Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX3 på vinteren

Startet av Fredde, søndag 29. november 2020, klokken 17:10

« forrige - neste »

Fredde

Nå som temperaturen synker så synker rekkevidden tilsvarende, samtidig med at farten på hurtiglading går ned.

Etter fire år med langtur i en i3 94Ah er vi godt vandt med lengre hurtigladestopp. Har opplevd at temperaturen på batteriet ikke går tilstrekkelig opp ved kjøring på landevei til at man får god fart på hurtiglading selv med forvarmet batteri.

Har forsøkt å Google litt, men finner ikke så mye informasjon annet enn at BMW har gjennomført omfattende vintertesting. Er det noen som vet hvordan iX3 vil oppføre seg på langtur om vinteren. Blir det noe ala i3, eller er det lagt inn mer aktiv temperaturstyring av batteriet som gjør at den vil håndtere hurtiglading bedre?

StormFurby

Mener å ha lest at den skal ha varmepumpe både for oppvarming av kupé og batteri. Skulle jo tro det medførte at det ble bedre forhold for hurtiglading også på vinteren.

Når du nevner forvarming vet jeg ikke om du da bare mener kupeen, men vi har god erfaring med å time ladingen slik at bilen avslutter lading rett før avreise. Selvfølgelig ikke alltid det er en mulighet, men hjelper godt på rekkevidden når det blir kaldt i alle fall.

02jan

Forvarming av hovedbatteri, tenker dere at det er varmepumpen som brukes som varmekilde ?

Min erfaring med i3 ,  ar at jeg stilte inn for avreise kvelden før og en eller annet varmeelement/varmetråder varmet opp batteriet. Varmeprosessen startet ca 3 timer før avreise.
Selv i minus 10-12 om natten og bilen stod ute , var batteriet oppe i 9-10 pluss ved start.
Etter ca 1 time kjøring (60ah), temp i ca 18-20 grader , nok til å få rimelig rask
Hurtiglading.

Kan det tenkes at mange blander sammen oppvarming av kupe og batteri?

Med de milde temperaturer vi har her nå , ligger på -1 til -5 om natten, tror jeg ville ha klart meg med ved å kun time ladingen ( slik det var nevt som tips over) .
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Fredde

Med forvarming tenkte jeg på innstill avreise mer enn 3t frem osv. Bilen viser stort sett +10 grader på batteriet ved start.

Har allikevel opplevd at ved -5-10 og kjøring i blanding av 50 og 80 så har temperaturen på batteriet gått ned under kjøring. i3 varmer vel ikke batteriet aktivt under kjøring? Var nysgjerrig på om BMW har endret noe på styring av batteritemperatur på iX3?

02jan

Ja da er vi på linje, stemmer det at den ikke aktivt varmet mens den kjørte. Dvs når det var type -10 , måtte jeg passe på å regenerere noe hardere/aktivt før huriglading.
Enig med elbil med stort batteri burde enten aktivt holde batteri temperet eller at fører hadde et valg om å sette på ekstra varme/temperering under kjøring.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Unified86

#5
Her er den mest detaljerte artikkelen jeg har kalrt å finne rundt eDrive 5th gen om varming/kjøling av batteri på IX3: 

"A sophisticated cooling and heating system ensures the high-voltage battery is kept at an optimum temperature at all times. Tailored particularly to fifth-generation BMW eDrive technology, its design principle also represents a significant step forward compared to the systems used up to now in the BMW Group's electrified vehicles.

The liquid cooling/heating system serves the storage unit, power electronics and electric motor. A cooling module with two levels and a powerful control unit ensures ideal temperature control for the BMW eDrive components in all operating conditions and virtually any weather. A separate, electrically operated auxiliary heater ensures that the high-voltage battery achieves a consistently high level of effectiveness when starting the car, even in extremely low outside temperatures down to minus 30 degrees Celsius.

The interior and battery are heated using a heat pump system. The pump is distinguished by extremely high efficiency; it uses between 40-80% less energy than conventional electric heating (depending on the outside temperature), while providing an equally comfortable on-board climate. It extracts excess heat from the motor, drive system control unit and high-voltage battery, as well as the outside air, and feeds it through the air conditioning system. The integrated management system for the climate and heating system also ensures need-based heating of the interior and optimal cooling of the high- voltage battery."

https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200715-ix3.html
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

Fredde

Takk, høres lovende ut. Blir spennende å se i virkeligheten.

StormFurby

Problemet med aktiv kjøling/oppvarming er jo at det nødvendigvis trekker strøm, så man skal være ganske sikker på at systemet fungerer optimalt for at ikke vinninga går opp i spinninga. Og så får de av oss som har bestilt ix3 håpe at det ikke bare er store ord fra BMW om systemet i den bilen.

Apropos pre-heating varierer nok dette mellom biler, om det bare er kupé eller batterier også, viktigste er å vite hva som gjelder for bilen man har.

bobakka

Sitat fra: StormFurby på mandag 30. november 2020, klokken 09:00
Problemet med aktiv kjøling/oppvarming er jo at det nødvendigvis trekker strøm, så man skal være ganske sikker på at systemet fungerer optimalt for at ikke vinninga går opp i spinninga. Og så får de av oss som har bestilt ix3 håpe at det ikke bare er store ord fra BMW om systemet i den bilen.
Helt enig - og her er det rom for manuelle kommandoer og interaksjoner  Hvis jeg feks skal lade bilen på en gitt ladestasjon så burde jeg kunne gi bilen beskjed om "hurtiglading om 40km / 30 min" via et eller annet GUI. Uansett hvor optimalt system du har så vil det aldri bli "synsk".

Sitat fra: StormFurby på mandag 30. november 2020, klokken 09:00
Apropos pre-heating varierer nok dette mellom biler, om det bare er kupé eller batterier også, viktigste er å vite hva som gjelder for bilen man har.
Helt enig - jeg har i3 - og blir ikke helt klok på forvarmingen av bilen. Ble lurt første gang jeg skulle hurtiglade i ca. 0 grader (og startet opp med "kald" bil pga mangel på lademuligheter - da den vanligvis var ferdig hadde den knapt fyllt halvparten av forventet energi. Ble en nedtur, og familien ble straks mer skeptisk til elbil.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

moonbuggy

Sitat fra: bobakka på mandag 30. november 2020, klokken 10:16
Helt enig - jeg har i3 - og blir ikke helt klok på forvarmingen av bilen. Ble lurt første gang jeg skulle hurtiglade i ca. 0 grader (og startet opp med "kald" bil pga mangel på lademuligheter - da den vanligvis var ferdig hadde den knapt fyllt halvparten av forventet energi. Ble en nedtur, og familien ble straks mer skeptisk til elbil.
i3 varmer kun batteriet når man er plugget inn på nettet. Det er klart at prevarming av batteri før hurtiglading er en fordel for ladehastighet. Men for i3, spesielt med 60AH batteriet, så gjør det ikke så stor forskjell. Batteriet er lite og varmes raskt under hurtigopplading. Man tjener nesten ingenting på eventuell preheating.
Men, historien blir jo en helt annen når batteriet blir større og man skal lade med høyere effekt. Reklamerer man med 150kw lading, så vil det være en katastrofe å starte med 10-15 kw med et kaldt batteri. Med større batteri, så vil oppvarmingen under hurtigladingen også ta lenger tid. Så optimaliseringen av batteriet før hurtiglading, blir et must. Med en skikkelig varmepumpe som ix3 synes å ha, så kan kondisjonering av batteriet under kjøring, gi mer tilbake enn man tapper.
Et kaldt batteri har langt større indre motstand. Mer energi tapes gjennom oppvarming av batteriet. "Virkningsgraden" er mindre enn 1. Så gjør man denne oppvarmingen med en godt fungerende varmepumpe også i tosiftrede minusgrader, så får man mer ut batteriet enn man taper....

Trond.m

#10
At varmepumpen er så effektiv at man får lengre rekkevidde ved å bruke energi til å varme det underveis har jeg ingen tro på. Håper derfor at det er en mulighet til å kontrollere det selv. Så vidt jeg forstår bruker EQC energi til å forvarme batteriet hvis man navigerer til en hurtiglader. Synes ikke det er en god løsning heller, men hvis det stemmer så gir det en viss mulighet til å bestemme det.
Stod forresten på Ionity nylig med en EQC og ved siden av stod en Taycan. Den ladet under 50 kW med 39 % SOC etter å ha kjørt 10 mil fra Oslo ved 0 grader. Så det er nok nærmest en naturlov at lading tar lang tid med kaldt batteri.

daktari

Sitat fra: StormFurby på mandag 30. november 2020, klokken 09:00
Problemet med aktiv kjøling/oppvarming er jo at det nødvendigvis trekker strøm, så man skal være ganske sikker på at systemet fungerer optimalt for at ikke vinninga går opp i spinninga. Og så får de av oss som har bestilt ix3 håpe at det ikke bare er store ord fra BMW om systemet i den bilen.
Nja, er vel heller et spørsmål om å spare strøm eller spare tid.
Man vil neppe bruke noe mer enn 5kWh totalt på å varme et batteri. Det bør ikke ta lang tid å lade opp igjen, 2,5 minutter ved 120 kW effekt?
Man kan derimot fort spare mye tid: eksempler: 120 kW i 20 min istedetfor 40 min på 60 kW eller 60 min på 40 kW vil alle gi 40 kWh inn?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moonbuggy

#12
Sitat fra: Trond.m på mandag 30. november 2020, klokken 13:38
At varmepumpen er så effektiv at man får lengre rekkevidde ved å bruke energi til å varme det underveis har jeg ingen tro på. Håper derfor at det er en mulighet til å kontrollere det selv. Så vidt jeg forstår bruker EQC energi til å forvarme batteriet hvis man navigerer til en hurtiglader. Synes ikke det er en god løsning heller, men hvis det stemmer så gir det en viss mulighet til å bestemme det.
Stod forresten på Ionity nylig med en EQC og ved siden av stod en Taycan. Den ladet under 50 kW med 39 % SOC etter å ha kjørt 10 mil fra Oslo ved 0 grader. Så det er nok nærmest en naturlov at lading tar lang tid med kaldt batteri.
Batteriene varierer en god del med hensyn til indre motstands variasjon med temperatur.

Noen biler har bedre vinteregenskaper enn andre, Li-Po batterier bedre enn Li-on. Forskjellen på 15 grader kontra -10 grader utgjør ca. 1.5 - 2kw tapt i batteriet(varme) i - 10, ved 22-25kw ut av batteriet. Nå vil jo tapet gradvis minke om temperaturen øker i batteriet, men ja,
avhengig av en del faktore, kan det faktisk være energimessig fornuftig å bruke å bruke en varmepumpe for å fjerne tapet i batteriet. Nå taper jo varmepumper også effekt i lavere temperaturer, men oppnår man noe i nærheten av moderne luft varmepumper, så bør regnskapet gå i pluss rent energimessig...

1317142119

CATL leverer tidenes drittbatterier til Tesla, som gjør bilene deres tilnærmet ubrukelig til noe annet enn sykkelavstander på vinteren.

BMW byttet fra svært velfungerende Samsung SDI til CATL med iX3. Er ikke samme batterier som Tesla, håper jeg?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8oqzn/melder-om-svaert-lav-model-3-rekkevidde

Trond.m

Vet ikke hva Tesla benytter men BMW skal vel bruke prismatiske NMC811 celler. Og det er vel like mye snakk om hvordan batteriet klimatiseres. BMW påstår at de bruker varmepumpen også til å varme batteriet. Så vil tiden vise om det også skjer under kjøring og ikke bare ved forvarming.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA