Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Pilotsignalet til laderen i bilen  (Lest 2164 ganger)

El rayo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3007
    • Vis profil
    • El Rayo er registrert på EValbum
Pilotsignalet til laderen i bilen
« på: Lørdag 19. Mai 2012, klokken 22:17 »
Standarden er "trinnløs", men minste verdi er 6A. Høyeste verdi er 80A.
Meget interesant; betyr det at all software i laderne til alle biler der laderen styres av pilotsignal kan lade med en hvilken som helst strøm mellom 6A og maksimalstrømmen som laderen er designet for?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14562
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Pilotsignalet til laderen i bilen
« Svar #1 på: Lørdag 19. Mai 2012, klokken 23:39 »
Standarden er "trinnløs", men minste verdi er 6A. Høyeste verdi er 80A.
Meget interesant; betyr det at all software i laderne til alle biler der laderen styres av pilotsignal kan lade med en hvilken som helst strøm mellom 6A og maksimalstrømmen som laderen er designet for?

Laderen kan godt lade med under 6A, det vil den ofte også gjøre på slutten av ladeprosessen. Laderen skal derimot aldri trekke mer enn pilotsignalet angir. EVSEn har dog ingen mulighet til å begrense laderens strømtrekk om den ikke skulle følge pilotsignalet, men i så fall vil jo sikringen gå etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3007
    • Vis profil
    • El Rayo er registrert på EValbum
Sv: Pilotsignalet til laderen i bilen
« Svar #2 på: ſøndag 20. Mai 2012, klokken 21:45 »
Laderen kan godt lade med under 6A, det vil den ofte også gjøre på slutten av ladeprosessen. Laderen skal derimot aldri trekke mer enn pilotsignalet angir.
Ja, er klar over det.

Det som er interessant er å kunne stille max nettstrøm trinnløst slik at man får kortest mulig ladetid fra forskjellige nettkurser som har forskjellig strømstryke tilgjengelig når andre ting er tilkoblet samme kurs.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237