Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå skal man kunne abonnere på FSD

Startet av Motorwatt, søndag 20. desember 2020, klokken 15:41

« forrige - neste »

Contango

#15
FSD som abonnement kan være aktuelt for oss dersom noen av funksjonene blir gode nok. Men enda mer ser jeg etter at de splitter FSD opp i flere deler.  I dag synes jeg ingen av FSD funksjonene er tilfredsstillende og 80% ferdig blir bare 10-30% funksjonalitet. De siste 20 prosentene betyr alt, synes jeg. 100k er jeg ikke interessert i og tror heller ikke de kan forsvare. Men det jeg kunne vært interessert i var delfunksjoner som faktisk virker. Eksempelvis om bilen klarte å lære repetitive mønstre som å kjøre effektivt inn og ut av trange garasjer. Så jeg ser etter å kunne betale for 100% operative delfunksjoner fremfor en megahøy pris for en 90% operativ fullfunksjon. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

apehest

Sitat fra: Contango på mandag 21. desember 2020, klokken 12:14
FSD som abonnement kan være aktuelt for oss dersom noen av funksjonene blir gode nok. Men enda mer ser jeg etter at de splitter FSD opp i flere deler.  I dag synes jeg ingen av FSD funksjonene er tilfredsstillende og 80% ferdig blir bare 10-30% funksjonalitet. De siste 20 prosentene betyr alt, synes jeg. 100k er jeg ikke interessert i og tror heller ikke de kan forsvare. Men det jeg kunne vært interessert i var delfunksjoner som faktisk virker. Eksempelvis om bilen klarte å lære repetitive mønstre som å kjøre effektivt inn og ut av trange garasjer. Så jeg ser etter å kunne betale for 100% operative delfunksjoner fremfor en megahøy pris for en 90% operativ fullfunksjon.

Enig. Kona mi ønsker seg autopark.
Likevel er det fullt forståelig at de ønsker å selge dette som en samlet pakke, men for meg personlig er ikke verdien der.

Motorwatt

Tesla har solgt FSD siden 2016. Salgssummen er blitt satt på en egen konto, og kan føres til inntekt etterhvert som den blir ferdigstilt. Hvilke kriterier som legges til grunn for dette, er ukjent. Hvis vi sier at FSD i snitt har hatt en pris på 25K, og sier at 20% av alle Teslaer har FSD (100.000), vil det si at det på den kontoen har stått 2.5 milliarder.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Som et "støttesystem" er nok 100 K en stor pille å svelge. Legg til muligheten til å tjene penger på bilen, uten faren for at en sjåfør som leier bilen din, er med på å skape situasjoner som kan skade eller ødelegge bilen, annet enn hærverk, så blir regnestykket plutselig noe helt annet.


Selv bruker jeg nesten ikke bilen på dagtid og midt i uken, og kunne teoretisk tjent bra på å leie ut bilen. Det tiltaler meg likevel ikke, med tanke på at en sjåfør uten samvittighet kan velge å hærje med bilen uten min kontroll. Chillmode-låsing er fremdeles ikke godt nok.


Men om bilen hadde FSD og derved kunne operert som robotaxi, så hadde det vært langt mere sannsynlig. Det kunne dekket alle mine kostnader og gitt med en solid fortjeneste, og likevel ville jeg kunne påspandert meg en langt dyrere bil enn jeg ellers hadde hatt råd til, og økt  min trivsel bak rattet. Ja, jeg kunne til og med "leid" min egen bil om jeg skulle hjem fra fest, men ikke hadde hatt lov å kjøre selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knegg

Om vi skal bevege oss hva en kostnad av aktivering/nedlasting/installering er så kan vi bevege oss mot filmverdenen. Det koster meg 200kr å kjøpe en 4K-film levert over internett til maskinen min. Ingen fysiske medium. Filmen er jo allerede laget, hvorfor er det så dyrt å levere filmen til meg? Jeg betaler heller et abonnement på Spotify, Netflix osv for å se filmer og serier.

SitatOg hardware til bilen er jo uansett betalt av bilkjøper, så det kan man ikke ta med i regnestykket.
Dette er ikke nødvendigvis sant. Det er godt mulig Tesla har subsidiert hardwaren, og at du har betalt under kostpris, i håp om at du senere vil kjøpe eller abonnere på FSD, og dermed kan de senere få profitt på den. Dette er spekulasjoner fra oss begge.

Slik som billige TV-er i dag er under kostpris for forbruker - siden Netflix betaler i store summer for å levere annonser og ha app forhåndsinstallert på på TVen.


SitatDermed så vil hvert ekstra salg av FSD-programvaren, minus HW-kostnader (inkludert monteringsjobben) pga garantien på oppdatert HW, 100 % netto inntekter. Selvsagt skal salgssummen for FSD-programvaren til de resterende bilene være med å dekke kostnadene for første enhet av varen.

Det vil aldri være 100% netto inntekter. Det koster mye å holde infrastrukturen og forvaltningen rundt Autopilot/FSD i live. Se på gamle dataspill der serverne stenger ned etter hvert som spillet blir lite spilt. Nå antar jeg at de som kjøper FSD også forventer fremtidige oppdateringer og vedlikehold av Tesla. Jeg er ikke interessert i å punge ut 100.000kr for programvare som ikke blir oppdatert med årene.



Jeg synes FSD på abonnement er et lurt steg. Kanskje jeg kan sprite opp ferieturen hvert år med langkjøring og FSD.
2020 Model 3

RJK

Sitat fra: knegg på mandag 21. desember 2020, klokken 12:26
Om vi skal bevege oss hva en kostnad av aktivering/nedlasting/installering er så kan vi bevege oss mot filmverdenen. Det koster meg 200kr å kjøpe en 4K-film levert over internett til maskinen min. Ingen fysiske medium. Filmen er jo allerede laget, hvorfor er det så dyrt å levere filmen til meg? Jeg betaler heller et abonnement på Spotify, Netflix osv for å se filmer og serier.

SitatOg hardware til bilen er jo uansett betalt av bilkjøper, så det kan man ikke ta med i regnestykket.
Dette er ikke nødvendigvis sant. Det er godt mulig Tesla har subsidiert hardwaren, og at du har betalt under kostpris, i håp om at du senere vil kjøpe eller abonnere på FSD, og dermed kan de senere få profitt på den. Dette er spekulasjoner fra oss begge.

Slik som billige TV-er i dag er under kostpris for forbruker - siden Netflix betaler i store summer for å levere annonser og ha app forhåndsinstallert på på TVen.


SitatDermed så vil hvert ekstra salg av FSD-programvaren, minus HW-kostnader (inkludert monteringsjobben) pga garantien på oppdatert HW, 100 % netto inntekter. Selvsagt skal salgssummen for FSD-programvaren til de resterende bilene være med å dekke kostnadene for første enhet av varen.

Det vil aldri være 100% netto inntekter. Det koster mye å holde infrastrukturen og forvaltningen rundt Autopilot/FSD i live. Se på gamle dataspill der serverne stenger ned etter hvert som spillet blir lite spilt. Nå antar jeg at de som kjøper FSD også forventer fremtidige oppdateringer og vedlikehold av Tesla. Jeg er ikke interessert i å punge ut 100.000kr for programvare som ikke blir oppdatert med årene.



Jeg synes FSD på abonnement er et lurt steg. Kanskje jeg kan sprite opp ferieturen hvert år med langkjøring og FSD.


Filmen koster såpass dyrt fordi det skal være med å dekke kostnadene til filmen, og mange av skuespillerne og rettighethaverne skalha betalt per visning. Dette blir derfor litt på siden av det som diskuteres.


Jeg tenker som så at når Tesla tjener penger på bilene sine, så er det inkludert HW for FSD, som og brukes til AP. Men, ja. Det er en antagelse, selv om jeg mener den står sterkt.


Når jeg snakket om 100 % fortjeneste, så var det selvsagt for selve programvaren når versjon 1.0.0 lanseres av denne. Så det mener jeg er korrekt slik jeg skriver.


Jeg antar at det vil komme abonnementskostnader som skal dekke infrastruktur, distribusjon, vedlikehold og videreutvikling. Men for nå så er det en engangskostnad som nok er bakt inn i kalkulasjonen dems. Og det skal selvsagt bakes inn i prisen for tjenesten. Den andelen Tesla tar for å leie ut bilen din som en robotaxi, vil nok i hovedsak dekke disse kostnadene og i tillegg gi ekstra salt til grøten for Tesla og dems eiere. Men som sagt, SW'en i seg selv blir 100 % fortjeneste på vare (original kopi) nr. 2.


Satser de på at 50 % av bilene kjøper eller har kjøpt FSD når det lanseres, og dermed har tatt hele kostnaden for første vare av programvaren, men de selger til 75% av bilene, så vil de siste 25 %-ene være penger til fortjeneste, helt uavkortet. og hvert fremtidige salg deretter og.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Handyman på søndag 20. desember 2020, klokken 22:21
Sitat fra: geear på søndag 20. desember 2020, klokken 22:08
Men noe må snart begynne å skje, altså. Har hatt Model X-en i tre år nå, og tro det eller ei, men fortsatt er autopiloten og funksjonaliteten bortimot identisk som den var da jeg fikk den utlevert (med EAP2.5). Forskjellene som følge av FSD og dermed HW3-oppgraderingen er vel omtrent kun visning av trafikklys. Har egentlig tenkt på salg lenge nå, og blir det til at jeg selger nå snart, så kommer jeg nok ikke til å sitte igjen og tenke at jeg fikk spesielt mye igjen for FSD-pengene. Hadde ikke vært feil om jeg kunne tatt med meg FSD til en bil etterpå.
Jeg er ikke enig i at AP er lik som for snaut 2 års siden. Min TM3 kjører bedre, og kan gjøre ting den ikke kunne før. Men jeg er enig i at utviklingen gjerne kunne gått fortere. Det hadde også vært fint å kunne flytte AP over til neste bil, men det ville Tesla tjent mindre på, så det tror jeg garantert ikke kommer til å skje. Hvor lenge du skal ha bilen,  kan ha vesentlig betydning hva du får igjen. Skal du ha den lenge, øker sannsynligheten for at du får mer igjen for pengene, enn om du bare skal ha bilen kort tid.
AP har vært dårligere noen ganger i løpet av den tiden, så kanskje du fikk bil mens det var dårlig. Og jeg vet at noen med Model 3 aldri egentlig har hatt AP de har klart å stole på, slik har det ikke vært med X-en vår. Det hadde vært svært liten forskjell om bilen min nå hadde fått samme AP som den hadde da jeg henta den ut i slutten av 17 (altså tre år siden, ikke to). Den bremset vel da ikke ned i svinger, hadde ikke navigate on AP (som i praksis er ubrukelig), ikke filskifte (som har svært liten verdi for min del), ikke trafikklysvisning (ingen verdi annet enn for show), stoppet ikke i visse kryss (som den nå gjør, og som er bra, men dessverre bare utvalgte steder, og ganske brutalt, så en kan ikke stole på det), men alt annet av ren kjøring gjorde den veldig bra, og noe bedre, som summon og nag time.

hemi

Når jeg fikk min model 3 med FSD i mars 2019 kunne den kjøre på svingete vei uten masse fantombrems når jeg solgte den nå kunne den ikke det.

Er potensiale, men den er litt kastrert nå

Abonnere på FSD høres bra ut, kjøpt 2 biler med det, bestilt nr 3 UTEN. Insentiv for at tesla fullfører produktet.

Vaduz

Det å utvikle banebrytende teknologi som selvkjøring faktisk er, innebærer hundrevis av det flinkeste og best betalte kodere/ingeniører/matematiker i verden i tiår. Veldig rart å anta at det ikke innebærer enorme utviklingskostnader som dekkes av kjøpere. At de har gode marginer på bilene i tillegg, betyr ikke at de kommer til å subsidiere utviklingen med bilsalget og gi vekk FSD. De forsøker å tjene så mye som mulig for å kunne fortsette utviklingen og ekspansjon i raskest mulig tempo.
Det er jo ikke slik at første bilene betaler for fabrikken og deretter er det bare råvarekostnaden og lønninger igjen. Slike ting amorteres over tiår. /julerant

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA