Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX3 på vinteren

Startet av Fredde, søndag 29. november 2020, klokken 17:10

« forrige - neste »

daktari

De CATL-batteriene det spekuleres i har LFP-kjemi,  ikke NMC. Men 220 km på vinteren fra et 55 kWh brutto batteri er ikke så håpløst, så jeg er usikker på om det er et reelt problem.

Uansett ikke problem for iX3 som bruker NMC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på søndag 06. desember 2020, klokken 08:28
CATL leverer tidenes drittbatterier til Tesla, som gjør bilene deres tilnærmet ubrukelig til noe annet enn sykkelavstander på vinteren.

BMW byttet fra svært velfungerende Samsung SDI til CATL med iX3. Er ikke samme batterier som Tesla, håper jeg?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8oqzn/melder-om-svaert-lav-model-3-rekkevidde

Jeg skjønner ikke helt dette... 241km rekkevidde på vinteren i snø og kulde, det er jo omtrent det vi får ut av vår 2019 SR+, kanskje endog litt mer. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dårlig?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

Det er en skandale fordi det, i følge artikkelen, er en halvering av sommerrekkevidden. Til sammenligning har jeg tilnærmet lik rekkevidde sommer og vinter med i3 (kjører mye på motorvei).

Kjøper jeg iX3, så snakker vi at sommerrekkevidden blir ca 400 og vinterrekkevidden 200. Bare et par mil mer enn min gamle i3. Det er ganske dårlig hvis det skulle vært tilfelle.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. desember 2020, klokken 10:57
Jeg skjønner ikke helt dette... 241km rekkevidde på vinteren i snø og kulde, det er jo omtrent det vi får ut av vår 2019 SR+, kanskje endog litt mer. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dårlig?
Grunnlaget for artikkelen er ekstremt tynt, så det bare noen få som er i harnisk foreløpig :) Som en kan se i NAF-testen har alle biler en viss forskjell i sommer- og vinterrekkevidde. Noen større forskjell enn andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 07. desember 2020, klokken 09:55
Til sammenligning har jeg tilnærmet lik rekkevidde sommer og vinter med i3 (kjører mye på motorvei).
Da er det i så fall fordi du kjører fortere på motorveien om sommeren. I3 er utsatt for fysikkens lover som alt annet.

På sommeren kommer vi opp til hytta på Golsfjellet med god margin (25 mil 850hm), om vinteren kommer vi knapt frem til Gol sentrum (22 mil 200hm). Og vi kjører da saktere på vinteren. Det er en forskjell på minst 20%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

110/120 både sommer og vinter. Det er trafikken foran meg som er hindringen og den går i samme hastighet hele året.

Litt usikker på hvilke fysiske lover du snakker om. Batteriet og bilen er klimatisert før hver tur. Hvis du tenker på lufttettheten når det er varmt og kaldt, så utgjør ikke det et merforbruk på 20%. En liten forskjell er det på rekkevidden, men det er som jeg skrev tilnærmet likt. Regn på sommeren er betydelig verre for rekkevidden enn kuldegrader på vinteren.

moonbuggy

1245.....
Den viktigste forskjellen på vinteren og sommeren, er at du normalt bruker mye energi til oppvarming av kupeen om vinteren. I tillegg er ikke batteriet i i3 oppvarmet optimalt om vinteren. Selv om du klimatiserer til avgang, så stoppes batterivarmen når temperaturen når 10 grader. Det er langt fra optimalt og gir tap i batteriet under kjøring kontra et batteri på 25 grader....

Trond.m

Dekkene kompenserer nok for noe av forskjellen mellom vinter og sommerforbruk for i3. De smale R3 dekkene ruller vesentlig lettere enn 20 tom hjulene på FC. Så det er ikke uralistisk at tørr vei og 5 kuldegrader gir omtrent like lang rekkevidde som våt saltet vei og 5 varmegrader.
Tror nok effekten vil bli noe av den samme med iX3 med 19 tom piggfrie dekk. Og varmepumpen skal visst i følge BMW redusere effekten som går til oppvarming med 40-80 %.

bobakka

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:17
En liten forskjell er det på rekkevidden, men det er som jeg skrev tilnærmet likt. Regn på sommeren er betydelig verre for rekkevidden enn kuldegrader på vinteren.
Hos meg er det betydelig forskjell på sommer og vinter. Og da mener jeg sommer med 15 varmegrader og ulike værforhold. Selv pøsregn er betydelig bedre enn kuldegrader - og det blir kortere rekkevidde jo kaldere det er. Forskjellen er ikke så ille som på min forrige iMiev, men er betydelig merkbar og begrenser dessverre min bruk av i3 om vinteren. Derfor ser jeg frem til iX3 som forhåpentlig løser mine rekkeviddeutfordringer til bla. hytta på vinteren.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 09. desember 2020, klokken 09:23
1245.....
Den viktigste forskjellen på vinteren og sommeren, er at du normalt bruker mye energi til oppvarming av kupeen om vinteren. I tillegg er ikke batteriet i i3 oppvarmet optimalt om vinteren. Selv om du klimatiserer til avgang, så stoppes batterivarmen når temperaturen når 10 grader. Det er langt fra optimalt og gir tap i batteriet under kjøring kontra et batteri på 25 grader....
Det koster ikke så mye mye energi å vedlikeholde temperaturen på vinteren. Men på sommeren må du konstant kjøle med AC fordi solen varmer kupeen relativt mye. Etter å ha googlet litt rundt her på forumet, så er oppvarming 500-600W, mens kjøling koster 3kW.

Mange unnskyldninger for at elbiler må bruke enormt mye energi på vinteren, men jeg ser jo selv hvor lite rekkevidden påvirkes på min egen bil. Noe erfaring har jeg, med nær 40 000 km i året med den lille store bilen ...

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 09. desember 2020, klokken 17:48
Det koster ikke så mye mye energi å vedlikeholde temperaturen på vinteren. Men på sommeren må du konstant kjøle med AC fordi solen varmer kupeen relativt mye. Etter å ha googlet litt rundt her på forumet, så er oppvarming 500-600W, mens kjøling koster 3kW.

Mange unnskyldninger for at elbiler må bruke enormt mye energi på vinteren, men jeg ser jo selv hvor lite rekkevidden påvirkes på min egen bil. Noe erfaring har jeg, med nær 40 000 km i året med den lille store bilen ...

3kW til kjøling, er du gal mann ;) Tror nok du googlet feil, omkring 500W er min erfaring. Varme ligger typisk på 1-2kW når den har stabilisert seg, det er i hvert fall min erfaring fra forskjellige elbiler.

Vinterstid har man både høyere luftmotstand (pga. kald luft) og høyere rullemotstand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. desember 2020, klokken 18:25
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 09. desember 2020, klokken 17:48
Det koster ikke så mye mye energi å vedlikeholde temperaturen på vinteren. Men på sommeren må du konstant kjøle med AC fordi solen varmer kupeen relativt mye. Etter å ha googlet litt rundt her på forumet, så er oppvarming 500-600W, mens kjøling koster 3kW.

Mange unnskyldninger for at elbiler må bruke enormt mye energi på vinteren, men jeg ser jo selv hvor lite rekkevidden påvirkes på min egen bil. Noe erfaring har jeg, med nær 40 000 km i året med den lille store bilen ...

3kW til kjøling, er du gal mann ;) Tror nok du googlet feil, omkring 500W er min erfaring. Varme ligger typisk på 1-2kW når den har stabilisert seg, det er i hvert fall min erfaring fra forskjellige elbiler.

Vinterstid har man både høyere luftmotstand (pga. kald luft) og høyere rullemotstand.
Hvis din erfaring ikke stemmer med Google, så stoler jeg dessverre mest på Google 😛

Øyvind.h

3kW til AC er ekstremt høyt. Anbefaler å Google bedre ja :)
Tallene dine er snudd på hodet. Mål eksempelvis med effektmåler på varmepumpen hjemme...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA