Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering Model 2

Startet av bosonic, lørdag 05. mai 2012, klokken 17:17

« forrige - neste »

bosonic

Kan du hens, eller dere andre "Kewet spesialister" tipse meg angående fremgangsmåte ved skifte av tetninger til drivakslene?
Anbefales det at jeg demonterer hele opphenget først? Er det viktig å kun "skifte en omgangen"?

Model 2 har som kjent gearkasse og dermed en annen diferential enn eks. mod 5. Regner forøvrig med at det er samme type drivakslinger som benyttes?

Håper at gear og diff. ikke har tatt skade av kjøring "uten olje". Selv om det er olje på nå, så ser det ut til at det har vært lekasje lenge da store deler av gear, aksling og oppheng er tilgreaset av olje og skitt.
Får håpe det beste :)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

#1
Tetningene til gearkassen på serie 1- 2 er vanlige simmerringer og skal være enkle å skifte.
Ta av støtdemperene, slipp armene helt ned (fjærene vil falle ut!) og trekk ut drivakslene. Vipp ut simmerringene med en skrutrekker og sett inn nye.
Det hender at drivakslene er trege å ta ut, fordi låseringene i enden på splinen har grader.
Jeg kan tenke meg at det i en tørr gearkasse er ekstra vanskelig å trekke ut akselene.

Jeg vil anbefale at du først fyller gearolje på kassen og kjører en tur og hør etter ulyder i alle gear.
Når gearkassen har lite olje vil den bli treg å geare. Selve kassen sitter høyere enn differensialen, slik at den går tørr først. Riktig nivå er til nivåpluggen på siden av gearkassen, eller ca 1,5 liter.

Hvis du må åpne kassen er den enkel å skru, men ved montering av lokket må reversdrevet stå halvveis innkoblet for å få gaffelen inn i sporet og få den riktig sammen.

Avstanden mellom inngående 2. og 3.gear skal være ca 4 mm, disse har en tendens til å legge seg inntil hverandre ved uforsiktig gearing. I så fall må du presse drevet tilbake, og montere en avstandsring i mellom drevene.
Jeg har med hell brukt en spiker uten hode og bøyd tett rundt akselen slik at den ikke faller ut. Se bilde.
Trenger du deler, har jeg litt ekstra, og en komplett kasse.

Gearkassen på serie 1 og 2 er ikke like, skråstillingen på drevene(?) og utvekslingsforholdene på de forskjellige gear er litt forskjellig.
Komplett kasse er utvendig like, men clutcharmen er forskjellig da serie 1 har wire og serie 2 har hydraulisk clutchoverføring.

WIKI?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Tusen takk for utfyllende info hens :)
Høres ut som en grei affære.

Det blir spennende å få bilen på veien.  Mod 2 er jo ekstremt enkel oppbygget i forhold til Model 5. Da mener jeg den elektriske (elektroniske) delen av bilen.

Jeg har laget en kasse til motorstyring, kontaktor dc/dc etc. på Model 2 er det bedre plass til dette da det ikke er festestag ned til differensialen som på Model 5.

Bilder og info kommer senere. Nå må jeg mekke....
(Skal også legge inn info på elbilwiki)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

#3
For å få ut akslingene måtte jeg faktisk demontere hele opphenget bak. Dette pga at rammebøylene opp til støtfanger står for nærme akslingene og tar bort i.
Det var fortsatt olje på kassen, så jeg tror den er OK. Det er muligens brukt feil gearolje, den var rød på farge, og minner om automatgearolje??

Når bærebro nå er demontert, så vil jeg benytte anledningen til å fjerne rust og male. Må også skaffe til veie nye bremseslanger, klosser og støtdempere.

Det er imidlertid svært enkelt å jobbe på disse bilene. En fordel kan være å spraye boltene rikelig med rustløser før demontering.
Jeg sprayet 3 ganger pr dag i flere dager og alle boltene løsnet fint.
(Har måttet borre ut skruer på noen av mine tidligere biler)
Før jeg monterer tilbake skal alle boltene kuttes ned til akkurat lengde, nye låsemuttere monteres og kobberpasta brukes på alle gjenger.
Pussig nok så er det samme gjengedimensjon på drivaksling som på min Skoda Pick Up!!

Etter hvert som jeg jobber med bilen, så dukker det opp flere mangler som må repareres:

Ledningsnettett for 12v har vært utsatt for overbelastning og må sjekkes nøye (det har tydelig vært varmgang og isolasjon er delvis smeltet).

Rust på oppheng og bremser må også repareres.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA