Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Why did it take nine hours to go 130 miles in our new electric Porsche?

Startet av hanche, lørdag 28. november 2020, klokken 10:06

« forrige - neste »

hanche

Sakset fra The Guardian i dag:

Sitat fra: https://www.theguardian.com/money/2020/nov/28/electric-cars-porsche-charging-network
A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.

Det er ikke bare her hjemme at dette er vanskelig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway


RJK

Helt ærlig, dette virker som en humbug-artikkel på nivå med en det vi av og til ser fra Broom sin veteranskribent. Ikke har de ladet ved ankomst (finner flere ladere i Bournemouth de kunne benyttet), til tross for at det ville vært det mest fornuftige. I tillegg mener de å ha brukt mer enn dobbelt så lang tid, som t/r-ville tatt.

Legg til at bilen bør klare strekka tur/retur ved normal kjøring etter norske fartsgrenser, dersom de hadde fulladet hjemmefra.

Med +20% på fartsgrensa og maks 170 km/h foreslår abetterrouteplanner et stopp på 17 minutter på vei tilbake.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=5faacbca-d608-47b8-9633-73cda2bd7694

og 13 minutter om de holder fartsgrensa  i området (tipper denne reflekterer litt hard gass ved aks og forbikjøringer):

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=54e1cc55-4e4c-431c-8bec-ecdd66106549

og ved + 40 % så foreslåes to stopp på hhv. 19 og 23 minutter:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=779f227d-c6a1-4994-9ec7-b910910ad485
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Jada, det er lett å peke, le og lure på hvordan i all verden to så korttenkte personer klarer å ha en jobb som gir dem råd til Porsche. Men artikkelen peker på et viktig tema som er vel så aktuelt her hjemme: få hurtiglader og hurtigladere som ikke virker.

Av en eller annen grunn, så tror også de norske ladeoperatørene at det er helt greit å nekte kunder lading når deres egne systemer slutter å kommunisere. Så lenge det er strøm på automaten og det ikke er sikkerhetsmessige årsaker til at den ikke kan brukes, så bør man kunne få strøm ut av den. Javel, man får ikke kontakt med backend og dermed ikke ta betalt? Synd for selskapet, som ikke prioriterer å bygge mer skuddsikre løsninger.

Tenk om bankvesenet skulle vært like slepphendte som ladeoperatørene. Hadde ikke vært mye kortbruk i Norge da.

RJK

Om din kommentar hadde noe med min kommentar å gjøre, så lurer jeg på hva du leste ut av den? Jeg har ikke nevnt noe om hvordan de eventuelt har råd til en sånn bil, eller klaget på dem som om de var noe dummere enn andre.

Det er artikkelen jeg klager på, og da på journalisten. Jeg tror den artikkelen handler mye om rent ut jug for å få en artikkel med masse treff. Som nevnt, t/r skal ta ca 4 timer inkludert lading, så 2 timer kun ene veien. Hvordan de da klarer å bruke 9 timer+ lurer jeg virkelig på. Har de fulladet bilen på AC-lading?

Klart noe tid går med til leting etter ladere når det ikke virker og man ikke får ladet, men må spørre og sjekke og lete. Men igjen, det er mye med artikkelen som ikke er troverdig. Trodde The Guardian var en relativt seriøs avis, men den artikkelen får meg til å lure på om jeg har tatt feil om de.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jalla

Sitat fra: 1317142119 på søndag 29. november 2020, klokken 12:46
Av en eller annen grunn, så tror også de norske ladeoperatørene at det er helt greit å nekte kunder lading når deres egne systemer slutter å kommunisere. Så lenge det er strøm på automaten og det ikke er sikkerhetsmessige årsaker til at den ikke kan brukes, så bør man kunne få strøm ut av den. Javel, man får ikke kontakt med backend og dermed ikke ta betalt? Synd for selskapet, som ikke prioriterer å bygge mer skuddsikre løsninger.

Tenk om bankvesenet skulle vært like slepphendte som ladeoperatørene. Hadde ikke vært mye kortbruk i Norge da.
Nå har jeg aldri forventet utbetaling i en minibank som har tekniske problemer, for det er faktisk det du ber om. Og jeg tror du kan se langt etter flere ladestasjoner med ditt "krav" til lading.

Øyvind.h

Vel, om du står i en butikk og skal betale, men terminalen har mistet kontakt, så går den offline og bruker reserveløsning. Så du får gjennomført kjøpet. Rett nok krever det signatur (og fortrinnsvis fremvisning av legitimasjon), men det lading snakker en om relativt moderate beløp tilsvarende eksempelvis parkering, hvor det vel også fungerer fint å bare sette inn kortet og betale uten videre?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA