Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helårsdekk «Recharge dekk» gode nok?

Startet av n0rpan, tirsdag 23. mars 2021, klokken 18:41

« forrige - neste »

n0rpan

Hei!

Ser at Volvo tenkte endre slik at på Care By Volvo (abonnement hvor «alt inngår») at bilen nå kun skal kjøres på helårsdekk.. meget skeptisk, er disse dekkene gode nok året rundt i Oslo og helgeturer på fjellet i Trysilområdet gjennom vinteren? Ser de blir kritisert samtidig som dekkene enda ikke er testet, noen som har mer informasjon om disse dekkene?

https://motor.no/bil/dekkekspert-kritiserer-volvos-elbil-valg/193389

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/278978/alla-helt-elektriska-volvobilar-kommer-att-levereras-med-recharge-dack-som-standard


Cem

Det er mulig å bestille med vinterdekk. Koster 300-400
ekstra hver mnd. Jeg valgte helårsdekk, vet ikke hvis de blir godt nok. Vi får se.

Egil Haugli

Helårsdekk vil for alltid være helårsdekk. Dette må man selv bedømme utifra hvor man kjører mest iløpet av vinteren. Her hvor vi bor saltes ikke veien og det kommer relativt mye snø når det først snør og jeg ville personlig ikke byttet bort det fantastiske grepet XC40'en får med gode vinterdekk.

Hanhijnn

"Helårsdekk" er dekk som er dårligere enn sommerdekk på sommeren, og dårligere enn vinterdekk på vinteren.  :-1:
Vet ikke hvor mye du verdsetter din og din families sikkerhet, men det er kanskje viktigere å slippe "peset" med å skifte hjul 2 ganger i året?
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

n0rpan

Sitat fra: Hanhijnn på torsdag 25. mars 2021, klokken 10:14
"Helårsdekk" er dekk som er dårligere enn sommerdekk på sommeren, og dårligere enn vinterdekk på vinteren.  :-1:
Vet ikke hvor mye du verdsetter din og din families sikkerhet, men det er kanskje viktigere å slippe "peset" med å skifte hjul 2 ganger i året?

Veldig enig med det du skriver her - men overrasker meg veldig at Volvo som står frem med mye innenfor sikkerhet og at "ingen skal dø i en ny Volvo" osv - derfor jeg virkelig stusset på at det også er Volvo selv som sier dette er godt nok i sin "Care By Volvo" når de selger biler i Norge, uten noen form av enkel løsning å få en oppmerksom på det, står bare at "alt er inkludert, ingen skjulte kostnader" og så hvis du virkelig ser behovet for vinterdekk så skal du kontakte kundeservice og manuelt legger de til mot kostnad på kr 400,-/mnd.

Hvis det var et amerikansk eller sør-europeisk bilfirma eller i land med "mindre vinter" så skull jeg avfeiet det som at de ikke kjenner til Norden... men Volvo? De må ju vite hva vinter er, og derfor jeg lurer på om det kanskje har blitt så bra at det faktisk gir mening? 

oivindg

Skulle vært artig å vite to ting:
- Hvor bra er helårsdekk nå?
- Hvor mange trenger noe bedre på vinteren?

Tipper det er ganske mange av kundene som kjører på bar asfalt 99% av vinteren.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Durango64

"Styr" unna mener jeg. Kun premium dekk ment for nordiske forhold for min del. Dekk bedre tilpasset tyngre elbiler er "på vei" 8)
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne


Øyvind.h

Har på ingen måte gjort mye research, ei heller vet jeg noe særlig om testen eller om dette er relevant for dekkene Volvo nå leverer, men det har visstnok kommer en ny type dekk som prøver seg i helårs-segmentet.


https://youtu.be/22pMODgh6bE

Kanskje det er all weather dekkk og ikke all season Volvo skal levere?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eSaab


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA