Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ADAC "ladetap" test av model 3

Startet av Langangen, mandag 30. november 2020, klokken 22:51

« forrige - neste »

Langangen

Denne testen til ADAC som tu.no har en artikkel om, måtte jeg teste ut.

Først ladet jeg bilen til 80% og sørget for at batteriet var varmt, dvs. ingen stiplede linjer på regenereringen.

Så tok jeg en kjøretur på 117,5 km. Bilen rappoterer på skjerm 21 Kwh forbrukt og 183 Wt/km.


Jeg bruker også Teslafi og den rapporterer det samme, men med desimaler:

Den rapporterer 117,5 km kjørt og 21,4 Kwh brukt med 182Wh/km

Jeg ladet så bilen opp til 80% igjen. Teslafi rapporterer 23,21Kwh brukt og 22,51Kwh lagt til i batteri.

På ladestasjon så er 24,34Kwh forukt totalt.


Om vi så tar tallet til forbruket 21,4 / 24,34 * 100= 87,92% altså et ladetap på 12%. Ikke så hakkande gale det :) Ladet med 30A enfas.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

knegg

Jeg hadde blitt ganske snurt om hver gang jeg fylte 50 liter bensin så havnet det 6liter på bakken.  ;D


Mon tro om det hadde vært mindre laddetap med 3-fase og kortere ladetid?
2020 Model 3

Sulle

Du blir ikke snurt av å miste 35-40 liter langs veien da?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

noocyte

Vil anbefale å ta en titt på Bjørn Nyland sin video om dette også:
https://www.youtube.com/watch?v=6r4M5EYIErw
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

jlan

#4
Tapet har jo tre hoveddeler. Tap i laderen under lading, tap i batteriet under lading og tap i batteriet under utlading. Nylands bil tilføres i følge Teslaskjermen 11 kW, men det er litt avrundet. Strøm og spenning gir et litt mer nøyaktig tall: 237V*16A*3 =11.4 kW (avrundet til en desimal). Ladestasjonen viser 10.43 kWh på 55:22 minutter, det gir 11.3 kW. Når batteriet i følge hans Scan my Tesla mottar 10.8 kW, så er tapet i selve laderen ca. 5%. Resten (7%) må da hovedsakelig være tap på grunn av indre motstand i batteriet under opplading og utlading. Litt tap er det nok også på grunn av forbruk i bilen under lading.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

moonbuggy

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:49
Tapet har jo tre hoveddeler. Tap i laderen under lading, tap i batteriet under lading og tap i batteriet under utlading. Nylands bil tilføres i følge Teslaskjermen 11 kW, men det er litt avrundet. Strøm og spenning gir et litt mer nøyaktig tall: 237V*16A*3 =11.4 kW (avrundet til en desimal). Ladestasjonen viser 10.43 kWh på 55:22 minutter, det gir 11.3 kW. Når batteriet i følge hans Scan my Tesla mottar 10.8 kW, så er tapet i selve laderen ca. 5%. Resten (7%) må da hovedsakelig være tap på grunn av indre motstand i batteriet under opplading og utlading. Litt tap er det nok også på grunn av forbruk i bilen under lading.
Jeg stusser litt over Nylands video. Batteriet mottar 10.34 kwh fra ladestasjonen over 55 minutter. Utetemp er ca. 4 grader. Tross den relativt lave ladestrømmen, så går batteritemperaturen opp fra 24,5 til 26.8 grader. Tross den optimale temperaturen i batteriet når ladingen starter, så har altså batteriet såpass høy indre motstand at det genererer 2.3 graders temperatur økning. Det virker mye? Etter mine beregninger krever det ca. 0.8kwt å gi denne temperaturøkningen i batteriet.
Ifølge den samme videoen så økte batteritemperaturen i i3 bare med 1 grad under samme forhold, og det med bare 11 grader på batteriet når ladingen startet. Ut fra de tallene, virker det som om Tesla batteriet i M3 har langt større indre motstand enn batteriet i i3, m.a.o. langt mindre effektivt...

marcob

Er ikke den optimale temperaturen rundt 27 grader, da?

Langangen

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 01. desember 2020, klokken 13:04
Sitat fra: jlan på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:49
Tapet har jo tre hoveddeler. Tap i laderen under lading, tap i batteriet under lading og tap i batteriet under utlading. Nylands bil tilføres i følge Teslaskjermen 11 kW, men det er litt avrundet. Strøm og spenning gir et litt mer nøyaktig tall: 237V*16A*3 =11.4 kW (avrundet til en desimal). Ladestasjonen viser 10.43 kWh på 55:22 minutter, det gir 11.3 kW. Når batteriet i følge hans Scan my Tesla mottar 10.8 kW, så er tapet i selve laderen ca. 5%. Resten (7%) må da hovedsakelig være tap på grunn av indre motstand i batteriet under opplading og utlading. Litt tap er det nok også på grunn av forbruk i bilen under lading.
Jeg stusser litt over Nylands video. Batteriet mottar 10.34 kwh fra ladestasjonen over 55 minutter. Utetemp er ca. 4 grader. Tross den relativt lave ladestrømmen, så går batteritemperaturen opp fra 24,5 til 26.8 grader. Tross den optimale temperaturen i batteriet når ladingen starter, så har altså batteriet såpass høy indre motstand at det genererer 2.3 graders temperatur økning. Det virker mye? Etter mine beregninger krever det ca. 0.8kwt å gi denne temperaturøkningen i batteriet.
Ifølge den samme videoen så økte batteritemperaturen i i3 bare med 1 grad under samme forhold, og det med bare 11 grader på batteriet når ladingen startet. Ut fra de tallene, virker det som om Tesla batteriet i M3 har langt større indre motstand enn batteriet i i3, m.a.o. langt mindre effektivt...

Jeg tipper at det er kjøle/varmesløyfen som gjør dette. Den er i drift under ladingen.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

jlan

#8
Sitat fra: Langangen på tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:39
Jeg tipper at det er kjøle/varmesløyfen som gjør dette. Den er i drift under ladingen.
Statortemperaturene er forholdsvis høye, og de holder seg konstant og høyere enn batteritemperaturen (hvis de er oppdatert). Det tyder vel i så fall på at batteriet varmes litt ja. Model 3 bruker motorene til å varme batteriet såvidt jeg vet. Det skulle bety at laderen er enda mer effektiv.   Det er jo litt avhengig av hvor målepunktene er.  Det vises 0W forbruk på motorene, men varmefunksjonen regnes kanskje ikke med? Varme fra selve laderen kan også muligens brukes til å varme batteriene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA