Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilkobling myaudi app

Startet av hybrid88, fredag 27. november 2020, klokken 12:50

« forrige - neste »

hybrid88

Er det krav til type telefon for å koble seg til bilen via myaudi appen?

Jeg skulle hjelpe min far med å legge inn bilen hans my audi appen. Opprettet bruker i appen og alt det der også når vi skulle ut i bilen å koble sammen dette her så virket det som at bilen ikke hadde dataforbindelse. Fikk opp feilmelding da vi la inn den 10 sifrede koden

Er det krav til instillinger/ type mobiltelefon? Får opp melding om at den ikke er tilkoblet data og da får den vel heller ikke kontakt.

Det eneste han ønsker er å kunne starte oppvarming og se data på bilen fra appen. 

Jeg har også etron og har koblet meg opp uten eget simkort. Men det fikk vi ikke til i hans bil.

Setter stor pris på hjelp:)
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Selv om jeg bare har gjort det én gang, var det enkelt å sette opp konto og tilknytte bil via nettsiden. Da er du i alle fall uavhengig av type mobil. Skal du ha flere brukerkonti mot samme bil må det også gjøres der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Hei

Betyr det at man ikke må i bilen og taste inn den 10 sifrede koden man skraper? Det står det i appen nemlig at man ikke kommer videre med mindre man går i bilen og kobler opp. Og uten nett i bilen så kommer man ikke så langt tydelig vis.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Joda, du må innom bilen også. Min tanke var å eliminiere mobilen fra oppsettet siden du var usikker på om den var støttet.

Ref forbindelse ut fra bilen: Står den i garasje? Dersom du går til navigasjonsskjermen, står det at bilen er online til høyre på skjermen? Då også godta noe med data-privacy i bilen før den begynner å sende statusdata.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Ja da skjønner jeg hva du mener. Det går fint å bruke appen på mobilen men det er trinnet der man skal koble appen til bilen det feiler.

Denne meldingen kommer stadig opp i bilen som tyder på at den ikke er online.
"Datatjenester er ikke tilgjengelig. Koble til en SAP-kompatibel telefon eller sett inn et SIM-kort"

Bilen står ute, rett ved siden av huset.

Når vi taster inn den 10 sifrede koden kommer det melding om at tilkobling mislyktes.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Hårek

Sitat fra: hybrid88 på fredag 27. november 2020, klokken 19:49
Denne meldingen kommer stadig opp i bilen som tyder på at den ikke er online.
"Datatjenester er ikke tilgjengelig. Koble til en SAP-kompatibel telefon eller sett inn et SIM-kort"
Den meldingen sier bare at bilen ikke har SIM-kort for ekstratjenester. App kan koble seg opp mot bilen uten dette.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Sitat fra: hybrid88 på fredag 27. november 2020, klokken 19:49
Ja da skjønner jeg hva du mener. Det går fint å bruke appen på mobilen men det er trinnet der man skal koble appen til bilen det feiler.

Denne meldingen kommer stadig opp i bilen som tyder på at den ikke er online.
"Datatjenester er ikke tilgjengelig. Koble til en SAP-kompatibel telefon eller sett inn et SIM-kort"

Bilen står ute, rett ved siden av huset.

Når vi taster inn den 10 sifrede koden kommer det melding om at tilkobling mislyktes.
Det høres ut som bilen ikke er på nett. Kjør en liten tur så den innebygde sim får dekning. Du ser det i øvre hø hjørnet. Får du ikke dekning så er det verksted neste. Prøv en reboot med 10 sek på volumknappen og.

Appen skal funke på alle mobiler. Derimot NFC-nøkkel på mobil er ikke støttet av alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hybrid88

Sitat fra: Hårek på lørdag 28. november 2020, klokken 22:29
Sitat fra: hybrid88 på fredag 27. november 2020, klokken 19:49
Denne meldingen kommer stadig opp i bilen som tyder på at den ikke er online.
"Datatjenester er ikke tilgjengelig. Koble til en SAP-kompatibel telefon eller sett inn et SIM-kort"
Den meldingen sier bare at bilen ikke har SIM-kort for ekstratjenester. App kan koble seg opp mot bilen uten dette.


Ok, sykt irriterende at den meldingen kommer støtt og stadig om fattern ikke tenker å sette i sim.

Jeg har ikke simkort i bilen min og får heller ikke de varslene. Men bilen min er på nett og laster ned kart oppdateringer og hele pakka. Jeg skjønner meg ikke på dette her.

Noen sier man ma ha eget data sim som settes i bilen for å laste ned kart. Det er ikke tilfelle hos meg. Men hos fattern funker ingen ting bortsett fra å prate i mobil handsfree.
Etron 55
E-golf
911 GT3

linge

Audi har hatt problemer med å koble opp hovedbruker med 10 sifret kode i over en uke, men det virker pr. i dag.
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

hybrid88

Fortsatt samme problem. Kan noen fortelle meg eksakt hva en sap kompatibel enhet er og hva den gjør for etron?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må ha med problemene å gjøre? Han har en steingammal xperia mobil.

Får ikke lagt inn 10 sifret kode etter fullt oppsett i myaudi
Etron 55
E-golf
911 GT3

turfsurf

Sitat fra: hybrid88 på lørdag 05. desember 2020, klokken 18:06
Fortsatt samme problem. Kan noen fortelle meg eksakt hva en sap kompatibel enhet er og hva den gjør for etron?

SAP er sim access profile, en Bluetooth protokoll som gjør at f.eks en telefon kan dele sim kortet sitt med andre enheter. I dette tilfellet etron.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hybrid88

Hvis jeg har forstått riktig så skal i utgangspunktet dette med SAP kompatibel telefon ikke ha noe med oppkobling mot audiappen å gjøre.

Men min far får fortsatt ikke koblet opp til appen for varming og ladestatus etc.

Så kanskje det betyr noe alikevel?

Eller har bilen innebygget nett som overhode ikke skal ha noe med kompatibilitet mot telefon å gjøre?

Det er mange ulike svar der ute. Møller skylder på telefonen som årsak til problemene. Her sier mange at det ikke skal bety noe.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Amatøren

@hybrid88: Det gjelder å klage til Audi digitalsupport på epost. Det løste mitt problem.

Det er tydeligvis gjentakende problem for VAG at kommunikasjonsmodulen går i dvale så serveren ikke oppnår kontakt med bilen.

Har skrevet noe om det her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53638.msg940197#msg940197
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

#13
Sitat fra: hybrid88 på mandag 21. desember 2020, klokken 14:20
Hvis jeg har forstått riktig så skal i utgangspunktet dette med SAP kompatibel telefon ikke ha noe med oppkobling mot audiappen å gjøre.

Men min far får fortsatt ikke koblet opp til appen for varming og ladestatus etc.

Så kanskje det betyr noe alikevel?

Eller har bilen innebygget nett som overhode ikke skal ha noe med kompatibilitet mot telefon å gjøre?

Det er mange ulike svar der ute. Møller skylder på telefonen som årsak til problemene. Her sier mange at det ikke skal bety noe.
2 mobilnett ja.
Bilen har innebygget mobilnett som tar seg av app-kommunikasjon.

I tillegg har den et ekstra nett som eier må kjøpe dekning for, på tidlige biler med eget sim, på nyere biler til høy pris via e-sim. Dette brukes til å laste ned kartbilder, oppdatere kart, trafikk, dele wifi i bilen og slikt.


Adressen å klage til er digitalsupport.no@audi.de
Husk å kopiere forhandler også slik at de får se hvor mye trøbbel det er, og mtp reklamasjonsrettigheter. (Og kanskje også importør)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hybrid88

Takk for svar.

Har klaget mange ganger både til VW sin online support mail og Audi. (vi har også en e-up) Vw er alltid mange dager tidligere ute med å svare samt løse problemene. Mye tyder på at disse ikke sitter på samme sted.

Det står på myaudi at i forbindelse med å legge til hovedbruker skal man trykke på bruker i hovedmenyen og deretter brukeradministrasjon. Den knappen får jeg ikke trykket på da den er "utilgjengelig".

Tyder det på at vi ikke er på nett?

Det er heller ingen nettdekning oppe til høyre på skjermen bortsett fra for telefonen. På min er det 2 stk. På den ene lengst til høyre står det ofte LTE
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA