Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen lader 3-4kwh på Zaptec 3-fas og stopper

Startet av 1000kwh, torsdag 26. november 2020, klokken 17:22

« forrige - neste »

TB

Kjedelig sak. Her er det å håpe at Zaptec kan analysere en MG ZS, og dermed få ordnet ladingen. Er trolig enklere enn at MG skal rette programvaren.

Spørsmål er om samme skjer mot eksempelvis Easee ladebokser? Om MG ikke kan lades hjemme vil det være en vesentlig mangel.

Jeg har erfaring med at Zaptec måtte gjøre endringer i programvaren for at trillingene skulle lade. Trillingene følger ikke standarden (de var designet før standarden var ferdig..) og ladingen stopper noen ganger når Zaptec Pro ønsker å bytte faser. Ofte ved ca 30% eller 70%, når trillingen tar en pause i ladingen. Med maks rekkevidde litt over 100 km er det upraktisk å ikke lade til 100%.

Måten Zaptec løste var å ikke bytte faser på ladestasjoner som ladet en trilling. De lader på maks 3 kW, dvs. det var ikke noe stort problem. MG ZS kan lade på 7 kW, så det kan være noe større utfordring å la være å bytte faser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nasseliten

Jeg hadde store problemer med å lade bilen fullt med Zaptec.  Den kuttet gjerne ut opptil 3/4 ganger før bilen var fulladet. På andre typer hjemmeladere fungerte det uten problemer.

Heldigvis fikk jeg den nye BMS-oppdatering i november og det har fungert prikkfritt etter det. Artig at man kan se hvor lang tid det tar til fullt i displayet og det at man kan lade uten å låse dører, og heller ikke blir avbrutt av at man låser opp en låst bil som lader. 


1000kwh

Kan melde om at zaptec og MG nå funker sammen.

Om det er zaptec eller MG som har fikset dette vet jeg ikke  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA