Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?

Startet av mrc, søndag 29. november 2020, klokken 14:25

« forrige - neste »

mrc

Det er en haug tråder, og en rekke guider, men samtidig blir man som elbil-n00b usikker på hva som er relevant for den bilen man skal ha og den elektriske installasjonen man har.

Kort oppsummert: e-2008 med standardladevalget (1-fas, 7,4kW så vidt jeg forstår?)
Huset: Litt eldre enebolig med 3-fas 230V med 3x50A hovedsikring. Sikringsskap rehab i 2010 (så overspenningsvern ("mellomvern") er på plass).

Tenkte å plassere laderen i garasjen (som er en del av huset) og ha lang nok kabel på denne til at jeg også kan lade når bilen står i oppkjørselen (5 meter skulle egentlig da være nok).

I utgangspunktet tenkt på Easee, ettersom det virker som mange velger denne. Med at jeg har kun 50A-hovedsikring* var tanken å få lagt en 20A til laderen, og så forstår jeg det slik at man kan stille ned hvor mange ampere laderen skal kunne trekke. Men ser også det er tilbud på Wallbox og en del andre løsninger for tiden.

*(Regner med at også større hadde blitt valgt av elektriker om kortslutningsvernet på inntaket hadde vært dimensjonert for mer. Ser det står i papirene at tilførsel er via 16mm2 CU, og ut fra info på nettet forstår jeg det slik at jeg egentlig skulle kunne brukt 63A på dette)

Q-1: For å få dynamisk regulering av ladekapasitet til Easee, er det da slik at man trenger Tibber sin løsning? Evt. andre muligheter for regulering? I praksis ser jeg vel kanskje bare utfordringen på ettermiddagen, når man kommer hjem, slenger bilen på lading, samtidig som det skal lages middag, varmepumpen stilles litt opp på vinteren, vaskemaskin startes o.l.

Q-2: Easee vs. Wallbox? Andre som bør vurderes?

Q-3: Tibber og Cirkle K leverer Easee. Fordeler med å velge løsningen via disse aktørene? Tolker det slik at det er apper her med funksjonalitet man ikke får for laderen om man kjøper den via en del elektrikere/løst?

Q-4: Kan jeg ha lagt opp større sikring enn 20A, eksempelvis 25 eller 32A, mot Easee - og så har den kunne brukt mer hvis det var kapasitet til det i forhold til bruken i huset ellers?

Erik Ola Ulvestad

Først av alt, dei fleste overvuderar eige behov for ladekapasitet. Men, det er sjølvsagt individuellt, avhenging av kjøremønster, osv.
Q1: For Easee Home: Tibber Pulse (HAN) eller Easee Equalizer (HAN)
Er du så uheldig å ha Aidon AMS måler får du desverre ikkje fullgod laststyring med Pulse eller Equalizer via HAN port.
Andre merker krever nok installasjon av ekstra strømsensor i sikringskapet pluss mulig signalkabel til ladeboks eller trådløst.

Q2: EVBox Elvi ser ut til å vere forholdsvis plug&play?

Q3: Med Tibber app for Easee får du nok det du treng, uavhengig av Circle K.

Q4: Ja. Nettselskap kan ha innsigelse mot 32A kurs, må søke.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

#2
Med 3 fase IT nett og begrenset kapasitet på hovedsikringen er Easee sammen med en Tibber/Equlizer plugg et godt valg.

Med Dynamisk regulert ladeboks er det ingen grunn til å ikke makse ut kursen til boksen

Andre alternativ du kan vurdere og som gir regulering mot hovedsikringen er Ratio sine smarte (dynamiske + skalerbare) ladestasjoner. (Ratio bruker ordet Smart uten at ladestasjonen tilbyr typiske Smarte styringer som timer og app.)

Skal du bare lade, er det ut dagen mulighet til å reservere den brukerjusterbare "barelade" boksen vår som tilbyr inntil 16A 1 fase lading med fastmontert 6m kabel med type 2 plug for kun 3990.- Med tanke på at en slik gir deg like rask lading* som det du skisserer, og til langt under halv pris med tanke på at denne boksen kommer komplett med 6mA DC vern,  kabel, oppheng og holder, til en verdi av nesten 2000 kr alene, bør du også vurdere den.

*Leveres også i en 20A variant som da gir deg inntil 4,6 kW lading

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mrc

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 29. november 2020, klokken 18:04
Q1: For Easee Home: Tibber Pulse (HAN) eller Easee Equalizer (HAN)
Er du så uheldig å ha Aidon AMS måler får du desverre ikkje fullgod laststyring med Pulse eller Equalizer via HAN port.

Hm. Ja, har Aidon-måler. Kan du si noe mer om begrensingene man får?

Rav4_EV

Om trådstarter heller oppgir hvor langt han kjører per dag og hvor mange timer han står parkert med mulighet for å lade, er det lettere å gi svar.

En 16A ladeboks gir deg fint 15-20 km per time i ladehastighet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mrc

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 19. januar 2021, klokken 15:56
Om trådstarter heller oppgir hvor langt han kjører per dag og hvor mange timer han står parkert med mulighet for å lade, er det lettere å gi svar.

En 16A ladeboks gir deg fint 15-20 km per time i ladehastighet.

En ting er i dag, men satser også på en "framtidsrettet" løsning. Om noen år regner jeg med at også andre bilen skal erstattes med elbil. Men har ellers fått gode svar etter å hatt elektriker på besøk for å få pristilbud. Ifølge elektrikerne kan det legges opp 32A og så setter man ellers opp begrensning eller ha dynamisk regulering.

Det jeg ellers fikk vite, var at kortslutningsvernet mitt var slik at jeg kunne bytte sikringer (etter å ha søkt) for å få økt kapasitet der, og ellers da erstatte hovedsikring med 63A med utgangspunkt i kabeldimensjonen jeg hadde inn. Måtte altså ikke skifte selve kortslutningsvernet, hvilket da hadde krevd å involvere utkobling av strøm inn til huset osv. Ikke noe jeg gjør nå, men om behovet skulle komme på sikt (selv om det på en måte sikkert hadde vært greit å gjøre nå, i tilfelle kapasitetsbegrensinger i nabolaget senere hvis flere andre får økt kapasitet....).

Spørsmålet nå er egentlig bare Easee eller Zaptec (venter fortsatt på prisen fra siste elektrikeren som var innom). Fordelen med Zaptec er vel mer umiddelbar levering, mens det tar litt tid med leveringen av Easee for tiden fikk jeg vite av begge elektrikerne som har vært her.

Så det jeg lurer fortsatt på her, er begresningene Adion-målerne gir i forbindelse med lastbalanseringen.

Barid Bel

Kommer selvsagt ann på størrelsen på boligen din, men vi har lagt inn 3x32a på 3x50a hovedsikring og har ikke noe problemer med sikringen selv om vi bruker maks strøm (1fas 32a, med bilen vi har nå) mens vi bruker vanlige ting som ovn og vaskemaskin f.eks.

Samme logikk som deg, det blir ikke færre elbiler i husholdningen, og måtte alikevel betale for ny kurs, så gikk for maks vi kunne få.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Rav4_EV

Sitat fra: mrc på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:18


En ting er i dag, men satser også på en "framtidsrettet" løsning. Om noen år regner jeg med at også andre bilen skal erstattes med elbil. Men har ellers fått gode svar etter å hatt elektriker på besøk for å få pristilbud. Ifølge elektrikerne kan det legges opp 32A og så setter man ellers opp begrensning eller ha dynamisk regulering.




Da er nok en "fremtidsrettet" løsing bedre med to ladestasjoner om du planlegger flere elbiler.
Vi har 2 elbiler og 2 ladestasjoner. Kunne ikke tenke meg alt plunder med å dele.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: mrc på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:18
...klipp...
Så det jeg lurer fortsatt på her, er begresningene Adion-målerne gir i forbindelse med lastbalanseringen.
Eg kjenner ikkje algoritmene til Tibber og Easee inngåande, men det vil med kun 2 fasestrøm målingar fortsatt vere mulig å styre last slik at hovedsikringar ikkje vert overbelasta. Dette er enklare med direkte måling, men ved å ta hensyn til begge tilgjengelige målinger samt kjennskap til strøm i ladestasjon og helst også info om kva fasar last er kopla mellom, så skal det vere mulig å estimere eit worst-case uttrykk for tilgjengelig strømreserve. Om ikkje Tibber og Easee direkte frarår Aidon, så tenker eg at det er fritt fram.
(Tidlegare Tibber Pulse kunne ha utfordring med strømforsyning frå Aidon målar, men det er vel ordna i ny versjon ?)


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Hvis abonnementsprisen for 3*63A OV er lik med 3*50A, hadde jeg byttet. Plutselig kommer det begrensninger.

mrc

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. januar 2021, klokken 23:03
Hvis abonnementsprisen for 3*63A OV er lik med 3*50A, hadde jeg byttet. Plutselig kommer det begrensninger.

Ja. Det var min tanke også når elektrikeren kunne fortelle at det kanskje var enklere enn jeg først hadde sett for meg. Har hatt inntrykket tidligere en del steder, at folk har slitt med å få oppgradert pga. kapasiteten i området, og at det slik sett kan være litt "førstemann til mølla" også. Driver å vurderer om bad skal renoveres også nå om ikke lenge, og avventer litt og ser om man kanskje hadde fått tatt det i den sammenhengen (der eventuel plan også skulle inkluderte litt annet elektrisk arbeid).




Øyvind.h

Å sikre seg ift fremtidig behov og potensielle begrensninger i lokalt nett kan være fornuftig det.
På hytta gikk jeg dog på en liten smell. Rett etter at jeg valgte størrelse på hovedsikring (som da var priset likt som trinnet under) endret de prismodell. I praksis økte prisen på fastbeløp med 70% på to år fordi de innførte nye grenser og justerte prisene opp.
Gikk fra 22,1 til 27,7kW. I praksis ville nok 22,1kW medført behov for noe bevissthet rundt forbruk, eller styring av tilgjengelig til lading av elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA