Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 ble "Årets Bil"

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:00

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Polestar 2 vant knepent over Taycan:

https://www.dinside.no/motor/vant-igjen/73122429



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Maxwell_400

Vel fortjent, meget pen bil. Taycan er også en fantastisk bil men dyr, det skal godt gjøres å komme under 1.2 mill på denne med nødvendig utstyr, tror ingen av journalistene ville vært fornøyd med en ribbet utgave til 900k.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Thomas Parsli

Kriterier Årets bil 2021 (fra https://www.dinside.no/motor/du-kan-stemme-frem-arets-bil/72949032):

* Nye biler i det norske markedet
* Ikke facelift og nye motorvarianter med unntak av elektrisk
* Må være tilgjengelig for prøvekjøring høsten 2020
* Må inneha et bredt spekter av egenskaper
* Dette vektlegges: Miljøegenskaper, passiv og aktiv sikkerhet, pris, økonomi, pålitelighet, kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og leseravstemning

Jeg vil påstå at:
Taycan scorer ganske dårlig på "miljøegenskaper", "pris, "økonomi" og "praktisk bruk"
Polestar scorer dårlig på "pålitelighet" og "praktisk bruk" (bilen er ganske liten, til familier i nordisk størrelse).

ID.3 burde kanskje vunnet på totalen?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:47
Polestar scorer dårlig på "pålitelighet" og "praktisk bruk" (bilen er ganske liten, til familier i nordisk størrelse).

ID.3 burde kanskje vunnet på totalen?
ID.3 vil vel gjøre det dårlig på nøyaktig det samme som PS2 (og enda værre IMO):
- mye feil / uferdig
- upraktisk (lite bagasjerom, mangler hengerfeste, takstativ og AWD). Egner seg mest for DINKs eller som bil nr 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. desember 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:47
Polestar scorer dårlig på "pålitelighet" og "praktisk bruk" (bilen er ganske liten, til familier i nordisk størrelse).

ID.3 burde kanskje vunnet på totalen?
ID.3 vil vel gjøre det dårlig på nøyaktig det samme som PS2 (og enda værre IMO):
- mye feil / uferdig
- upraktisk (lite bagasjerom, mangler hengerfeste, takstativ og AWD). Egner seg mest for DINKs eller som bil nr 2.

Det er ganske oppsiktsvekkende at ikke VW id3 ikke vinner denne konkurransen. La oss håpe dette fører til at VW ser et sterkt behov for å lage et bedre produkt, uten alle de feil bilen har nå, et mer tiltalende interiør, mer tilhengervekt og lavere pris. Utrolig tabbe fra VW at ikke id3 vant!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:12
Det er ganske oppsiktsvekkende at ikke VW id3 ikke vinner denne konkurransen.
Ja, enig i at det er svakt av VW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:12
Det er ganske oppsiktsvekkende at ikke VW id3 ikke vinner denne konkurransen. La oss håpe dette fører til at VW ser et sterkt behov for å lage et bedre produkt, uten alle de feil bilen har nå, et mer tiltalende interiør, mer tilhengervekt og lavere pris. Utrolig tabbe fra VW at ikke id3 vant!

Spørs om det er så mange som legger så mye i dette.
Tidligere vinnere som kan nevnes er Opel Astra og Peugeot 3008..
Usikker på hva denne utmerkelsen har av betyning bortsett fra litt gratis markedsføring?

kodax

Ja, hva ligger egentlig av seriøsitet i slike kåringer? Her er hva daglig leder (hos importøren av Xpeng?) sier:
Sitat...kåret til ett av de beste bilkjøpene av NAF...
https://www.tv2.no/broom/11812191/
Siden NAF er blitt servicepartner til Xpeng, så er det jo kjempebra for NAF hvis folk kjøper den (og helst har mye problemer som genererer inntekter) :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Ofte er vinneren et godt kjøp..I år ble det litt merkelig da vinneren måtte tilbakekalle alle utleverte biler. De fleste  av dommerene brydde seg lite om det. Så neste år bør det dukke opp en haug med prototyper fra kina som kan slå hardt fra seg.


kodax

Det heter vel "Årets bil 2021" fordi det er den bilen man tror vil være det beste kjøpet (innenfor de gitte kriteriene) i året som kommer. Fallhøyden er jo temmelig stor, da problemer som eventuelt dukker opp naturlig nok ikke kan bli vektlagt. Nå er det jo ikke like spennende å lese om "gamle" biler, men det er jo først da man kan si noe om feks pålitelighet (som er ett av kriteriene). Egentlig burde vel navnet vært "(Kanskje) årets bil 2021"
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

1317142119

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. desember 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:47
Polestar scorer dårlig på "pålitelighet" og "praktisk bruk" (bilen er ganske liten, til familier i nordisk størrelse).

ID.3 burde kanskje vunnet på totalen?
ID.3 vil vel gjøre det dårlig på nøyaktig det samme som PS2 (og enda værre IMO):
- mye feil / uferdig
- upraktisk (lite bagasjerom, mangler hengerfeste, takstativ og AWD). Egner seg mest for DINKs eller som bil nr 2.

Det er ganske oppsiktsvekkende at ikke VW id3 ikke vinner denne konkurransen. La oss håpe dette fører til at VW ser et sterkt behov for å lage et bedre produkt, uten alle de feil bilen har nå, et mer tiltalende interiør, mer tilhengervekt og lavere pris. Utrolig tabbe fra VW at ikke id3 vant!
Det som er oppsiktsvekkende er at VW står så høyt hos forbrukerne. Jeg forstår absolutt at folk vurderer bilene deres opp mot andre, men at det skal være oppsiktsvekkende at VW ikke vinner forstår jeg ingen ting av.

Senest i dag kan man f.eks. lese i Broom at VW, Ford og Dacia selger de desidert dårligste bilene i Europa. Å være i samme bås som Dacia er ikke annet et enormt flaut.

Mao kan man forvente at VW ikke vinner, men så blir det oppsiktsvekkende når de gjør det. For da har de virkelig vist at de har jobbet med bilen.

Oddaa

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. desember 2020, klokken 15:11
Senest i dag kan man f.eks. lese i Broom at VW, Ford og Dacia selger de desidert dårligste bilene i Europa. Å være i samme bås som Dacia er ikke annet et enormt flaut.
Og om du leser videre og sjekker hvilke produsenter som leverer (dvs har levert for 3 til 11 år siden) de desidert beste bilene i Europa, så vil du se at VW er representert også der.

Uansett så tenker jeg at dette er bare sånn passe relevant for hva de får til med elbilsatsingen sin nå og fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

1317142119

Sitat fra: Oddaa på onsdag 02. desember 2020, klokken 23:26
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. desember 2020, klokken 15:11
Senest i dag kan man f.eks. lese i Broom at VW, Ford og Dacia selger de desidert dårligste bilene i Europa. Å være i samme bås som Dacia er ikke annet et enormt flaut.
Og om du leser videre og sjekker hvilke produsenter som leverer (dvs har levert for 3 til 11 år siden) de desidert beste bilene i Europa, så vil du se at VW er representert også der.

Uansett så tenker jeg at dette er bare sånn passe relevant for hva de får til med elbilsatsingen sin nå og fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vet ikke hvilken nettside du henviser til, men den artikkelen på Broom handler bare om bilmerker man skal styre unna. VW er representert med flest feil på nye biler (3-5 år), brukte biler (7-9 år) og godt brukte biler (opp til 11 år).

Derimot er det en annen artikkel som viser til hvilke biler som er desidert best. Der har VW en Kina-Porsche og en van som ikke selges i Norge som eneste biler på listen.

femail

At Porsche Taycan kan være med i konkurransen om årets bil/folkets bil, er helt hinsides.Spesiellt dersom man leser kriteriene. En bil som du neppe får under 900' til 1 mill. Latterlig.

Ingeniøren

Var det ikke Tesla M3 som skulle vinne denne - ha ha. Jammen godt man tok til vettet  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA