Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Speeder på lørdag 02. januar 2021, klokken 12:10

Javel, og økt forbruk gir ikke kortere rekkevidde? Snedig.
Kjører du en kort tur vs en lang en har du mere igjen på batteriet etter den korte turen. Men har høyere forbruk.
Hvilke poeng er det du prøver å få frem?!? Det ble spurt om  rekkevidde totalt for bilen etter å ha kjørt en kort tur hvor bruker regner seg frem til kort rekkevidde basert på den ene kort turen....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Contango

Sitat fra: Stiann på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Panasonic batteriet trenger mer varme enn LG. Må programmeres bedre av Tesla og kommer til å skje.
det kommer nok til og skje, men med lg slipper du og forvarme til hurtiglader. Du vil og ha mye bedre power og regen vos du ikke forvarmer før du skal ut og kjøre
Vi har jo Panasonic i vår bil. Fungerer helt fint, det. Er jo ikke et problem med manglende kraft eller at regen er lav når kaldt. Kjører liksom ikke null til hundre ut av garasjen eller på fjellveier. Må ikke lage problemer av noe som ikke er det. Problemet på de nye Panasonic bilene er bruken av spillvarmen fra batteriet ved lavere SOC, og det må programmeres bedre. Men kan godt tenkes at LG batteriet vil være et mer effektivt batteri for lading vinterstid. Fikk ikke topphastighet ved lading i jula selv. Men om sommeren blir Panasonic best.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Stiann på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Panasonic batteriet trenger mer varme enn LG. Må programmeres bedre av Tesla og kommer til å skje.
det kommer nok til og skje, men med lg slipper du og forvarme til hurtiglader. Du vil og ha mye bedre power og regen vos du ikke forvarmer før du skal ut og kjøre
Vi har jo Panasonic i vår bil. Fungerer helt fint, det. Er jo ikke et problem med manglende kraft eller at regen er lav når kaldt. Kjører liksom ikke null til hundre ut av garasjen eller på fjellveier. Må ikke lage problemer av noe som ikke er det. Problemet på de nye Panasonic bilene er bruken av spillvarmen fra batteriet ved lavere SOC, og det må programmeres bedre. Men kan godt tenkes at LG batteriet vil være et mer effektivt batteri for lading vinterstid. Fikk ikke topphastighet ved lading i jula selv. Men om sommeren blir Panasonic best.
Jeg klarer ikke å få min 2021 TM3P over 70kW, selv etter 1 times kjøring og 25+ min precondition. Startet på 20-25% og avsluttet etter 18 minutter, fikk litt over 100km rekkevidde. Var kun 2 andre biler som ladet (Rygge), ingen på tvillingstasjonen.
Prøvde på nytt etter å ha hatt bilen inne i verkstedhall i halvannen time, temperatur var 13 grader, startet preconditioning og kjørte til Rygge. Ladet fra ~30%, opp til 70%, var aldri over 49kW. Ladet mellom 30 og 40 minutter. Spurte 2 andre eiere som var der, ene hadde 120kW på sin 2019 LR, andre hadde 90kW på sin (glemte å spørre årsmodell, var ikke 2021).

Contango

Sitat fra: thebadger på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:39
Jeg klarer ikke å få min 2021 TM3P over 70kW, selv etter 1 times kjøring og 25+ min precondition. Startet på 20-25% og avsluttet etter 18 minutter, fikk litt over 100km rekkevidde. Var kun 2 andre biler som ladet (Rygge), ingen på tvillingstasjonen.
Prøvde på nytt etter å ha hatt bilen inne i verkstedhall i halvannen time, temperatur var 13 grader, startet preconditioning og kjørte til Rygge. Ladet fra ~30%, opp til 70%, var aldri over 49kW. Ladet mellom 30 og 40 minutter. Spurte 2 andre eiere som var der, ene hadde 120kW på sin 2019 LR, andre hadde 90kW på sin (glemte å spørre årsmodell, var ikke 2021).
Det må være noe galt med batterivarmeren din. Mener også jeg så her inne at en fra Tesla hadde advart ved utlevering at det var et identifisert problem.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stiann

Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Stiann på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Panasonic batteriet trenger mer varme enn LG. Må programmeres bedre av Tesla og kommer til å skje.
det kommer nok til og skje, men med lg slipper du og forvarme til hurtiglader. Du vil og ha mye bedre power og regen vos du ikke forvarmer før du skal ut og kjøre
Vi har jo Panasonic i vår bil. Fungerer helt fint, det. Er jo ikke et problem med manglende kraft eller at regen er lav når kaldt. Kjører liksom ikke null til hundre ut av garasjen eller på fjellveier. Må ikke lage problemer av noe som ikke er det. Problemet på de nye Panasonic bilene er bruken av spillvarmen fra batteriet ved lavere SOC, og det må programmeres bedre. Men kan godt tenkes at LG batteriet vil være et mer effektivt batteri for lading vinterstid. Fikk ikke topphastighet ved lading i jula selv. Men om sommeren blir Panasonic best.
lager ikke noe problem, har Panasonic jeg og. Men så og si alle var veldig negative til lg batteriet og fler tok ikke imot bilen sin pga dette. Vil bare ha frem at lg ikke er så negativt som de fleste mente fra start av

Kim-

Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:58
Sitat fra: thebadger på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:39
Jeg klarer ikke å få min 2021 TM3P over 70kW, selv etter 1 times kjøring og 25+ min precondition. Startet på 20-25% og avsluttet etter 18 minutter, fikk litt over 100km rekkevidde. Var kun 2 andre biler som ladet (Rygge), ingen på tvillingstasjonen.
Prøvde på nytt etter å ha hatt bilen inne i verkstedhall i halvannen time, temperatur var 13 grader, startet preconditioning og kjørte til Rygge. Ladet fra ~30%, opp til 70%, var aldri over 49kW. Ladet mellom 30 og 40 minutter. Spurte 2 andre eiere som var der, ene hadde 120kW på sin 2019 LR, andre hadde 90kW på sin (glemte å spørre årsmodell, var ikke 2021).
Det må være noe galt med batterivarmeren din. Mener også jeg så her inne at en fra Tesla hadde advart ved utlevering at det var et identifisert problem.
Du kan ringe roadassistant eller nummeret som står på laderene. Gjorde det en gang da jeg fikk lav hastighet over flere ladeøkter, de leser av batteri temp osv og kan diagnotisere.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

Fant den men var ikke batterivarmeren.

Sitat fra: Toonster på onsdag 30. desember 2020, klokken 23:54
Fikk utlevert min 3 LR i Brumunddal.

Smooth som bare det, overlevering innendørs, god tid for inspeksjon og bilen er helt topp så langt.

Selger informerte om at enkelte biler hadde problemer med varmepumpen, som sviktet ca etter 250 km på de som var trøblete.

Så da er det bare å krysse fingrene
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

el-sprell

Sitat fra: thebadger på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:39
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Stiann på lørdag 02. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Panasonic batteriet trenger mer varme enn LG. Må programmeres bedre av Tesla og kommer til å skje.
det kommer nok til og skje, men med lg slipper du og forvarme til hurtiglader. Du vil og ha mye bedre power og regen vos du ikke forvarmer før du skal ut og kjøre
Vi har jo Panasonic i vår bil. Fungerer helt fint, det. Er jo ikke et problem med manglende kraft eller at regen er lav når kaldt. Kjører liksom ikke null til hundre ut av garasjen eller på fjellveier. Må ikke lage problemer av noe som ikke er det. Problemet på de nye Panasonic bilene er bruken av spillvarmen fra batteriet ved lavere SOC, og det må programmeres bedre. Men kan godt tenkes at LG batteriet vil være et mer effektivt batteri for lading vinterstid. Fikk ikke topphastighet ved lading i jula selv. Men om sommeren blir Panasonic best.
Jeg klarer ikke å få min 2021 TM3P over 70kW, selv etter 1 times kjøring og 25+ min precondition. Startet på 20-25% og avsluttet etter 18 minutter, fikk litt over 100km rekkevidde. Var kun 2 andre biler som ladet (Rygge), ingen på tvillingstasjonen.
Prøvde på nytt etter å ha hatt bilen inne i verkstedhall i halvannen time, temperatur var 13 grader, startet preconditioning og kjørte til Rygge. Ladet fra ~30%, opp til 70%, var aldri over 49kW. Ladet mellom 30 og 40 minutter. Spurte 2 andre eiere som var der, ene hadde 120kW på sin 2019 LR, andre hadde 90kW på sin (glemte å spørre årsmodell, var ikke 2021).

Har du kontaktet Tesla angående dette? Virker som noe er galt.
Har fått 140 kW på min P på V2, og startet med 25 % SoC. Kun kjørt Lillestrøm-Oslo-Nebbenes før det.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

thebadger

Sitat fra: el-sprell på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:21
Har du kontaktet Tesla angående dette? Virker som noe er galt.
Har fått 140 kW på min P på V2, og startet med 25 % SoC. Kun kjørt Lillestrøm-Oslo-Nebbenes før det.
Har lagt det inn i service, men regner ikke med de gjør noe med det. Hadde samme på min første TM3, de insisterte på at de ikke fant noen feil ved diagnostikk. Nummer to ladet som forventet, men er nå tilbake i sneglefart på nummer tre

emmern

OMG treg lading på nye 2021 82 kWh Panasonic! Nye Performance lader tregere enn en 2019 LR. LG-batteriet var allerede dårlig (men bedre i kulda).

https://www.youtube.com/watch?v=Zx59coh_8I4

Dette må jo være noe feil i software, det kan ikke være sånn at nye performance ikke greier å nå 250 kW engang.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

sigurdi

Her er info jeg har fått lest ut på de bilene jeg har hatt innom.
3P som det er lagt ut info fra sto i min garasje og lånte utstyr av meg for å hente ut batter data.
Jeg fikk erfare hvordan varmpumpen oppførte seg da kupe varme sto på mens jeg jobbet.
Er stille når energi henters fra batteri kretsen, er da energi flytting mellom to veske/veske varmevekslere og støyer ganse heftig når man henter fra uteluft (radiator).
Støyer nesten mer en egen X når AC står på max på sommeren, som et lite jettfly.


Model 3 Performance 2021 i Norge er levert ut med det nye 82kWh batteriet.
   - Dette har software problem som gir lave effekt, bør ikke kjøre under 10% SOC da fare for at BMS bommer så du stopper, ser det på svært agresiv effekt begrensning.
Jeg tenker at BMS ikke har fått oppdatert god nok software for å håntere det nye Panasonic batteriet og bommer på rest verdier. Effekt uttak er nok også strupet her sammen med temp krav osv.

Model 3 Long range 2021 er levert ut med LG, Panasonic 77.8 (eldre) og noen av de siste med det nye 82kWh batteriet.
   - Mode 3 2021 med standard Panasonic lader med 200kW+ på V3 (guttungen ladet sin etter kjøring fra Lillestrøm til Drammen og fikk 220kW)
SuC var satt til destinasjon fra start og varmet så det holt etter.

Varmepumpe problematik.
Det er et stort software problem på alle 2021 modellene men dette vises best på de med Panasonic batteriet.
Varme pumpen tar som oved regel varme fra væsek sløyfa til batteri/motor og ikke fra register for luft.
Med heller dålig styring så bruker man mer energi en man har av spillvarme nå når temperaturen er under 0C i store deler av landet.
Dette gjør at man kjører rundt med 10-15C på batteriet og kommer til Superlader med kanskje 20-25C om man kjører SuC som destinasjon.

Resultatet ser man på lade effekt.

Alle problem over kan Tesla fikse med software og styring, men varmepupe uten elektrik backup vil gi noe ræva opplevelse mittvinters, men vil gi god besparesle på vår/høst temperaturer der man utnytter spill varme som mellers hadde gått tapt.

Bare å glede seg til man får tatt energi fra uteluft og må avrime og dermed kjøre anlegget som AC og varme opp registeret for å få bort ising.

Man vil neppe se noe energi besparelse nå med gode vinter temperaturer da det ikke er nok spillvarme å benytte seg av og virknings graden synker på varme pumper også når man tar fra uteluft i minus grader.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Alexander Lüthi

Hentet LR 30/12.
På tur Lillehammer -Oslo fikk jeg aldri full regen, og fikk power limit ved 32%... Ute-temp -8 - -2, kjøring på motorvei. Har ikke fått vognkortet, men regner med at jeg har fått Panasonic batteri. Ca 550km ved 100% soc

Marre

Første elbil kjøp hos meg, en Tm3p, hentet ut 29.des, og skal få montert tesla lader hjemme, det jeg lurte på da, hvor lang tid tar det å lade fult en tesla model3? La oss si feks fra 20% til 80% som tesla mener holder for dagligbruk. På forhånd takk! Jeg har 32A kurs,

emmern

Sitat fra: Marre på søndag 03. januar 2021, klokken 23:54
Første elbil kjøp hos meg, en Tm3p, hentet ut 29.des, og skal få montert tesla lader hjemme, det jeg lurte på da, hvor lang tid tar det å lade fult en tesla model3? La oss si feks fra 20% til 80% som tesla mener holder for dagligbruk. På forhånd takk! Jeg har 32A kurs,
den lader 11 kW max. så 5-6 timer?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

ToWalkOrDrive

#314
Sitat fra: emmern på mandag 04. januar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: Marre på søndag 03. januar 2021, klokken 23:54
Første elbil kjøp hos meg, en Tm3p, hentet ut 29.des, og skal få montert tesla lader hjemme, det jeg lurte på da, hvor lang tid tar det å lade fult en tesla model3? La oss si feks fra 20% til 80% som tesla mener holder for dagligbruk. På forhånd takk! Jeg har 32A kurs,
den lader 11 kW max. så 5-6 timer?

Det kommer vel litt an på antall faser huset har...og så er det vel litt viktig å tenke på hvor mange amp hovedsikringen har. Er en hel egen trå / underforum om Tesla lading....under Tesla. 1 fase 32 amp blir vel ca 7,4kW. Jeg har stilt inn min på 25Amp for å unngå at hovedsikringen går osv. Blir alltid fullt nok batteri neste morgen...har og 32A sikring...men 1 fase 63 amp hovedsikring.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA