Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf gått ut på dato?

Startet av Mituli, fredag 27. november 2020, klokken 09:41

« forrige - neste »

Mituli

Hei

Vurderer ny Leaf e+. Har fått tilbud på ny Tekna komplett bil for 360.000. Lader kun hjemme. Kjører ca 10 mil om dagen og dette er bil nr 2. Mange spennende alternativer der ute. Og vurderte e-niro, men er den 80.000 kr bedre enn Leaf? Er Leaf fortsatt et godt kjøp, eller utgått på dato?

Marius Kotsbak

Jeg synes det høres for dyrt ut. Og bedre å kjøpe denne brukt isåfall, har ikke skjedd noe interessant nytt i 2020-modell. Hvorfor vurderer du ikke en av de andre alternativene? Med 10 mil om dagen har du massevis av alternativer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mituli

Hvilke alternativer foreslår du? Synes kona er trang og dyr, e-niro for dyr, i3 uaktuell pga kun 4 seter. Sikkert mange andre bra modeller. Vil ha størrelse og rekkevidde tilsvarende leaf e+, men brukte koster nesten det samme...

Marius Kotsbak

For 10 mil kan du greie deg med en brukt 30 kWh Leaf også. Hva med de nye fra Peugeot eller Soul (om baggasjeromsplass ikke er viktig)? Eller billigutgaven av eTron.

Ang.bruktnarkedet er det bare å prøve ned realistiske bud. Virker som mange henger fast i det gamle mønsteret med at elbiler gjerne skal øke i verdi første året og iallefall omtrent holde seg i verdi de første to årene. Nå er den tiden over, iom at det er mange biler på markedet. Det ser ut til mange bruker tid på å innse dette, og heller lar bilene liggende ute til salgs i lang tid.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

kaiat

Kunne Kia e-Soul være et alternativ? Noe rimeligere enn e-Niro og virker til å ha grei plass.

Vil du ha Leaf, ville jeg ha sjekket flere forhandlere og sett om du kan få et bedre tilbud andre steder. Har sett litt på finn.no og det virker som om det er en del lagerbiler som skal ut før Ariya dukker opp i nybilhallene...

arthur

MG¨s toppmodell til 270` ferdig levert med vinterdekk burde vel være et alternativ?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

T-Max

#6
Jeg ville ha vurdert en brukt 2019/2020 LEAF 40kW. Nyere enn mai 2020.

Gått ut på dato? Hvis du må ha det nyeste av det nye , så  ja. Hvis du vil ha en bil som tilfredsstiller dine behov, så vil jeg si nei. Da har du en godt utprøvd og bil med få feil.

hemi

Jeg hadde vært skeptisk til en  elbil uten aktiv varming eller kjøling av batteri, med chademo og alle begrensningene det innebærer.

Det gjelder uansett merke, men at nissan ikke fikset det i 62kwh modellen er merkelig.

ihaal

#8
Leaf er et godt alternativ på sine premisser. Du har ikke aktiv kjøling av batteri, du lader tregt og du har CHAdeMO som noen påstår kommer til å bli en vesentlig ulempe når du skal hurtiglade etter hvert som færre og færre biler kommer med denne standarden i Europa. Fordelen med Leaf er imidlertid også mange. Den er veldig utprøvd og har få feil. Du har veldig god plass og bra bagasjerom. Du har relativt mye utstyr, f.eks. 360-kamera som ikke er vanlig i denne klassen. Når det uansett er bil nummer to og du ikke planlegger å legge ut på langkjøringer hvor du må regne med flere ladestopp, er den et flott valg. Spesielt siden du planlegger å kjøre mye og det er en bil som gir forutsigbarhet i bilholdet.

Nissan har måttet justere prisen på Leaf en del og den blir neppe noen vinner i bruktmarkedet, men det er helt åpenbart at E-Niro også kommer til å slite i bruktmarkedet når f.eks. ID4 blir lett tilgjengelig.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

unik42

Holder på og skal selge min Leaf, satser på å selge den etter nyttår etter å ha prøvd litt i høst.

Du får brukte Teknaer som er 2020 modeller til 320/330k. Og det har nettopp gått en i hvert fall en som kosta 315000.

Jeg er sikker på at du klarer å få et godt tilbud på Tekna nå.

Apropos det med langtur og sånn. Vi dro på bilferie i vår i sommer (2 voksne og 2 barn) med takboks og greier, og med unntak av litt venting på Geilo kan jeg ikke si at det var et problem med Chademo. Bilen skal jo kunne lade på 100kW, men jeg finner ikke noen steder der jeg kan teste det.

God bil, men mangler mulighet for å dra henger, og på tross av sine 410l+ bagasjerom er det hakket for lite for oss.

Det jeg kan si er at 360 kamera og ProPilot er ting jeg kommer til å savne på den nye bilen jeg har bestilt.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

Rapidgate problemet er en del mindre på 62kwh versjonen.

På 40kwh er det er relativt stort problem om man ofte kjører noe med enn 3-400 km på en dag.

Marius Kotsbak

Savne ProPilot? Altså "selvkjøring" som bare i beste fall fungerer på gode motorveier med slake svinger? ACC er bra, men trodde de aller fleste nye elbiler nå hadde bedre "autokjøring".
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

TJV

Må si meg enig med Marius her.
ProPilot er noe jeg har, men aldri bruker på vestlandsveier. Den slakker ikke litt av på farten før/gjennom svinger og vingler litt for mye i veibanen synest jeg. ACC er bra. Ellers er 360grader kamera og rattvarme noe jeg bruker daglig og savner fort i mange andre biler. LED nær og fjernlys er bra for en bil i den prisklassen.
Kort oppsummert, vi har forskjellige behov - prøvekjør og velg bil etter behov og kriterier. LEAF selger vel litt pga den er gjennomprøvd og lite feil med, noe man ikke skal undervurdere.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

unik42

Så rart. Jeg bruker Propilot daglig på kanskje 50% av kjøringen min, ofte mye mer.

Kjøre i rush? På med Propiloten og ei hånd på rattet, så tar bilen seg av kjøringen. Ofte er det kun ACC som virker, men når bilen ser sidestripene kan man jo nesten lese avisen i stedet (ikke at jeg gjør det) for å følge med på trafikken. Det eneste jeg kunne tenkt meg, er at tida før du må bekrefte videre kjøring var på 30 sekund og ikke 3.

På vei til jobb er det ei mil ca. med standard vestlands 80 sone. Der holder bilen seg fint mellom stripene, sakker farten i svinger og holder avstand til bilen foran. Jeg merker ingenting til vingling, og bilen oppfører seg trygt og forutsigbart.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

Samme her. E39 sørover fra Stavanger bruker eg mye pro pilot. Og motorveien. Setter den på med en gang. Virker den så virker den.

Men slår av steering assist hvis det blir for mye pling og eg kun vil ha acc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA