Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gir og smøring

Startet av Hamiso, tirsdag 01. desember 2020, klokken 13:04

« forrige - neste »

Hamiso

Veit det er mange postar om girproblem med trillingen, og diverse løysingar.
Mitt problem er litt annleis, trur eg.
Hadde nokre feilmeldingar tidlegare som eg fekk bort ved hjelp av eit analyseverkty.
Men litt seinare fekk eg ikkje satt giret i "drive". Har spraya girvelgaren under bilen i lang tid med 5-65, men ikkje fått noko betring med det. Tenkte at det kanskje er noko som må justerast eller strammast?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

engolf

Går alla de andra gir i?
Girvajern är utsatt för fukt och stöv på grund av däcksprut, spolning med högtryckstvätt med efterföljd smörjning kan oftast lösa problemet.
Vajern har en stövmansjett, pröv spraya 5-56 också där.
Justering tror jag inte behovs så länge du inte har bytt vajer.

Hamiso

Takk, Engolf!
Park, revers og nøytral fungerer, ja. Så det verka på meg som at det er ein slags slark, sidan den nedste, "drive" ikke blei aktivert. Skal sjå om eg får spylt.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Pastor1

Jeg strever med dette hver høst når det blir kaldere, og har normalt klart å smøre det lett opp. I år ble det ikke bra, snarere tvert i mot verre.

Tilslutt innså jeg at den eneste endringen fra tidligere år er bytte av smøremiddel. Jeg har brukt WD40 i høst. Jeg kjørte en runde med gode gamle rustløseren fra Biltema, en runde med tannbørsten på alle bevegelige deler, og vipps er den like god igjen! (bilen altså, ikke tannbørsten, den er skrot)  Det kan virke som at WD40+støv har laget en tjukk guffe som gjorde vondt verre, mens rustløseren løste opp.

Hvordan virker 5-56?
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

Bolfus

Teflonspray har tatt min fra å være helt stuck til å gli som ny. Hadde et par episoder i høst hvor jeg måtte ut av bilen og røske i den girarmen for å få bilen i P etter parkering.

Hamiso

Har hatt mitt problem sidan seinsommaren. Det har ikkje hjulpe med 5-56 så langt, pastor. Kanskje fordi eg og brukte wd40 i starten. Rustløysar er nok ikkje dumt. Og rådet om tannbørste høyrest bra ut. Så tenkjer eg vil ofre tennene mine nå...
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

engolf

Jag tror de allra flesta tunna oljor som wd40, 5-56 och liknande fungerar bra i förebyggande syfte, spraya lite då och då för att undvika framtida problem. När det väl har kommit så långt att gir inte går in på grund av att vajer/mekaniken kärvar fast måste man först bli kvitt problemet: bli av med rosten i rörliga komponenter. Tanborste, stålborste, eller högtyckstvätt (eller kombination av dessa) är några metoder som kan fungera, och sen självklart lite olja/fett för att forhindra fortsatt rostangrepp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA