Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støy 2021. TeslaBjørn sier 2021 støyer mere. En amerikansk test sier likt.

Startet av Motorwatt, mandag 30. november 2020, klokken 19:21

« forrige - neste »

Motorwatt

Seasoned Tesla owner Bjørn Nyland has performed his fair share of cabin noise tests in the past. His similar test actually finds that the new Model 3 with the double glass is louder inside.

The publication performs exactly the same test in a new 2021 Model 3 at the same time on the same roads with the same tires. Interestingly, the results are almost identical between the two cars.

https://insideevs.com/features/457501/video-tesla-model-3-cabin-noise-double-glass/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vegard_br

Om de nye støyer mer, så er det iallefall ikke glasset som er årsaken. Tenker vi kan holde an en konklusjon til Bjørn har testet en bil uten sprekk i frunken :)

Counterpointer

Det har vært sagt før, men skader ikke å nevne det igjen. Lydisolering er sammensatt og komplisert, ett enkelt tiltak gjør ikke nødvendigvis noe for totalresultatet.

Det er en grunn til at lydisolering stort sett veier mye og koster mye.

eadie

De nye glassene har nok lite med støydemping å gjøre. Sannsynligvis mere med kabintemperatur å gjøre. Samnen med varmepumpem bidrar det til energibesparelser til kabinoppvarming.

Støydempingen er nok like elendig som før.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

nightking

Bare for å ha det på det rene. Den bilen han tester er IKKE 2021 modellen. Men en av de siste 2020 med laminerte sidevinduer.

hELgenen

Og forklaringen er ifølge Bjørn selv at bilen han testet har en gedigen panel gap som visstnok bidrar til vindstøy

lars667

Ja, hvis ei lita glipe langt framme på bilen skal ha så stort utslag, kan det ikke være mye støydemping på bilen hehe.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Kunne vært enkelt sjekket med en teip over panelgap.........

Synes den forklaringen er vel enkel

Woodbear

Så klippet, tidenes panelgap. Jo den glippa kan øke massivt med desibel
Men det er andre tester som viser minimal til null forskjell
Tesla har vel ikke skrevet noe sted at det er mere støydemping? Er ikke det noe forumer spekulerer i?
2021 model 3 hvit performance.

apehest

Det første jeg vil vite når temaet er støy i bil, er dekkdimensjon.
Det fikk jeg ikke fra den videoen.

Stig-Arne

Sitat fra: apehest på mandag 30. november 2020, klokken 23:53
Det første jeg vil vite når temaet er støy i bil, er dekkdimensjon.
Det fikk jeg ikke fra den videoen.
Da bør du se videoen en gang til.

Han sa 235/40 - 19

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. november 2020, klokken 22:56
Kunne vært enkelt sjekket med en teip over panelgap.........


Bilen var foliert og utlånt av en privat eier.
Å teipe over glippen med risiko for å ødelegge folieringen var trolig helt uaktuelt.
Uansett..Bjørn mente glippen bidrog sterkt til vindstøy og med samme bil,samme dekk selv burde han ha gode forutsetninger for mene noe om dette.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. desember 2020, klokken 06:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. november 2020, klokken 22:56
Kunne vært enkelt sjekket med en teip over panelgap.........


Bilen var foliert og utlånt av en privat eier.
Å teipe over glippen med risiko for å ødelegge folieringen var trolig helt uaktuelt.
Uansett..Bjørn mente glippen bidrog sterkt til vindstøy og med samme bil,samme dekk selv burde han ha gode forutsetninger for mene noe om dette.

Han burde dratt hjem og puttet dynene sine opp i frunken  ;)
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. desember 2020, klokken 06:40
Bilen var foliert og utlånt av en privat eier.
Å teipe over glippen med risiko for å ødelegge folieringen var trolig helt uaktuelt.
Det er helt uproblematisk å teipe på folie. Detailere gjør dette kontinuerlig når de behandler folierte biler.

Burde kanskje presisert at jeg mente maskeringsteip, men tenkte at det var åpenbart. Den er laget for å ikke sette merker.

lars667

Vi får sikkert et bedre svar om noen få dager, etter at TB har testet en ny 2021 refresh LR. Så langt ser det ikke ut til at doble vinduer har nevneverdig å si for veistøy til vanlig.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA