Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemme ladere??

Startet av Nettulven, lørdag 05. mai 2012, klokken 19:24

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bno på torsdag 17. mai 2012, klokken 10:11
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 20:50
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. mai 2012, klokken 18:33
Ser veldig bra ut. Men hvor mye strøm lar den bilen trekke?

Det er jo hele poenget, nemlig å få ned ladetiden.

Opel-EVSEn er på 16A så den passer perfekt til Leaf.

Her er en kilde som sier noe annet dvs. maks 10A som følger:
The charge cord sets are being changed from four (6/10/13/16 A) to two charging rate options: 10 A & 6 A. Why is Opel limiting recharging of the Ampera with the charge cord to ten amps?

Can the Ampera be charged at 16 A?

Yes, but only with the optional home charge station, which must be installed by a qualified electrician. The recharging time with the home-charger will be around four hours (under average temperature conditions).

Men det er jo "the optional home charge station" jeg linket til her, som et rimeligere alternativ til Pod-Point...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno


corvy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 15:43
Her er en ny modell:

http://www.opel-accessories.com/subproductgroup.jsp?language=en&country=DE&vehicle_name=Ampera&category=Comfort+%26+Care&subcategory=Charging+Cords&part_num=22860932#anker

Bør fungere helt fint med Leaf.

Prisen tilsvarer 3500,- inkl. mva men frakt kommer i tillegg. Det bør dermed la seg gjøre å få over slike til en totaltpris under 4000 kroner. Det kan også godt hende de kan bestilles fra Opel-forhandlere i Norge.

Edit: €387 er jo inkl. UK VAT som vel er 20%? Isåfall blir pris inkl. norsk mva. bare såvidt over 3000 kroner, eller ca. 2950,- for den som kan få sendt til Sverige og hente der.

Flott! En sånn vil jeg ha :)

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"


Lars C. Krogenæs

Ampera kladden lader enten med 5,5A eller 10A. Til en pris av 2400,- NOK er jo dette et kupp for 2011 trilling-eiere som ønsker en ekstra ladekladd.

Spørs om ikke jeg må innom en Opel forhandler i tyskland  (som det burde være mange av) i løpet av sommeren...

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

#35
Standarden er "trinnløs", men minste verdi er 6A. Høyeste verdi er 80A.

Det kan selvfølgelig være slik at Opelen trekker 5,5A når det blir signalisert 6A. Dermed kan den rimelig trygt lades på motorvarmeruttak med 6A sikring uten å risikere at sikringen går.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

5.5 var det kladden trakk når den var koplet til P-Ion.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 19. mai 2012, klokken 11:23
5.5 var det kladden trakk når den var koplet til P-Ion.
Husk at her det snakk om nominelle verdier. kladden sender et signal 6A med en toleranse, motager i bil tolker dette med en toleranse, og ikke minst er de 5,5 A lest med et instrument med toleranse. Dersom ladestrømmen ikke er helt Sinusformet (som ofte er tilfelle når det gjelder ladere) og målingen er med et A-meter som ikke har RSS kan det være et avvik her.

Forøvrig er overskrift på denne tråden "Hjemme ladere??" Denne siste delen av diskusjonen fra "testO" sitt innlegg gjelder jo ikke det men derimot kladden.

Hjemmelader er jo også et fullstendig feil ord.
Fastmontert
-Ladeuttak
-Ladepunkt
-Ladestasjon
-Lade pod
eller den internationale forkortelsen som jeg synes høres rar ut EVSE (EV Supply Equipment)
Eller for kladden på ledningen ICCB (Integrated Cable Connection Box).

Begerpet hjemmelader fører til missforståelser og i et hvertfall deltagere på forumet bør vite bedre.
De som for eksempel skaffer seg en CHAdeMO 10-20kW sak for å ha i garasjen kan omtale dette som en hjemmelader, men ikke de som kjøper en pod fra Opel, Nissan eller importerer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

We stand corrected :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

El rayo

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. mai 2012, klokken 13:27
Forøvrig er overskrift på denne tråden "Hjemme ladere??" Denne siste delen av diskusjonen fra "testO" sitt innlegg gjelder jo ikke det men derimot kladden.
Unnskyld, sletter mitt innlegg her og starter en ny tråd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rasmus.B

He he he. Det er ikke nødvendig å ta alt like seriøst.

Spør du meg så er det bare å fortsette med diskusjonen her. Om tema spriker litt, så gjør det ingen ting.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA