Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?  (Lest 284 ganger)

mrc

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 14:25 »
Det er en haug tråder, og en rekke guider, men samtidig blir man som elbil-n00b usikker på hva som er relevant for den bilen man skal ha og den elektriske installasjonen man har.

Kort oppsummert: e-2008 med standardladevalget (1-fas, 7,4kW så vidt jeg forstår?)
Huset: Litt eldre enebolig med 3-fas 230V med 3x50A hovedsikring. Sikringsskap rehab i 2010 (så overspenningsvern ("mellomvern") er på plass).

Tenkte å plassere laderen i garasjen (som er en del av huset) og ha lang nok kabel på denne til at jeg også kan lade når bilen står i oppkjørselen (5 meter skulle egentlig da være nok).

I utgangspunktet tenkt på Easee, ettersom det virker som mange velger denne. Med at jeg har kun 50A-hovedsikring* var tanken å få lagt en 20A til laderen, og så forstår jeg det slik at man kan stille ned hvor mange ampere laderen skal kunne trekke. Men ser også det er tilbud på Wallbox og en del andre løsninger for tiden.

*(Regner med at også større hadde blitt valgt av elektriker om kortslutningsvernet på inntaket hadde vært dimensjonert for mer. Ser det står i papirene at tilførsel er via 16mm2 CU, og ut fra info på nettet forstår jeg det slik at jeg egentlig skulle kunne brukt 63A på dette)

Q-1: For å få dynamisk regulering av ladekapasitet til Easee, er det da slik at man trenger Tibber sin løsning? Evt. andre muligheter for regulering? I praksis ser jeg vel kanskje bare utfordringen på ettermiddagen, når man kommer hjem, slenger bilen på lading, samtidig som det skal lages middag, varmepumpen stilles litt opp på vinteren, vaskemaskin startes o.l.

Q-2: Easee vs. Wallbox? Andre som bør vurderes?

Q-3: Tibber og Cirkle K leverer Easee. Fordeler med å velge løsningen via disse aktørene? Tolker det slik at det er apper her med funksjonalitet man ikke får for laderen om man kjøper den via en del elektrikere/løst?

Q-4: Kan jeg ha lagt opp større sikring enn 20A, eksempelvis 25 eller 32A, mot Easee - og så har den kunne brukt mer hvis det var kapasitet til det i forhold til bruken i huset ellers?

Erik Ola Ulvestad

• Sr. Member
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« Svar #1 på: ſøndag 29. November 2020, klokken 18:04 »
Først av alt, dei fleste overvuderar eige behov for ladekapasitet. Men, det er sjølvsagt individuellt, avhenging av kjøremønster, osv.
Q1: For Easee Home: Tibber Pulse (HAN) eller Easee Equalizer (HAN)
Er du så uheldig å ha Aidon AMS måler får du desverre ikkje fullgod laststyring med Pulse eller Equalizer via HAN port.
Andre merker krever nok installasjon av ekstra strømsensor i sikringskapet pluss mulig signalkabel til ladeboks eller trådløst.

Q2: EVBox Elvi ser ut til å vere forholdsvis plug&play?

Q3: Med Tibber app for Easee får du nok det du treng, uavhengig av Circle K.

Q4: Ja. Nettselskap kan ha innsigelse mot 32A kurs, må søke.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« Svar #2 på: Mandag 30. November 2020, klokken 07:49 »
Med 3 fase IT nett og begrenset kapasitet på hovedsikringen er Easee sammen med en Tibber/Equlizer plugg et godt valg.

Med Dynamisk regulert ladeboks er det ingen grunn til å ikke makse ut kursen til boksen

Andre alternativ du kan vurdere og som gir regulering mot hovedsikringen er Ratio sine smarte (dynamiske + skalerbare) ladestasjoner. (Ratio bruker ordet Smart uten at ladestasjonen tilbyr typiske Smarte styringer som timer og app.)

Skal du bare lade, er det ut dagen mulighet til å reservere den brukerjusterbare "barelade" boksen vår som tilbyr inntil 16A 1 fase lading med fastmontert 6m kabel med type 2 plug for kun 3990.- Med tanke på at en slik gir deg like rask lading* som det du skisserer, og til langt under halv pris med tanke på at denne boksen kommer komplett med 6mA DC vern,  kabel, oppheng og holder, til en verdi av nesten 2000 kr alene, bør du også vurdere den.

*Leveres også i en 20A variant som da gir deg inntil 4,6 kW lading

« Siste redigering: Mandag 30. November 2020, klokken 07:56 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Artega Karo første 100 , Microlino, og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no