det er som regel der jeg "trenger" det.
0-60 er fordi det er gøy (eller fordi du fant en luke i rundkjøringen på Carl Berner), 60+ er forbikjøringer.

knegg

Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:21
Trenger jo strengt tatt ikke alle hestekrefter i dette vær, men likevel litt kjedelig å se power limit alerede ved 41% på nye 2021 M3...

En ting er å trenge de, men det er en annen ting er å ha betalt for det.
2020 Model 3

Alexander Lüthi

Sitat fra: knegg på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:25
Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:21
Trenger jo strengt tatt ikke alle hestekrefter i dette vær, men likevel litt kjedelig å se power limit alerede ved 41% på nye 2021 M3...

En ting er å trenge de, men det er en annen ting er å ha betalt for det.

Absolutt, helt enig. Var ikke ment som forsvar til tesla, tvert imot. Jeg oppdaget dette idag på min LR. Ikke performance, men fortsatt litt surt...

Kim-

Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Alexander Lüthi

Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...

ladov

Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:25
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...
Power limit? Hva mener du, at du ikke får fullt pådrag når batteriet nærmer seg tomt?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Alexander Lüthi

Sitat fra: ladov på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:25
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...
Power limit? Hva mener du, at du ikke får fullt pådrag når batteriet nærmer seg tomt?

Ja, får ikke hentet ut full effekt fra batteriet. På min SR+ opplevde jeg ikke dette før rundt 10% soc.

ladov

Sitat fra: Alexander Lüthi på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:06
Sitat fra: ladov på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:25
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...
Power limit? Hva mener du, at du ikke får fullt pådrag når batteriet nærmer seg tomt?

Ja, får ikke hentet ut full effekt fra batteriet. På min SR+ opplevde jeg ikke dette før rundt 10% soc.
Det er da ganske normalt er det ikke? Effekten synker både når batteriet tømmes og når det blir kaldere. Det er bare kjemi.. Lavere SoC gir lavere spenning mens lav batteritemperatur øker den indre motstanden i batteriet.

Motsatt, skal du ha virkelig full fres bør batteriet være fulladet og varmt. ;)

Ikke-performance modellene har gjerne software begrensninger som begrenser maks-effekt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

helge89

Tror ikke jeg har fått lov til å kjøre uten power limit med min Performance, annet enn et par ganger direkte etter superlading e.l.

Selv med 90% og +2 grader, blir det redusert med 3 prikker.

thebadger

Sitat fra: helge89 på fredag 08. januar 2021, klokken 00:11
Tror ikke jeg har fått lov til å kjøre uten power limit med min Performance, annet enn et par ganger direkte etter superlading e.l.

Selv med 90% og +2 grader, blir det redusert med 3 prikker.
+2 er ganske kaldt for batteriet, hvor lenge har du forhåndsvarmet?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

lars667

Apropos manual, det burde kanskje snart være på tide med en revisjon som også omfatter refresh-bilene? Mye som står i den angående oppvarming osv. vil jeg tro er direkte feil?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Mondeo

Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 00:02
Sitat fra: Alexander Lüthi på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:06
Sitat fra: ladov på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:25
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...
Power limit? Hva mener du, at du ikke får fullt pådrag når batteriet nærmer seg tomt?

Ja, får ikke hentet ut full effekt fra batteriet. På min SR+ opplevde jeg ikke dette før rundt 10% soc.
Det er da ganske normalt er det ikke? Effekten synker både når batteriet tømmes og når det blir kaldere. Det er bare kjemi.. Lavere SoC gir lavere spenning mens lav batteritemperatur øker den indre motstanden i batteriet.

Motsatt, skal du ha virkelig full fres bør batteriet være fulladet og varmt. ;)

Ikke-performance modellene har gjerne software begrensninger som begrenser maks-effekt.

Litt av greia her er vel at de gamle bilene med Panasonic batteri holdt batteritemperaturen på 20-30 grader, og da fikk man ikke powerlimit før det var nesten tomt.
De nye bilene med Panasonic batteri og varmepumpe suger varmen ut av batteriet så det bare holder 14 grader under bruk. Da får man powerlimit allerede ved 50% tydeligvis.

LG batteriet ser ut til å ha mere kobolt eller noe og klarer fint å levere Power selv ned til bare ett par plussgrader. Mye bedre batteri å ha kombinert med denne Octovalve pumpen.


helge89

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 06:14
Sitat fra: helge89 på fredag 08. januar 2021, klokken 00:11
Tror ikke jeg har fått lov til å kjøre uten power limit med min Performance, annet enn et par ganger direkte etter superlading e.l.

Selv med 90% og +2 grader, blir det redusert med 3 prikker.
+2 er ganske kaldt for batteriet, hvor lenge har du forhåndsvarmet?

Selv med forvarmet batteri, faller temperaturen såpass fort med varmepumpa at det blir redusert til tre prikker ganske fort underkjøring igjen.

emmern

Akkurat. Den ser ut til å suge ut varmen fra batteriet for å bruke det i kupeen. da hjelper det lite med forvarming med mindre du vil bruke batteriet som varmeflaske
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA