Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Leaf gått ut på dato?

Startet av Mituli, fredag 27. november 2020, klokken 09:41

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Jøss, reduserer farten i svinger? Det skal den vel ikke? Jeg har kjørt på motorveier hvor den fungerer greit jeg også, bortsett fra å måtte holde/røre i rattet veldig ofte ja. Vi har ikke mange av dem i Trøndelag ennå dessverre (90+ fartsgrense). Kommer det en littegranne brå sving så vil den rett over i motgående kjørefelt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hemi

på E18 på østlandet er filene ofte så brede at propilot "spretter" sakte fra side til side, ref feedback er det tydeligvis bedre for de med smalere veier? ;)

Joltus

Nei det blir slik på motorveien her og. Sakte pendling.

Ikke uten grunn den kalles linjeholder og ikke filholder blandet brukerne....

Mye med pro pilot som kunne vært mye bedre, som med så meget mye annet på denne bilen.

erikoe

Min 62kW reduserer selv farten i svinger etc...fungerer aldeles utmerket. Ser at Leaf kommer til å bli nummer 4 på listen over de mest solgte biler i år. Dette taler vel for seg og viser at den framdeles selger bra. Solid og stillegående uten feil og mangler. Har så lang rekkevidde at for de fleste vil hurtiglading og aktiv temp kontroll av batteriet ikke være noe tema.

Joltus

Den slakker av pådraget når det svinges på acc ja. Men planlegger ingenting.

Den slankingen på farten har ikke noe med pro pilot å gjøre. Det skjer om du har av steering assist også.

Min 2012 mondeo gjør akkurat det samme, men på en mye mer raffinert og forutsigbar måte.

unik42

Gjør den det om du skrur av Propilot og? Det kan jeg ikke ta igjen at den gjør. Propilot er mer enn steering assist.

Ja, den planlegger ikke slakking, det gjør den ikke, men det slakker farten i svinger. I en krapp sving rett før jobb reduserer den farten med omtrent 10km/t.

Bilen min spretter heller ikke side til side (men jeg kjenner jo at rattet mikro-korrigerer hele tiden). Da jeg kjørte på sørlandet i sommer opp mot Drammen kan jeg heller ikke ta igjen at den spratt frem og tilbake på motorveien. Er dere sikre på at dere har propilot og ikke bare en form for lane assist? Bilen jeg skal kjøpe har kun lane assist og der "spretter" visstnok bilen mellom stripene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

#21
Hvordan bruker du acc hvis du slår av pro pilot? Trodde pro pilot var acc med steering assist....

Og ja. Ligger du uten steering assist på acc og går inn i en sving så vil den ikke aksellere og slakke av på pådraget. Det mener eg bestemt. Men det har nå uansett liten relevans, for det er nada smarthet over det, slik som tesla som slakker av før en sving basert på tidligere kjøringen i svingen.

Det merkes egentlig best om man mister bilen foran seg. Men på leaf funker det ikke like bra som på mondeoen da det kan virke som den må ha en del høyere rattutslag for å ikke aksellere i en sving.

Leaf1Kris

Leaf utdatert? Tja, finnes jo biler med lengre rekkevidde å batterikjøling om du trenger det. Har du ingen planer om å kjøre lengre enn du kan gjøre med 1 eller 2 hurtigladinger så er manglende kjøling ikke ett problem. Skal du kjøre langt på motorveier nedover europa ofte  så er det ikke beste valget. Kan dessverre ikke utnytte ladehastigheten mange plasser, men det er pga ladestasjonene.
Noen fremstiller chademo som ett problem, men har ikke opplevd utfordringer med det hverken i danmark, sverige eller norge. Det går 100-tusenvis med chademo biler på veiene i verden så en bil du kjøper i dag vil du neppe slite med å få ladet i sin levetid.

+ Lav støy, Apple carplay, 360 kamera, varme i ratt, romslig bagasjerom, relativt sprek. Bra rekkevidde(ikke best)

- Prisen burde ligge litt lavere, burde kunnet dra en liten henger på 750kg, mangler kjøling av batteri.

Trekkoppbil

#23
Sitat fra: T-Max på mandag 30. november 2020, klokken 00:38
Jeg ville ha vurdert en brukt 2019/2020 LEAF 40kW. Nyere enn mai 2020.
Hvorfor skulle den være nyere enn fra mai 2020?

vartli

Om det var rundt mai 2019, så fikk den en oppgradering med blant annet ny og bedre skjerm. Vet ikke hva som skiller i mai 2020.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

trondhla

Selv om Leaf ikke har den beste batterikjølingen og har Chademo er det ennå en god bil. Kjøleproblematikk er et ikke-tema for 62 kWh biler. Pitstop-rekkevidde er kortere  for fører enn for bilen. Se bare på Tesla-Bjørn som kjører tur/retur Oslo Geilo med en 62 kWh Leaf:
https://www.youtube.com/watch?v=ieODd-PgSbs

hemi

"god bil" med elendige seter og mangel på rattjustering?

2021 og selge biler med chademo, manglende BMS... krise!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA