Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon og energimåling

Startet av Hottentotten90, mandag 30. november 2020, klokken 19:23

« forrige - neste »

Hottentotten90

Har idag 2 stk elbiler hjemme med type 1 og type 2 plugg. Får nå elvarebil gjennom jobben som skal lades hjemme og lurer på om eg da kan bytte den ene laderen ut med ny.
Finnes det en lader som kan måle hvor mye energi hver bil har fått tilført basert på hvilken bil som er tilkoblet eller må det brukes rfid brikke?

elektrolux

#1
Zapcharger home/pro er veldig god på dette. Samme er Easee
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2020, klokken 20:09
Zapcharger home/pro er veldig god på dette. Samme er Easee
Er ISO 15118 operativt på "heimelading" for både Zaptech og Easee?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ProsjektX

Type 2 ladeporten er kun en-veis dum kommunikasjon, så det er ingen mulighet for at en hjemmeladestasjon vet hvilken bil som er koblet til. da må du som du sier bruke rfid for å starte evt for å logge dette, eller allokere en ladeastasjon til en spesifikk lader (hvis det er godt nok regnskapsmessig), regner med jobben betaler uansett?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Erik Ola Ulvestad

#4
Joda, med Iso15118 protokoll over pilotsignalet også for AC lading. Det strides dog om SOC blir kommunisert.  Nokon har vore litt for 'smarte' og lagt opp til å kommunisere ladebehov (energi), estimert tid, etc, men (kanskje?) ikkje det elementære, nemlig SOC("batteriladeprosent").
Men, med eit fåtall biltypar og ladestasjonar som kan bruke dette, er det lenge før det blir utbredt.
Samt at sikker identifisering heller ikkje er omforent. VIN, mac-adresser, etc er ikkje sikre identifikasjonsmiddel, det må krypert sertifikatbehandling til.

Så praktisk mimimum i dag blir vel å idenfisere seg på ladeboks (rfid, etc) , eller starte ladeboks via app med brukervalg der.
Det er vel få(ingen?) ladeboksar som har dette "in da box" uten å ha ein OCPP kontroller eller skyløsning i bakkant?
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hottentotten90

Jobben betaler forbruk til firmabil. Det blir nok med rfid løsning for å logge forbruk. Har idag lader hjemme og planen er å bytte denne til en som måler forbruk til firmabil og privat bil.
Event egen lader kun for firmabil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA