Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil Ladere

Startet av Andrrs, tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:48

« forrige - neste »

Andrrs

Hei,

Jeg er i prosessen med å finne ut hvilken ladeboks jeg skal få meg for å lade min KIA E-niro 2021 modell.
Har fått pristilbud fra flere aktører og de fleste med forskjellige bokser, så hvilke kan dere anbefale basert på egen erfaring med lading fra disse boksene.

1.Easee
2.Zaptec
3.Smartly (Lyse)

Hva er deres erfaringer og hva anbefaler dere ?
Lyse sitt tilbud er jo fristende da de tar monteringskostnader siden jeg bor i sameie.
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

elektrolux

#1
Sitat fra: Andrrs på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:48
Lyse sitt tilbud er jo fristende da de tar monteringskostnader siden jeg bor i sameie.

Lyse sitt tilbud blir litt som å tisse i buksa. Deilig til å begynne med, men ikke på sikt når utgiftene aldri tar slutt.

Ta heller kontakt med styret og bli enige om et anlegg der dere selv bestemmer prisen på ladestrømmen. Et 22 kW ladepunkt koster gjerne mellom 22-25 000 kr/ferdig oppsatt punkt. Mer enn det, så bør dere kikke videre. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Andrrs

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Andrrs på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:48
Lyse sitt tilbud er jo fristende da de tar monteringskostnader siden jeg bor i sameie.

Lyse sitt tilbud blir litt som å tisse i buksa. Deilig til å begynne med, men ikke på sikt når utgiftene aldri tar slutt.

Ta heller kontakt med styret og bli enige om et anlegg der dere selv bestemmer prisen på ladestrømmen. Et 22 kW ladepunkt koster gjerne mellom 22-25 000 kr/ferdig oppsatt punkt. Mer enn det, så bør dere kikke videre. ;)


Ok det er notert, det meste ligger på rundt en 20000kr pr lade punkt så har du kostnader for å legge opp i sikringsskap og slikt i tillegg
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

elektrolux

Send gjerne en PM så setter jeg en av våre samarbeidspartnere på saken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Ikke gjør noe med å sette opp ladeboks uten å konferere med styret. Du må ha styrets godkjenning for å sette opp noe i fellesområdet. Kanskje er det flere som skal ha elbillading snart. Jobb sammen for å finne løsninger som kan gjøres tilgjengelig for alle.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Andrrs

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:59
Ikke gjør noe med å sette opp ladeboks uten å konferere med styret. Du må ha styrets godkjenning for å sette opp noe i fellesområdet. Kanskje er det flere som skal ha elbillading snart. Jobb sammen for å finne løsninger som kan gjøres tilgjengelig for alle.

Absolutt, har en diskusjon pågående med styret. Uansett er da også styret i sameier og boretslag pålagt å tilrettelegge for lading såvidt jeg vet.
2021 KIA E-Niro Exclusive (Gravity Blue)

TB

Sitat fra: Andrrs på onsdag 20. januar 2021, klokken 08:27
Absolutt, har en diskusjon pågående med styret. Uansett er da også styret i sameier og boretslag pålagt å tilrettelegge for lading såvidt jeg vet.
Det er riktig, med lovendringen gjelder det fra årsskiftet også borettslag, mot før bare sameie (da det er to ulike lover som regulerer.)

Men, vil være fornuftig å velge "riktig" løsning. Kan gjerne oppfylle loven med en stikk kontakt på hver plass. Det kan være nok for noen, men andre ønsker / har gjerne andre behov. Ved å velge riktig løsning fra starten av blir rimeligere enn først å velge en enkel løsning, og så gjøre om til en annen løsning senere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Viktige hensyn å ta er følgende:

- Lademulighet på alle P plassene
- Utbyggbart etter behov
- Lastballanserende ikke bare mot de respektive punktene, men også mot byggets inntakssikring.

Bommer en på sistnevnte kan det bety en gigantist regning i andre enden når en må øke byggets inntakskapasitet, i stedet for å kunne automatisk regulere ned ladingen når beboerne bruker mest i boligdelen.

Eier en anlegget selv, er det ferre parter som skal tjene penger på de som må lade. Tenk kaffetrakteren. Noen her som kunne tenke seg en slik der hver kopp betydde 10 øre i gebyr, i tillegg til 75 kr i fakturagebyr hver måned?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:59
Ikke gjør noe med å sette opp ladeboks uten å konferere med styret. Du må ha styrets godkjenning for å sette opp noe i fellesområdet. Kanskje er det flere som skal ha elbillading snart. Jobb sammen for å finne løsninger som kan gjøres tilgjengelig for alle.
Det kan og vera smart å forstå logikken med lading. Eit ladepunkt med 22 kWt kan som eksempel teoretisk fullade 24 ordinære/eldre elbilar på eit døgn, eller 500 kW på eit døgn - tilsvarande 2500 km køyring.

Vollis47

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 21. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:59
Ikke gjør noe med å sette opp ladeboks uten å konferere med styret. Du må ha styrets godkjenning for å sette opp noe i fellesområdet. Kanskje er det flere som skal ha elbillading snart. Jobb sammen for å finne løsninger som kan gjøres tilgjengelig for alle.
Det kan og vera smart å forstå logikken med lading. Eit ladepunkt med 22 kWt kan som eksempel teoretisk fullade 24 ordinære/eldre elbilar på eit døgn, eller 500 kW på eit døgn - tilsvarande 2500 km køyring.

Skal du komme med råd om lading er det viktig å kontroll på begrepene; Et ladepunkt på 22 kW kan som eksempel teoretisk fullade 24 ordinære/eldre elbilar på eit døgn, eller ca 500 kWt

Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA