Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sakte vs hurtiglading

Startet av Rolland2102, søndag 24. januar 2021, klokken 16:25

« forrige - neste »

Rolland2102

Hei

I slutten av mai i fjor kjøpte jeg min første elbil (Zoe) og er kjempefornøyd. Nå på vinterstid er det luksus at bilen blir varm så å si med èn gang man setter seg inn.

For et par uker siden fikk jeg også muligheten til å lade hjemme. Sameiet jeg bor i, har installert felles anlegg og jeg lader nå hjemme med Easeelader. Kapasiteten er god. Jeg har 22 kW batteri, og bruker ca. 50% av batteriet til og fra jobb, og den lader opp igjen på et par timer.

Men, nå har jeg hørt fra en bekjent, at det beste for batteriet er at man av og til bruker opp all strømmen, for så å lade opp på en hurtiglader.

Er dette riktig? Dersom ja, hvor ofte bør det gjøres?

Thomas Parsli

Sitat fra: Rolland2102 på søndag 24. januar 2021, klokken 16:25

Men, nå har jeg hørt fra en bekjent, at det beste for batteriet er at man av og til bruker opp all strømmen, for så å lade opp på en hurtiglader.

Er dette riktig? Dersom ja, hvor ofte bør det gjøres?

Det er feil - og det eneste du oppnår er unødvendig slitasje på batteriene.

Unngå å kjøre bilen helt tom, prøv å lade mellom 10% og 80% og bruk saktelading så ofte du kan.
Og hvis du lader til 100% en gang i blandt (f.eks på langtur), får bilen/BMS balansert batteripakken.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA